دانلود و خرید کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها پیلار آلساندرا ترجمه نریمان افشاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها اثر پیلار آلساندرا

کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها

انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۴.۱از ۱۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها

فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها یا فیلمنامه‌ات را در وقت‌های استراحت ۱۰ دقیقه‌ای بنویس اثر پیلار الساندرا و ترجمه نریمان افشاری است که در نشربیدگل به چاپ رسیده است. این کتاب رویکرد جدیدی به موضوع فیلمنامه نویسی دارد.

 درباره کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها

مهم‌ترین ویژگی کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها شکل آموزش آن است که از یک کتاب آموزشی فراتر می‌رود و کیفیتی کارگاه‌گونه پیدا می‌کند. زمان‌بندی درست برای پاسخ‌دادن به سؤال‌های احتمالی، طرح درست و دقیق تمرین‌هایی برای جاافتادن موضوعِ موردبحث و لحن روان و صمیمی نویسنده در طرح مطالب چنان است که خواننده در تمام طول کتاب می‌تواند حضور نویسنده را همچون استادی که در کارگاه نویسندگی حاضر است، در کنار خود احساس کند.

ویژگی دیگر کتاب کیفیت بسیار کاربردی آن است که فارغ از نظریه‌پردازی‌ها و کلی‌گویی‌های معمول درباب ماهیت فیلمنامه و عناصر آن به کاربردی‌ترین وجه ممکن صرفاً به چیزهایی می‌پردازد که می‌توانند در روایت یک داستان بصری با ساختاری منسجم مفید باشند. افزون بر این، پرسش‌هایی که در کتاب طرح می‌شود تمرین‌هایی آموزشی نیستند، بلکه درواقع، ابزارهایی‌اند که پاسخ به آن‌ها اجزای مختلف فیلمنامه را مشخص می‌کند.

خواننده، خواه نویسنده‌ای حرفه‌ای باشد یا کسی که تابه‌حال هیچ تجربه‌ای در این حیطه ندارد، می‌تواند با پاسخ‌دادن به پرسش‌های نویسنده و دنبال‌کردن شیوهٔ او در این کتاب درنهایت یک فیلمنامهٔ کامل بنویسد. هرچه پاسخ‌ها دقیق‌تر و با موضوع مرتبط‌تر باشد فیلم‌نامهٔ نهایی منسجم‌تر خواهد شد. به‌این‌معنا،‌ کتاب حاضر صرفاً کتاب آموزش فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه نوعی کتاب راهنما است برای فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار و نیز حرفه‌ای که برای نوشتن هر پروژه می‌توانند دستورالعمل‌های آن را دنبال کنند و به فیلم‌نامه‌ای منسجم دست یابند.

نویسنده تمام جنبه‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی را مد نظر دارد (داستان، ساختار، طرح کلی، شخصیت‌ها، پیش‌نویس اولیه، دیالوگ‌ها، بازنویسی در مراحل مختلف، پرداخت و ویرایش نهایی، و حتی معرفی و فروش فیلمنامه) و برای غنابخشیدن به هر عنصر گام به گام پیش می‌رود و تمهیداتی پیشنهاد می‌کند. اما مخاطب برای به کار بستن آن تمهیدات لازم نیست که به شیوهٔ عملکرد و ماهیت آن تمهیدات تسلط تام و تمام بیابد، امری که احتمالاً مستلزم سال‌ها مطالعه و تجربه در این حوزه است. تنها کاری که مخاطب (یا نویسندهٔ بعد از این) لازم است انجام دهد پاسخ دادن به پرسش‌ها و پرکردن جاهای خالی‌در جدول‌هایی است که نویسنده در این کتاب گنجانده است.

بااین‌حال منحصربه‌فردترین جنبهٔ این کتاب نه طرح پرسش‌ها و نه ساده‌سازی و همه‌فهم‌کردن روند فیلم‌نامه‌نویسی، بلکه استفاده از شیوهٔ نشست‌های ده‌دقیقه‌ای است. درواقع نویسنده مدعی است (و در عمل هم با برنامه‌ریزی دقیق برای این کار نشان می‌دهد) که اگر نویسندهٔ فرضی روزانه یک یا دو فرصت ده‌دقیقه‌ای در اختیار داشته باشد (که تقریباً در اختیار هرکسی است) می‌تواند ظرف چند ماه یک فیلمنامهٔ کامل بنویسد.

برنامه‌ریزی دقیق نویسنده و درنظر گرفتن پرسش‌هایی که واقعاً بتوان در ده دقیقه به آن‌ها پاسخ داد کار را برای مخاطب ساده می‌کند. نویسنده‌خانم پیلارالساندرا که مدرس و مشاور فیلمنامه‌نویسی است‌این ده دقیقه‌ها را از جهتی دیگر هم مفید می‌داند و آن ایجاد چیزی است که از نظر او برای هر فیلمنامه نویسی امری ضروری است، یعنی ضرب‌الاجل. او معتقد است وقتی نویسنده‌ای محدودیت زمانی دارد با خلاقیت بیشتری می‌نویسد و به‌شکلی ناخودآگاه الهامات درونی‌اش را در لحظه به کار می‌گیرد و بهترین عملکرد را می‌تواند داشته باشد. به‌هرروی همواره به هر روشی می‌توان نقدهایی وارد کرد و ایرادهای آن را از نظرگاه‌های مختلف برشمرد.

این کتاب می‌تواند افراد عادی راکه به‌طورمعمول جایی در این حوزه ندارند و خود نیز چنین نمی‌پندارند که توانایی نوشتن فیلمنامه را داشته باشنددر این کار دخیل کند و به آنان نیز راهی برای ورود به جهان، یا رؤیایِ پیش‌گفته بگشاید.

خواندن کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی مخاطبان این کتاب‌اند.

نظرات کاربران

پیام
۱۴۰۰/۰۲/۲۵

فن و مهارت را کمتر می‌توان صرفاً با مطالعه و خواندن کتاب‌ها فرا گرفت. فیلم‌نامه‌نویسی مقوله‌ای است که هم حاوی هنر نگارش و داستان‌سرایی است، هم لازمۀ مقبولیت و موفقیتش رعایت تکنیک‌ها و مهارت‌های تبدیل یک داستان به فیلم‌نامه است.

- بیشتر
آروین
۱۴۰۱/۰۴/۲۹

کتاب خیلی خوبیه البته برای کسایی که یه ایده خام و صد درصد چگونگی نوشتن فیلمنامه رو توو سرشون دارن و ذهنشون آماده نیست. شما ممکنه بخوای فیلمنامه بنویسی، ولی اصلا نمیدونی فیلمنامه چی هست! پس من بهت پیشنهاد میکنم

- بیشتر
Lily
۱۴۰۰/۰۹/۱۱

یک کتاب کارگاهی ساده و عملی و مفید. مناسب وقتهایی که ذهن قفل شده و نمی‌دونیم چی بنویسیم.

آقا معلم
۱۴۰۰/۰۹/۲۱

بک کتاب عالی با یک ترجمه‌ی عالی و کارشناسانه پیشنهاد می‌کنم تهیه کنید

کاربر ۳۴۹۶۶۸۲
۱۴۰۱/۰۵/۳۱

لطفا کتاب "کم یعنی زیاد"نوشته کلودیا هانتر جانسن ترجمه محمد گذر آبادی رو در طاقچه بی نهایت قرار بدید ممنون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
کنش احساس را به کار می‌اندازد. احساس کنش را به کار می‌اندازد.
مصطفی ارشد

حجم

۸۹۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۲ صفحه

حجم

۸۹۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۲ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
تومان