دانلود و خرید کتاب منشور انقلابیگری اکبر شریفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب منشور انقلابیگری اثر اکبر شریفی

کتاب منشور انقلابیگری

نویسنده:اکبر شریفی
انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب منشور انقلابیگری

در کتاب منشور انقلابیگری که به همت اکبر شریفی در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. معنای انقلابی‌گری را از نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب خواهید خواند.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

امام‌خامنه‌ای (مدظله) در موضوع «انقلابیگری» و لزوم «انقلابی‌ماندن» و «انقلابی‌شدنِ» اقشار مختلف مردم، به‌ویژه جوانان حوزه و دانشگاه و مسئولان محترم نظام، سخنان گران‌سنگ بسیاری فرموده‌اند. ایشان این خصلت مقدس را ملاکی مهم برای به‌کارگیری افراد در عرصه‌های مختلف نظام می‌دانند. تأمل در سخنان آن رهبر فرزانه و نیز حمایت‌های فراوان و صریح ایشان و منحصردانستن برخی مسائل مهم در حفظ این روحیه و ده‌ها موضوع این‌چنینی، به‌خصوص در سال‌های اخیر، پرسش‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند: «انقلابیگری چیست؟»، «چرا مهم است؟»، «چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی دارد؟»، «داشتنش چه آثار و فوایدی به همراه خواهد داشت؟»، «اگر نداشته باشیم چطور به دستش بیاوریم؟ و اگر داریم چگونه حفظ و تقویتش بکنیم؟» و... .

 کتاب حاضر در هفت گفتار به موضوع انقلابی‌گری و انقلابی ماندن در نگاه امام خامنه‌ای پرداخته است:

گفتار اول: مفاهیم و کلیات بحث؛

گفتار دوم: شاخصه‌های انقلابیگری و ویژگی‌های انقلابی‌ها؛

گفتار سوم: آثار و برکات انقلابیگری و انقلابی‌ها؛

گفتار چهارم: دلایل دوری از انقلابیگری و عواقب دوری از آن؛

گفتار پنجم: وظایف انقلابی‌ها؛

گفتار ششم: دشمن انقلابیگری و توطئه‌هایش؛

گفتار هفتم: نکات متفرقهٔ مهم.

خواندن کتاب منشور انقلابی‌گری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 جوانان مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب منشور انقلابی‌گری

الف. شاخص‌های انقلابیگری

مسئلهٔ شاخص‌های انقلابیگری هم خیلی مهم است؛ یعنی واقعاً بدانیم شاخص‌ها چیست، شاخص‌های انقلابیگری را درست پیدا کنیم، در ذهن خودمان مشخص بکنیم، از کسانی که مطلع‌تر از ما هستند بپرسیم. اگر این کارها انجام بگیرد، این ماندگاری انقلاب، بدون تردید، خواهد بود.

۱. پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی

شاخص اول، پایبندی به ارزش‌های مبنایی و اساسی اسلام است... مبانی اساسی ما این‌هاست. مبنای اول، پایبندی به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است؛ اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است. اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجر؛ یک شاخه اسلام سکولار، این اسلام آمریکایی است. استکبار و قدرت‌های مادی از هر دو شاخه پشتیبانی کرده‌اند و می‌کنند؛ یک جاهایی آن‌ها را به‌وجود می‌آورند، یک جاهایی آن‌ها را راهنمایی می‌کنند، یک جاهایی آن‌ها را کمک می‌کنند. اسلام ناب در مقابل آن‌هاست. اسلام ناب اسلامی است که همه‌جانبه است، از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل می‌شود. اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود و در خلوت شخصی‌مان معین می‌کند، هم تکلیف ما را در جامعه معین می‌کند، هم تکلیف ما را درقبال نظام اسلامی و ایجاد نظام اسلامی معین می‌کند. این اسلام ناب است. این یکی از مبانی‌ای است که باید به این پابند بود.

یکی دیگر از مبانی، محوربودن مردم است که وقتی ما مردمی‌بودن را و محوربودن مردم را با اسلام همراه می‌کنیم، ترکیب آن می‌شود جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی یعنی این. مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدف‌ها متعلق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است، این‌ها مردمی‌بودن است: رأی مردم، خواست مردم، حرکت مردم، عمل مردم، حضور مردم و شرافت مردم در نظام جمهوری اسلامی. این یکی از آن مبانی است و به‌معنای واقعی کلمه باید به این معتقد بود.

یکی از آن مبانی اساسی و ارزش‌های اساسی عبارت است از اعتقاد به پیشرفت، اعتقاد به تحول، به تکامل و تعامل با محیط، البته با پرهیز از انحراف‌ها و خطاهایی که در این راه ممکن است وجود داشته باشد؛ تحول و تکامل. هم فقه ما، هم جامعه‌شناسی ما، هم علوم انسانی ما، هم سیاست ما، هم روش‌های گوناگون ما باید روزبه‌روز بهتر بشود، منتها به‌دست آدم‌های خبره، به‌دست آدم‌های وارد، به‌دست انسان‌های اهل تعمق و کسانی که اهلیت ایجاد راه‌های نو را دارند. نیمه‌سوادها و آدم‌های ناوارد و مدعی نمی‌توانند کاری انجام بدهند؛ به این باید توجه داشت، این‌ها همه یک صراطی است که چپ و راست دارد، از وسط جاده باید حرکت کرد.

حمایت از محرومان؛ یکی از مبانی اساسی و ارزش‌های اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان. یکی دیگر حمایت از مظلومان است در هر نقطهٔ عالم. این‌ها ارزش‌های اساسی انقلاب است؛ از این‌ها نمی‌شود صرف‌نظر کرد. اگر کسی، کسانی یا جریانی نسبت به محرومین بی‌تفاوت باشد یا نسبت به مظلومان عالم بی‌تفاوت باشد، این شاخص در او وجود ندارد. خب، اگر این پایبندی به ارزش‌های اساسی وجود داشت، که این شاخص اول بود، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییر پیدا نمی‌کند. [اما] اگر این پایبندی وجود نداشت، نقطهٔ مقابل این پایبندی، عمل‌گرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن و هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن:

می‌کشد از هر طرف، چون پَر کاهی مرا

وسوسهٔ این‌وآن، دمدمهٔ خویشتن

این می‌شود عمل‌گرایی؛ هر روزی انعطاف به یک جهت و به یک سمت، این منافات دارد با آن پایبندی. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
وان ما، مردم ما، نسل‌های گوناگون ما، با چشم واقع‌بینانه نگاه کنند. اصل، انقلاب است؛ اشخاص اصل نیستند. انقلابی‌بودن به حفظ رابطهٔ خود و عمل خود و پیوستگی خود با انقلاب است.
جوان خراسانی | javan khorasani

حجم

۱۴۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۴۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴۳,۲۰۰
تومان