دانلود و خرید کتاب آشنایی با ویتامین‌ها خشایار فخریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با ویتامین‌ها اثر خشایار فخریان

کتاب آشنایی با ویتامین‌ها

معرفی کتاب آشنایی با ویتامین‌ها

کتاب آشنایی با ویتامین‌ها نوشته خشایار فخریان است. این کتاب کامل و دقیق ویتامین‌ها را معرفی می‌کند، مواد غذایی ویتامین‌دار و مقدار درست مصرف را هم معرفی می‌کند.

درباره کتاب آشنایی با ویتامین‌ها

ویتامین‌ها یکی از مواد ضروری برای بدن هستند اما همانطور که مقدار کم آن برای بدن لازم است و در صورت نبودن در رشد طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کند مقدار زیاد آن هم موجب مشکلات فراوان برای بدن می‌شوند حتی مسمومیت و مشکلات حل نشدنی به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین ویتامین‌هایی که بدن از آن‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌کند می‌شود به ویتامین‌هایی که نقش ویژه‌ای در بدن دارند A، B، C، D، E، K، B1، B2، B3، B5، B6، B9 و B12 اشاره کرد.

کتاب آشنایی با ویتامین‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که به سلامتشان اهمیت می‌دهند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آشنایی با ویتامین‌ها

دانشمندان دانمارکی در سال ۱۹۳۴ متوجه شدند که بعضی از خونریزی‌ها به علت کمبود ویتامین C نیستند و با تجویز ویتامین C قابل درمان نیستند. این عارضه با یونجه و آرد ماهی گندیده درمان شد. پس از جداکردن مادهٔ مؤثر به وسیله اتر و از آرد نوعی ماهی، آن را ویتامین انعقاد (Koagulation) یا ویتامین K نامید. ویتامین K، که به طور کلی به نام کینون شناخته می‌شود، حداقل به سه شکل وجود دارد: ۱. فلوکینون (ویتامین K۱) که عموماً در گیاهان موجود است، ۲. مناکینون (ویتامین K۲) در روده که توسط باکتری‌ها سنتز می‌شود و ۳.‌ منادیون (ویتامین K۳) که به فرم مصنوعی محلول در آب است. هضم و جذب ویتامین K، چه غذایی چه سنتزشده، در روده به همان شرایط هضم و جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیاز دارد. انتقال ابتدا توسط سیستم لنفاوی صورت می‌گیرد، ویتامین K در کبد ذخیره شده و به طور عمده با صفرا و ادرار دفع می‌شود. این ویتامین نسبت به حرارت مقاوم است، اما در مقابل نور، اسید و قلیا از بین می‌رود.

ویتامین‌های A و E در بدن برضدویتامین K عمل می‌کنند، اما مکانیزم این تداخل هنوز ناشناخته است. مقیاس اندازه‌گیری ویتامین K در مواد غذایی میکروگرم (µg) است.

نظرات کاربران

حسن نیکدهقان
۱۴۰۲/۰۳/۰۸

مختصر و مفید.فقط کاش در معرفی منابع ویتامینی یکم بیشتر توضیح داده میشد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۵)
برای حفظ ویتامین‌های غذا در حین پخت و پز به شرح زیر عمل کنید: - تا حد امکان غذاها را بخارپز کنید و در صورت پختن با آب، با حرارت کم و کم‌ترین مقدار آب آنها را بپزید. - ابتدا آب را بجوشانید و سپس سبزیجات را در آن بریزید (در آب سرد نریزید تا گرم شود و بجوشد). - آبی که سبزیجات در آن پخته شده را دور نریزید، از آن برای تهیهٔ سوپ یا غذاهای دیگر استفاده کنید. - تمام سبزیجات را با حالت طبیعی با پوست بپزید، مانند سیب‌زمینی و هویج. - سیب‌زمینی را در آب سرد نگه داری نکنید. - زمان پختن و حرارت دادن حتی‌الامکان کوتاه باشد. - در قابلمه را در طی پخت و پز دائم باز و بسته نکنید و از هم زدن بیش از حد آن خودداری کنید. - هرگز جوش شیرین به غذا اضافه نکنید.
هدی✌
در بیمارانی که مقادیر زیاد تیامین را به صورت داخل وریدی دریافت کرده‌اند، سردرد، ضربان نامنظم قلب و تشنج گزارش شده است.
هدی✌
ویتامین E غذاهای سرخ‌شده، منجمدشده و غذاهایی که برای مدتی ذخیره می‌شوند از دست می‌رود. هنگامی که غلات کامل، فرآوری می‌شوند ویتامین E از آنها جدا می‌شود.
هدی✌
اگر چه ویتامین E در مقابل حرارت‌های معمولی پختن و اسید مقاوم است، اما هوا (اکسیژن) یا بعضی مواد معدنی (آهن) موجب از بین رفتن آن می‌شوند.
هدی✌
بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها و مواد غذایی حیوانی مقدار کمی ویتامین E دارند، اما زردهٔ تخم مرغ یک استثناست و منبع خوبی از این ویتامین است.
هدی✌
ویتامین‌ها اگر چه در تمام سلول‌های بدن وجود دارند، اما درصد کمی از وزن را تشکیل می‌دهند،‌ بدین ترتیب در مقایسه با آب، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها که درشت‌مغذی نام دارند، ویتامین‌ها تحت عنوان ریزمغذی‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. از طرفی ویتامین‌ها به عنوان دسته‌ای از مواد مغذی، خواص متفاوتی دارند. یکی از تفاوت‌های مهم، جایگزین نشدن یک ویتامین توسط ویتامین دیگر و تبدیل نشدن ویتامین‌ها به یکدیگر است. ‫در حالی که وقتی گلوکز زیادی در بدن موجود باشد، می‌تواند به چربی تبدیل شود، اما بدن نمی‌تواند ویتامین C محلول در آب را به یکی از ویتامین‌های محلول در چربی تبدیل کند و البته ویتامین C مازاد برنیاز نمی‌تواند به هیچ یک از ویتامین‌های محلول در آب دیگر هم تبدیل شود، به همین ترتیب بدن بعضی از ویتامین‌ها را ذخیره نمی‌کند. با وجود این که محققین در سراسر دنیا زمان زیادی را صرف
کاربر ۸۰۲۳۱۳۹
مصرف مکمل‌های آنها به هیچ عنوان باعث چاقی و افزایش تجمع چربی در بدن نخواهد شد و این مکمل‌ها بخصوص در دوران رژیم برای هر رژیم‌گیرنده‌ای ضروری هستند.
هدی✌
اسید فولیک می‌تواند کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ را بهبود بخشد، اما تخریب سیستم عصبی همچنان ادامه می‌یابد
هدی✌
. ویتامین B۱۲ در بخش خاصی از رودهٔ کوچک، جذب می‌شود. در بیماری‌های سوء جذب یا به دنبال برداشتن قسمت خاص جذب در رودهٔ کوچک توسط عمل جراحی،‌ ویتامین جذب نمی‌شود
هدی✌
. ویتامین B۱۲ در بخش خاصی از رودهٔ کوچک، جذب می‌شود. در بیماری‌های سوء جذب یا به دنبال برداشتن قسمت خاص جذب در رودهٔ کوچک توسط عمل جراحی،‌ ویتامین جذب نمی‌شو
هدی✌

حجم

۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان