دانلود و خرید کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی محمود شیخ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی اثر محمود شیخ

کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی

معرفی کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی

کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی نوشته محمود شیخ است. مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی حسب الامر و بر اسـاس نظـر رهبـر فرهيختـه انقـلاب اسـلامی آيت‌الله‌العظمي خامنه‌ای(مدظلهالعالی) و با تلاش فراوان آيت‌الله علی اكبر رشـاد در سال ۱۳۷۳ تأسيس شد. اين پژوهشگاه دارای شخصيتی حقوقی، مستقل و در حكم نهاد عمـومی و غيردولتـی و غيرانتفــاعی اسـت كــه در قالــب چهـار پژوهشــكده حكمــت و دين‌پژوهی، نظام‌های اسلامی، فرهنگ و مطالعات اجتماعی و دانشـنامه‌نگـاری دينی و همچنين مركز پژوهش‌های جوان فعاليت می‌كند.

 مكتب حكمی تهران به مجموعه‌ای از اسـتادان حكمـت اسـلامی، بـه ويـژه حكمت متعاليه و عرفان نظری اطلاق می‌شود كه از دوران قاجـار تـا كنـون در حوزه‌های علميه تهران به درس و بحـث در ايـن امـور مـی‌پرداختـه‌انـد.

درباره کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی

حوزه تهران یکی از برجسته ترین مراکز علمی شیعه در دوران معاصر و اصلی ترین مرکز مباحث حکمی در دوره قاجار و پس از آن است. حوزه تهران حکمای بزرگی چون مرحوم سید رضی لاریجانی، آقا محمدرضا قمشه ای، میرزای جلوه، آقا علی مدرس زنوزی، میرزا هاشم اشکوری، میرزا حسن کرمانشاهی، سید محمدکاظم عصار، میزار احمد آشتیانی، آیت الله رفیعی قزوینی، شیخ محمدحسین فاضل تونی، میرزا مهدی آشتیانی و آیت الله شاه آبادی را به خود دیده است. که در کنار حکمت اسلامی به مباحث عرفانی نیز توجه داشته اند. و مباحث این کتاب، به بررسی ابعاد معنوی حوزه تهران و این دسته از حکما که با عنوان مکتب حکمی تهران شهره اند، می پردازد.

در این کتاب رجال معنوی حوزه تهران در قرون اخیر معرفی شده اند؛ زمینه های شکل گیری، تاریخچه و ابعاد عرفانی مکتب تهران و پس از آن آرای بزرگان این مکتب در عرفان نظری و عملی بررسی شده است.

درآمدی بر مبادی و مبانی سلوک از منظر قرآن و اهل بیت (ع)

این کتاب، از یک مقدمه، دو بخش و چهارده فصل تشکیل شده است. در بخش اول این مجموعه درباره مبادی سلوک عملی، چون ضرورت بحث از عرفان عملی اهـل بیت(ع) مفهوم‌شنـاسی، ویژگی‌های عرفان عملی اهل بیت(ع)، عرفـان عملـی، زمینه‌هـا، شرایـط و موانع سـلوک، شاخصـه‌ها و مؤلفه‌های سلوک عملی، مانند التزام عملی به شریعت(شریعت محوری)، اعتدال و میانـه‌روی، عقلانیت و خـردورزی، سیاست و بصیرت اجتماعی، سلـوک در صـراط مستقیـم و استقامت در سلوک، تخلیه و تحلیه، ریاضت معقول و مشروع و مراقبه بحث شده است.

در بخش دوم، به بحث درباره مبانی سلوک عملی در مکتب اهل بیت(ع)، چون توحید، یقین،احسان، ولایت و محبت اهل بیت(ع)، ضرورت امامت و ولایت در سیر و سلوک، ویژگی‌های رفتاری انسان کامل، استاد و معلم سلوکی و آسیب‌شناسی رابطه مرید و مرادی پرداخته شده است.

درآمدی بر مقامات سلوک از منظر قرآن و اهل بیت (ع)

سیر و سلوک عبارت است از طی مراحل و منازلی که سالک الی‌اللّه برای نیل به قرب حضرت حق می‌پیماید و با امور غیبی، مواجه می‌شود. سلوک، حرکتی قلبی و درونی است که در آن، پرده‌هایی از غیب و ملکوت جهان کنار می‌رود و سالک به تماشای حقایقی ماورائی می‌نشیند.

تجربه عرفانی، سلسله‌ای متوالی از مقاماتی است که هر کدام را آغازی است و نهایتی و میان مقامات، احوالی است متفاوت. احوال، وارداتی غیبی و مواهبی الهی هستند که گاه بر دل سالک فرود آیند و او را دگرگون کنند و مقامات، که با مجاهدت و عمل به آدابی خاص، قابل وصول‌اند، در شمار مکاسب‌اند، نه مواهب.

در این کتاب، مهم‌ترین، احوال و مقامات و نتایج و آثار آن‌ها

خواندن کتاب مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به این مکتب پیشنهاد می‌کنیم.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۳ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۳ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان