دانلود و خرید کتاب جمهوری اسلامی افغانستان احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری اسلامی افغانستان اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری اسلامی افغانستان

معرفی کتاب جمهوری اسلامی افغانستان

کتاب جمهوری اسلامی افغانستان کتابی از احمد علامه فلسفی است. او در این کتاب نگاهی به جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، و جاذبه‌های گردشگری کشور افغانستان می‌اندازد و روابط ایران با این کشور را بررسی می‌کند. 

درباره کتاب جمهوری اسلامی افغانستان

افغانستان، یکی از همسایه‌های ایران، کشوری محصور در خشکی است. این کشور با ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین همسایه است. بزرگترین شهر و پایتخت آن کابل است و چهل و یکمین کشور وسیع دنیا به شمار می‌آید. 

زبان رسمی این کشور فارسی دری و پشتو است. افغانستان هرچند در گذشته یکی از قطب‌های ادب و شعر جهان بوده و محل تولد شاعران و نثرنویسان بزرگ بسیار، اما در دهه‌های اخیر به علت جنگ‌های پی در پی، به کشوری ناامن تبدیل شده است. 

احمد علامه فلسفی در کتاب جمهوری اسلامی افغانستان نگاهی به وضعیت این کشور انداخته است. او ویژگی‌های طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی افغانستان را بررسی می‌کند، از جاذبه‌های گردشگری آن سخن می‌گوید و روابطی را که میان ایران و افغانستان برقرار است، از نظر می‌گذراند. 

کتاب جمهوری اسلامی افغانستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

تمام علاقه‌مندان به کشورشناسی مخاطب کتاب جمهوری اسلامی افغانستان هستند.

بخشی از کتاب جمهوری اسلامی افغانستان

جمهوری اسلامی افغانستان ، سرزمینی محصور در خشکی در آسیای مرکزی است. این کشور حدفاصل آسیای میانه، آسیای غربی و خاورمیانه و پایتخت آن کابل است. همسایگان افغانستان، پاکستان در جنوب و شرق، ایران در غرب، تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان در شمال و چین در شمال شرقی هستند. افغانستان دارای ۶۵۲٬۸۶۴ کیلومتر مربع مساحت و جمعیت آن ۳۵ میلیون نفر است .

افغانستان در دوران باستان از نقاط کانونی در جاده ابریشم و مسیرهای مهاجرت انسان‌ها بوده ‌است. باستان شناسان شواهدی از سکونت انسان‌ها تا بیش از ۵۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به‌دست آورده‌اند. نخستین تمدن شهری ممکن است در این قلمرو در بین ۳٬۰۰۰ تا ۲٬۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شده باشد.

افغانستان، از لحاظ قدمت تاریخی، یکی از کهن‌ترین سرزمینهای جهان به‌شمار می‌رود که به دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم پیوندگاه تمدن‌های بزرگ جهان بوده و یکی از مهمترین مراکز بازرگانی عصر باستان به‌شمار می‌رفته‌است. همان‌طور که از میان‌رودان (بین‌النهرین؛ عراق امروزی) به‌سبب تمدن‌های کهن و باستانی‌اش به‌عنوان « گهواره تمدن » و از مصر باستان به‌سبب اهرام باستانی‌اش به‌عنوان "عجایب دنیای باستان" خوانده می‌شود، از افغانستان نیز به‌سبب موقعیت مهم و حساس ژئو استراتژیکی و ژئوپولیتیکی‌اش و حضور موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ در تاریخ هزاران ساله این سرزمین به‌عنوان "چهارراهِ فرهنگ‌های باستان" یاد می‌شود.

حکومت انگلیس برای استثمار هرچه بیشتر ملت افغانستان جنگهای متعددی تحمیل ملت مظلوم این کشور کرد. جنگ اول افغان –انگلیس در سالهای ١٢١٧- ١٢٢١ شمسی ، جنگ دوم در سال ١٢٥٧ و جنگ سوم در سال ١٢٩٨ شمسی بوده است .افغانها بعد از جنگ سوم افغان –انگلیس از استعمار انگلیس استقلال خود را دوباره بدست آورند .

افغانستان بعد ازکسب استقلال ، تا سقوط رژیم محمدداوود که در سال ١٣۵٧ از طریق احزاب دست نشانده شوروی سابق ( خلق و پرچم ) صورت پذیرفت ، شاهد بعضی از بی نظمیها و هرج و مرج ها بود، اما یک بار دیگر جنگ ، تجاوز ناامنی و قتل عام ها زمانی در این کشور آغاز یافت که مردم افغانستان در مقابل حاکمیت عوامل شوروی در پوشش احزاب مذکور برای جهاد کمر بستند .

نیروهای مجهز با وسایل پیشرفته اتحاد شوروی وقت در سال ١٣۵٨ بر افغانستان حمله کردند اما مردم افغانستان در مقابل آنها ایستادگی نموده و تا زمانی به جهاد شان ادامه دادند که غرور ارتش متجاوز را در هم کوبید و متجاوزان شوروی را در سال ١٣۶٧ از افغانستان اخراج نمودند . تعداد کشته شدگان ناشی از حمله شوروی وقت با تجهیزات پیشرفته و تجاوز به افغانستان، بیش از یک و نیم میلیون نفر افغان بوده است و میلیونها تن به ایران و سایر کشورها پناهنده شدند و این در حالی بود که زیربناهای کشور از بین رفت .

مجاهدین افغان بعد از اخراج نیروهای متجاوز ، رژیم دکتر نجیب الله را که به حمایت شوروی به وجود آمده بود، ساقط کردند و صبغت الله مجددی بنابر مشورت احزاب جهادی به تاریخ ٨ ثور سال ١٣٧١ به کرسی قدرت تکیه زد. اما دیری نگذشته بودکه بر سر بدست آوردن قدرت میان احزاب مختلف مجاهدین جنگهای داخلی آغاز گردید و درا ین درگیرهای ملیشه های جنرال دوستم رژیم نجیب نیز شامل شدند.

حکومتهای جنگ افروز ، متجاوز و استثمارگر که تا کنون اقدام به قتل عام و نسل کشی مردم و نیز تخریب و ویران ساختن زیر ساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نظامی و امنیتی و سیاسی ملت افغانستان نمودند عبارتند از: انگلیس، شوروی، آمریکا و عربستان سعودی بوده‌اند .

نظرات کاربران

Ahoo
۱۴۰۱/۰۸/۱۶

سرزمین زیبای من😍🇦🇫❤

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۲ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان