دانلود و خرید کتاب رهگذر پرآشوب سیدمحمدعلی دیباجی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب رهگذر پرآشوب

کتاب رهگذر پرآشوب نوشته سید محمد علی دیباجی، قادر حافظ و عبدالرضا آتشین صدف است. این کتاب به بررسی فلسفی و حکمی جنبش‌های نومتافیزیکی غرب اختصاص دارد.

درباره کتاب رهگذر پرآشوب

سید محمد علی دیباجی، قادر حافظ و عبدالرضا آتشین صدف در کتاب رهگذر پرآشوب با استفاده از روش تحلیلی به بررسی فلسفی و حکمی جنبش‌های نومتافیزیکی غرب پرداخته‌اند. آنان با توصیف منابع دست اول این جنبش‌ها و با ارائه تاریخچه مختصری از کلیت این جنبش‌ها و اهدافشان، آن را از منظر فلسفی نقد و بررسی کرده‌اند. این نقد و بررسی از علل پیدایش، عوامل معرفتی و تابع معرفتی این جنبش‌ها پرده برداشته است.

در ابتدای کتاب از از متافیزیک باوری تا متافیزیک ستیزی می‌خوانیم و سپس به مبحثی می‌پردازیم که امروزه بسیار مورد توجه است: فرا روان شناسی به جای متافیزیک. در بخش‌های بعدی کتاب نیز مطالبی از ساختار و معناشناخت فرقه‌ها و همچنین پدیدارشناختی و تحلیل فرقه‌ها می‌خوانیم. 

کتاب رهگذر پرآشوب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

دوست‌داران مطالعات فلسفی و حکمی را به خواندن کتاب رهگذر پرآشوب دعوت می‌کنیم. 

بخشی از کتاب رهگذر پرآشوب

چرا در این فصل به متافیزیک می‌پردازیم و دانستن سرگذشت متافیزیک چه رابطه‌ای با علل پیدایش عرفان‌های نوپدید دارد؟

به پاسخ این سؤالات به گونه‌ای در مقدمه کتاب اشاره شد، اما در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که آن پاسخ را تکمیل کند:

در عرفان‌های نوپدید چنانکه خواهیم دید، از واژگان خدا، نفس، روح، تناسخ، مرگ، ارواح، شیاطین، عقل، اراده، خیال، توهم، ادراک و... سخن گفته می‌شود؛ همچنین از موضوعاتی چون استدلال، منطق، طبیعت، ماوراءالطبیعه، درستی، نادرستی، دین، سعادت و... نیز یاد می‌شود. اینکه آیا رهبران و پیروان این عرفان‌ها این مطالب را قبول دارند یا نه، یک مسئله و اینکه با چه مبنایی از آن‌ها سخن می‌گویند مطلب دیگری است؛ در بیشتر بلکه تمام این فرقه‌ها به نوعی عقل ستیزی وجود دارد و خواهیم دید که حتی برخی از رهبران آنان با وجود داشتن تحصیلات فلسفی علیه فلسفه سخن گفته‌اند. 

اما همه اهل فلسفه می‌دانند که تمام اصطلاحات و موضوعات یادشده در درجه اول، فلسفی‌اند و در دانش مابعدالطبیعه در دو شاخه مفاهیم فلسفی و الهیات (امور عامه و الهیات خاص) به این بحث‌ها پرداخته شده است، اما پس از رنسانس و در عصر جدید موضوع مابعدالطبیعه و شیوه آن در میان فلاسفه مغرب زمین چرخش اومانیستی، تجربی و زبانی پیدا کرد و از مسیر اصلی خود خارج شد؛ اما هنوز متعاطیان مابعدالطبیعه در فلاسفه غرب و متکلمان مسیحی وجود دارند و از موضوعات در پیش گفته شده سخن می گویند البته (این موضوعات در حکمت اسلامی هم با تفصیل بیشتر و مبانی مستحکم خود آمده است)؛ بنابراین، چون در فلسفه‌های جدید، که با اصطلاحات خاصی چون پوزیتیویسم، فلسفه تحلیلی، فلسفه قاره‌ای، رئالیسم انتقادی، پدیدارشناسی، پراگماتیسم، پست مدرنیسم، نوکانتی و... از آن‌ها یاد می‌شود، مابعدالطبیعه گفته شده به کناری نهاده شده است؛ گویی پدیدآورندگان فرقه‌ها با پرداختن به موضوعات یاد شده به متافیزیک ورزی پرداخته و درصددند تا کار بر زمین گذاشته شده فلاسفه غرب را با شیوه خویش انجام دهند؛ البته نه با هدف اولیه فلسفه ورزی، بلکه با مقاصد فرقه‌ای، شخصی، سیاسی و عقیدتی خاص خود.

فهرست

  • سخن پژوهشکده 
  • درآمد
  • مقدمه
  • از متافیزیک باوری تا متافیزیک ستیزی
  • فرا روان شناسی به جای متافیزیک
  • ساختار و معناشناخت فرقه‌ها
  • پدیدارشناختی و تحلیل فرقه‌ها
  • منابع و مآخذ
  • کتاب شناسی فرقه‌ها 

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۹/۱۲/۳۰

کتاب ۳۷۹ از کتابخانه همگانی ، کتب زیادی در رابطه با عرفان های نوطهور نوشته شده اما هنوز جای کار دارند چرا که فراوانی آنها زیاد بوده و همچنین باید از تخصص های مختلفی استفاده شود. این کتاب راه شناخت فلسفه ی

- بیشتر
سوکراتس
۱۳۹۹/۱۰/۱۹

اولا این خیلی بده که برای نظر دادن باید حتما ستاره داد اما درباره این کتاب با نگاهی که به فهرستش انداختم حدس میزنم نویسنده بین متافیزیک به معنای فلسفی مابعدالطبیعه و اونچه ماوراءالطبیعه خونده میشه خلط کرده و اگر اینطور

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۴ صفحه

حجم

۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۴ صفحه

قیمت:
۱۱۰,۰۰۰
تومان