دانلود و خرید کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ غلامرضا شیخعلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ اثر غلامرضا شیخعلی

کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ

معرفی کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ

کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ نوشته غلامرضا شیخعلی است. این اثر پژوهشی با با بهره گیری از اشعار عاشورایی دو شاعر انقلابی به بررسی ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) در واقعه کربلا می‌پردازد.

درباره کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ

سال‌ها از واقعه عاشورا می‌گذرد اما هیچ چیز نمی‌تواند از عظمت قیام آن حضرت در کربلا کم کند. کاری که امام حسین (ع) در کربلا انجام داد در صفحات تاریخ اسلام حک شده است و تا ابد نیز زنده و جاودان می‌ماند. چرا که او برای آزادی و آزادگی قیام کرد. 

شاعران بسیاری به سرودن اشعار زیبا در مدح آن حضرت پرداختند و مورخان بسیاری به پژوهش تاریخی پیرامون ابعاد این واقعه مشغول شدند. اما در این میان نباید از اهمیت پژوهش‌های استوار و همچنین روشنگر درباره این واقعه و همچنین مقام و شخصیت امام حسین (ع) کم کرد. چرا که همان دلایلی که او را به قیام برانگیخت امروزه نیز در زندگی ما جای دارد و گاه و بیگاه رخ می‌نماید. چه بسیار افرادی که خود را جز حسینیان می‌دانند اما نادانسته و ناخواسته در صف دشمنان این حضرت قرار گرفته‌اند. 

غلامرضا شیخعلی با بهره گیری از اشعار عاشورایی دو شاعر انقلابی به کوتاه ترین انقلاب تاریخ پرداخته است و اثر تحقیقی مفصلی درباره رابطه شعر و دین، انگیزه سرودن اشعار عاشورایی، سابقه و هدف شعر عاشورایی ارائه کرده است. در ادامه المان‌های مختلفی را که در اشعار دو شاعر مشهور انقلابی وجود دارد، بررسی کرده است. 

کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به شعر و ادب مذهبی و دوست‌داران و عاشقان امام حسین (ع) از خواندن کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ لذت می‌برند. 

بخشی از کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ

از کلام هرکس که از ستم می‌خروشد، ندای حسین می‌جوشد و شاعران هم به نوبه خود از این واقعه حظی وافر برده‌اند. اهمیت شعر و جایگاه آن در ادب از دیر باز مورد توجه ناقدان شعر و ادب بوده است مخصوصا اشعار عاشورایی به علت تاثیری که در روحیه و عاطفه مردم داشته است.

از شاعران شاخص روزگار ما حسین منزوی، خوش‌دل تهرانی، دکتر سید‌حسن حسینی، حسن اسرافیلی، علی معلم، محمد علی مجاهدی و جواد محدثی سروده‌هایی قابل اعتنا با رویکردی عاشورایی از نگاه ستم ستیزانه داشته‌اند.

اگر از نگاه تراژدیک و سوگ و نگاه عارفانه و عاشقانه و ستم ستیزی و حماسی بخواهیم وارد شویم در کنار این نگاه‌ها شعر تلفیقی، که در آن سوگ و عرفان با هم آمیخته‌اند نیز دیده می‌شود که از نمونه‌های برجسته سروده‌های دکتر موسوی‌گرمارودی خط خون«درختان را دوست دارم که به احترام تو قیام کرده‌اند.» (گرمارودی: ۱۳۹۳) و سروده‌های محمد‌علی مجاهدی (پروانه) «چون خدا آن قد و قامت آفرید/ نسخه روز قیامت/ شد قد و بالش، محشر آفرین/ قامتش را گفت محشر آفرین» (مجاهدی: ۱۳۷۶، ص ۱۵۸) و حسین اسرافیلی جلیل واقع طلب، محمد‌جواد غفور‌زاده (شفیق) علی انسانی در این راه ستودنی است.

در تبین و تحلیل شعر عاشورایی نیز کتاب‌هایی چند در سال‌های خبر منتشر شده که شکوه شعر عاشورا و کاروان شعر عاشورا از محمد‌علی مجاهدی و شرح منظومه ظهر از غلام‌رضا کافی برجسته‌ترین آثاری هستند که نگارش یافته‌اند. هم‌چنین آقای قزوه نیز از جمله کسانی می‌باشد که در این راه البته در شعر عاشورایی پیش‌گام بوده است که کتاب شعر عاشورایی با کاروان نیزه آن شهرت خاصی یافته است و هم‌چنین آقای گرمارودی که بیش‌تر به دلیل معروف خط خون شهرت یافت و او از شاعرانی است که در دهه ۵۰ به طور جدی به سرایش شعر اقدام کرد و در حلقه روشن‌فکری حضور داشت و شاعری نوگرا ولی با تعلقات و دل‌بستگی‌های مذهبی شعر خط خون را که از اشعار مطرح می‌باشد سروده است که حقیر بر آن شده در مورد اشعار عاشورایی از کتاب‌های این دو شاعر بزرگوار –گرمارودی و قزوه- که کم‌تر به آن‌ها اشاره شده یادداشت‌هایی داشته باشم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان