دانلود و خرید کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان مهدی مقدسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان اثر مهدی مقدسی

کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان

معرفی کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان

کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان نوشتهٔ مهدی مقدسی و نوید کارکن است و انتشارات چتر دانش آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان

مبحث غایب مفقودالاثر ازجمله مطالبی است که از دیرباز در جامعه مورد توجه بوده است تا جایی که در ادیان مختلف و در جوامع گونان مورد برسی قرار گرفته است. موضوع غایب مفقودالاثر و همسر وی اولین بار در صدر اسلام پس از غزوات رسول مکرم اسلام (ص) مورد نظر قرار گرفته است و در اعصار بعد توسط ائمه هدی (علیهم السلام) توشیح و تشریح شده است و در ابواب مختلف آن احکامی صادر شده است. اولین باری که غایب مفقودالاثر در ایران به یک مفهوم و معنی کلی تفسیر شد در قانون مدنی و بعد قانون امور حسبی است. در تعریف غیبت و غایب مفقودالاثر تعریف فقهی و حقوقی ارائه شده است؛ به این مضمون که اگر شخص مدت به نسبه مدیدی از اقامتگاه خود دور باشد و از احوالات وضعیت او خبری و اثری به دست نیاید، به این حالت غیبت و او را غایب مفقودالاثر می‌نامند. مبحث غایب مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح تنها در یکی از فروض قانون مدنی ذکر شده است و تا چندی پیش هیچ توضیحی از آن وجود نداشت.

هدف از کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان این است که ابتدا با بررسی این مطالب نگاهی کلی به موارد بحث داشته و ذیل هر مبحث تفسیری از شرایط غایب عضو نیروهای مسلح ارائه شود تا تناقضات مرتفع و مجموعه آرا و احکام فقهی و قضایی گرد هم جمع آوری گردد تا منجر به خروج از سردرگمی و ارائه راهکار به سازمان نیروهای مسلح و خانواده غایبین عضو نیروهای مسلح شود.

خواندن کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران رشتهٔ حقوق پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب وضعیت حقوقی غایبین مفقودالاثر عضو نیروهای مسلح و همسران ایشان

«مورد اهمیت بودن موضوع غایب مفقودالاثر در نیروهای مسلح به این خاطر است که با توجه به توسعه و پیشرفت جامعه و شکل‌گیری نیازهای جدید، قوانین حقوقی موجود نیاز به تفسیر و تطبیق با این نیازها نوین دارد و همچنین به جهتی باید متناسب با قوانین فقهی و شرعی نیز باشد. ازاین‌جهت می‌توان اشاره کرد که در خصوص وضعیت غیبت زوج مفقودالاثر به نوعی به موت فرضی شباهت دارد بدین‌صورت که بر اساس احکام فقهی و قوانین حقوقی متبلور شده از این احکام موجب گشته است تا شرایطی پدید آید که در جامعه کنونی نیز قابل لمس است. غایب مفقودالاثر در حکم میت فرض می‌شود و حقوق و تکالیف وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است غایب مفقودالاثر از شغل سازمانی خود اخراج شود یا مورد پیگرد قانونی قرار گیرد و همچنین رابطه مالی و غیرمالی وی با همسر، فرزندان و دیان تحت شعاع این وضعیت قرار می‌گیرد. همسر این شخص در اکثر موارد دچار پیچیدگی‌های حقوقی قرار می‌گیرد زیرا که این شرایط، شرایطی کاملاً معلق و ابهام‌آلود است. همسر این شخص ازنظر طلاق، عده، نفقه، حضانت فرزندان و همچنین حقوق تکالیفی که از طرف سازمان محل خدمت زوج غایبش بر او بار می‌شود نیاز به این دارد که به‌صورت جامع از این شرایط مطلع گردد البته بااین‌حال با توجه به تفاوت موجود بین این دو واقعه تناقضاتی پیش می‌آید ازجمله در مبحث عده و ارث و ازدواج مجدد زوجه که با بازگشتن زوج غایب از پیچیدگی چشم‌گیری برخوردار می‌گردد.

غایب مفقودالاثر ازنظر حقوقی شخصی است که از غیبتش مدت مدیدی گذشته باشد و هیچ خبری از او در دست نباشد. حکمی که در خصوص غایب مفقودالاثر از منظر حقوقی صادر می‌شود به‌صورت صدور حکم موت فرضی می‌باشد؛ بنابراین مورد اهمیت بودن این تحقیق از آن جهت می‌باشد که در صدد برطرف کردن نیازهای خانواده‌های غایبین مفقودالاثر و افراد و سازمان‌های در ارتباط با آن‌ها می‌باشد و همین‌طور ارائه راه کارهای حقوقی در جهت بهبودی وضعیت حقوقی آن‌ها در سازمان نیروهای مسلح است.

از لحاظ حقوقی اصطلاح غایب دارای معنای دقیق‌تری است و از این‌رو باید میان مفهوم غیبت و عدم حضور فرق گذاشت. شخص غیر حاضر آن‌کسی است که در مورد وجود او هیچ‌گونه شکی در بین نیست و فقط در اقامتگاه و یا مسکن معمولی خویش حضور ندارد؛ اما مطابق ماده ۱۰۱۱ قانون مدنی: «غایب مفقودالاثر کسی است که از غیبت او مدت بالنسبه مدیدی گذشته و از او به‌هیچ‌وجه خبری نباشد».

بدین معنی که درباره ادامه حیات او دچار شک تردید گشته‌ایم به دیگر سخن نمی‌دانیم که او زنده است یا مرده زیرا مدت نسبتاً درازی است که بدون بر جای گذاشتن نشانه‌ای اقامتگاه خود و یا محل خدمت خود را ترک گفته و از آن پس هیچ‌گونه اطلاعی از او در دست نیست.

علت این‌که در این ماده قانون‌گذار بر کلمه غایب وصف مفقودالاثر را اضافه کرده است متمایز ساختن مفهوم غیبت از عدم حضور است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۸۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان