دانلود و خرید کتاب زندگی خواب‌ها: جلد ۲ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری محمدابراهیم ضرابیها
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی خواب‌ها: جلد ۲ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری اثر محمدابراهیم ضرابیها

کتاب زندگی خواب‌ها: جلد ۲ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری

انتشارات:کلیدر
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زندگی خواب‌ها: جلد ۲ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری

محمد ابراهیم ضرابیها( -۱۳۳۷) پژوهشگر ادبی است. «نگاه ناب» مجموعه هشت کتاب در تفسیر عرفانی و نمادین «هشت کتاب» سهراب سپهری است. دومین جلد از این مجموعه، «زندگی خواب‌ها» نام دارد. در بخشی از کتاب که در تفسیر سروده «لولوی شیشه‌ها» است، می‌خوانیم: «"لولو" شکل مهیب ذهنی است، هیکل موهومی که بچه‌ها را از آن می‌ترسانند. لولوی شیشه‌ها چهرۀ انسان موهومی که در شیشه، عکسش نمایان است و این واقعیتِ کودکی شاعر است. گاه‌گاهی که کودک بی‌تابی می‌کرد، مادر او را در بغل می‌گرفت و جلوی شیشۀ پنجرۀ اتاق قرار می‌داد و به کودک این‌طور عنوان می‌کرده که اگر ادامه دهی به لولوی شیشه می‌گویم بیاید و تو را بگیرد. در شیشه، عکس هیچ کس نبود جز خود کودک. خواهر شاعر دربارۀ ترس و هراس سهراب می‌گوید: "سهراب در پشه‌بندی بزرگ و چهار نفره که به ما بچهها اختصاص داشت، می‌خوابید. گاه و بی‌گاه در دل شب با فریاد و هراس از خواب می‌پرید و از صورت وحشتناکی که بالای سقف پشه‌بند دیده بود سخن می‌گفت. شب‌ها از قسمت‌های تاریک خانه می‌ترسید و غالباً برای رفتن به این نقاط باید کسی او را همراهی می‌کرد. این ترس تا حدود پانزده سالگی که با ما در کاشان بود ادامه داشت. " بنابراین ترس از اشکال وحشتناک خیالی و یا لولوی شیشه‌ها موردی بود که از کودکی همراه شاعر حضور داشته است و نقش اساسی را در مضمون این شعر - انسان مه‌آلود - داراست. این هویت وهم‌آلود، هم می‌تواند کودکی شاعر باشد و هم می‌تواند همزاد او تلقی شود، و چه بهتر که این دو را در یک شخصیت توأمان جمع کنیم. هویت کودکی شاعر که به عنوان انسانی پاک، معصوم و صادق همیشه در تمام دوران زندگی با او بوده است و شاعر تا انتهای هشت کتاب، حضور او را به عناوین مختلف یادآور می‌شود...»
کتاب سه‌تار
فرهود صفرزاده
منطق عاشوراپژوهی
محمد صحتی سردرودی
دانش نامه‌ نقد ادبی
بهرام مقدادی
گزیده لطائف الطوائف
فخرالدین علی صفی
نمادشناسی تطبیقی ۳: گیاهان
حیدر شجاعی
چین نامه
ماتیو ریچی
همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه تکنولوژی
محمد حسین سلیمی نمین
حجم سبز: جلد ۷ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری
محمدابراهیم ضرابیها
زبان خیال انگیز نظامی
هلموت ریتر
سنایی‌پژوهی (مجموعه مقالات همایش بین‌المللی حکیم سنایی)
مریم حسینی
درخت و برگ (سه داستان تخیلی)
جی. آر. آر. تالکین
ما هیچ ما نگاه: جلد ۸ از مجموعه نگاه ناب
محمدابراهیم ضرابیها
شرق اندوه: جلد ۴ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری
محمدابراهیم ضرابیها
مسافر: جلد ۶ از مجموعه نگاه ناب
محمدابراهیم ضرابیها
آوار آفتاب: جلد ۳ از مجموعه نگاه ناب؛ تفسیر «هشت کتاب» سهراب سپهری
محمدابراهیم ضرابیها
صدای پای آب: جلد ۵ از مجموعه نگاه ناب
محمدابراهیم ضرابیها
مرگ رنگ: جلد ۱ از مجموعه نگاه ناب
محمدابراهیم ضرابیها
نمادشناسی تطبیقی ۶: متون کهن و مقدّس
حیدر شجاعی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
از رمز خوابم می‌گذشتم سایۀ تاریک یک نیلوفر روی همۀ این ویرانه فرو افتاده بود کدامین باد بی‌پروا دانۀ این نیلوفر را به سرزمین خواب من آورد؟ از مرز خواب گذشتن یعنی به خواب فرو رفتن. پس به خواب عمیقی فرو رفته بودم که سایۀ تاریک یک نیلوفر روی همۀ این ویرانه‌فرو افتاده بود. چرا سایۀ‌تاریک؟ چون نیلوفر گلی است که هستی از آن نشأت می‌گیرد و همۀ‌امکانات بی‌پایان از آن می‌شکفد. بنابراین مظهر همۀ روشنگری‌ها، آفرینش و تجدید حیات و شکفتن و کمال و زیبایی می‌باشد و قاعدتاً در نقطۀ تاریک زمان قرار دارد. یعنی ریشه و ساقۀ‌آن مربوط به قبل از زمان است. هنگامی که تاریخ، تاریک بوده است. از طرف دیگر سایۀ این نیلوفر روی همۀ ویرانه‌ای افتاده است که این ویرانه پیکر خود شاعر می‌باشد. پیکری که در حال خواب خود را رها کرده است.
مادربزرگ علی💝
خواب که تمام شود، مرگ حضور پیدا می‌کند. به تعبیری دیگر، مرگ که در رسد، خواب تمام می‌شود و فصل بیداری و شکوفایی فرا می‌رسد. همانگونه که پیامبر بزرگ اسلام (ص) فرمودند: اَلنّاسُ نیامُ فَاذا ماتُوا اِنتَبهوُا. مردم در زندگی معمولی‌شان در خواب هستند، پس هنگامی که بمیرند بیدار می‌شوند. و سهراب این در خواب بودن را زندگی خویش تلقی کرده است، چرا که در این نوع زندگی، او سرشار از فراموشی و اوهامِ رؤیاهاست.
مادربزرگ علی💝

حجم

۱۵۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۱۵۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۱۷,۵۰۰
۵۰%
تومان