دانلود و خرید کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی اثر عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا

کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی

معرفی کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی

کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی؛ وام واژه ها اثری از دکتر عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا و دکتر افتخارسادات هاشمی است. این اثر شامل تعدادی از مقالاتی است که در زمینه‌های مختلف زبان‌شناسی و واج‌شناسی (انطباق واجی، وام واژه‌ها و واج‌شناسی) نوشته شده است. 

درباره کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی؛ وام واژه ها

زبان، مانند رودی است که پویا و رونده رو به جلو حرکت می‌کند. در این میان گاه به دلایل مختلف، زبان‌های متفاوت با یکدیگر برخورد دارند و تحول‌های زبانی به وجود می‌آورند. این دلایل می‌توانند سیاسی یا اجتماعی باشند. شاید به عبارت دیگر بتوان گفت که زبان‌های مختلف با یکدیگر داد و ستد فرهنگی دارند. زبان‌ها از یکدیگر کلمه می‌گیرند و بهم کلمات متفاوت می‌بخشند. افعال جدید می‌سازند که در زبان باستانی وجود نداشته است و ...

این موضوع که مدت‌ها است محل بحث میان ادیبان و زبان‌شناسان است، وام‌ گیری زبانی نام دارد. می‌توان این اصطلاح را به این صورت تعریف کرد: زبان یا گویش، برخی از عناصر زبانی را از یک زبان یا یک گویش دیگر می‌گیرد و در خود جای می‌دهد. استفاده از کلمات خارجی در زبان فارسی مانند تلفن، تلویزیون، موبایل و ... نمونه‌هایی از این وام گیری زبانی هستند. شاید بتوان گفت که هر زبانی که زنده و پویا باشد، این کار را انجام می‌دهد و درست زمانی که این داد و ستد فرهنگی متوقف شود، زبان نیز کم‌کم حالت زنده بودنش را از دست می‌دهد و رود خروشان آن به یک مرداب بدل می‌شود. 

دکتر عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا که عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است به همراه دکتر افتخارسادات هاشمی، دانش آموخته دکتری زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، در کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی؛ وام واژه ها، مجموعه آثاری را گردآوری کرده‌اند که درباره این موضوع نوشته شده‌اند.

کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی؛ وام واژه ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی؛ وام واژه ها اثری عالی برای تمام دوست‌داران و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی و همچنین زبان‌شناسان است. 

بخشی از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش واج شناسی؛ وام واژه ها

برخورد زبان‌ها، در تاریخ اجتماعی و سیاسی اغلب تمدن‌ها از جمله ایران رواج داشته و زمینه‌ساز تحول در حوزه‌های مختلف زبانی شده ‌است. در واقع، زبان‌ها با یکدیگر دادوستد فرهنگی دارند؛ بدین نحو که با تأثیر گذاشتن بر یکدیگر از طریق فرایند «وام‌گیری» (Borrowing) امکاناتی جدید به زبان خود اضافه می‌کنند و نظام زبانی خود را گسترش می‌دهند. وام‌گیریِ زبانی روندی است که طی آن یک زبان یا گویش برخی از عناصر زبانی را از زبان یا گویشی دیگر می‌گیرد و در خود جای می‌دهد. انطباق وام‌واژه‌ها مدت‌هاست توجه آواشناسان و واج‌شناسان را به خود جلب کرده است. قرض‌گیری ممکن است منجر به روند تغییراتی در زبان وام گیرنده شود، مانند تغییر در تعداد واج‌های زبان یا پذیرش واجی جدید. این تغییرات از روند یکسانی برخوردار نیستند؛ بعضی زودگذرند و به سرعت جای خود را به صورت های دیگر یا عناصر بومی قدیمی داده و زبان را ترک می کنند. در این همایش که عنوان «دومین همایش ملی واج‌شناسی؛ وام‌واژه‌ها» را دارد، شیوه‌های مختلف انطباق واجی وام‌واژه‌ها مطرح می‌شود. 

نظرات کاربران

شادی زندسلیمی
۱۴۰۰/۰۱/۲۷

ممنون از اپلیکیشن تاقچه که امکان مطالعه این مجموعه مقالات رو برای خوانندگان فراهم آورده. نسخه الکترونیکی نسخه خوبی می تونه باشه ولی برای من که نسخه pdf رو لازم دارم قاعدتا خوب نیست. ممنون میشم که امکان دانلود نسخه pdf

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۰ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان