دانلود و خرید کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی اصغر قائدان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی اثر اصغر قائدان

کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی

معرفی کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی

تأملی بر تاریخ و تاریخ‌نگاری نظامی در عصر اسلامی نوشته دکتر اصغر قائدان کتابی درباره تاریخ‌نگاری نظامی در دوره اسلامی است. ثبت و ضبط تاریخ جنگ‌ها از دیرباز دغدغه مهم پادشاهان و مورخان بوده است تا با توصیف دقیق حوادث بتوانند افتخارات خود را جاودانه کنند و یا حق را به جانب خود بگردانند.

مورخان بزرگ جنگ در دولت‌های مختلف همواره جایگاهی برجسته داشته و مورد توجه دولتمردان بوده‌اند. نخستین دسته از آنان در میان یونانیان و سپس رومیان ظهور یافتند و تاریخ نظامی و جنگ در این دولت‌ها و امپراطوری‌ها را به شیوه ای تخصصی به تصویر کشیدند. کسانی چون هرودوت، گزنفون، توسیدید، آمین مارسلینوس و ... نخستین مورخان جنگ به گونه‌ای حرفه‌ای زوایای جنگ‌های خارجی این دولت‌ها با شاهنشاهی هخامنشی و ساسانی و نیز جنگهای داخلی بین آتن و اسپارت را توصیف و تشریح ساختند. دو جنگ از آن جنگ‌ها بین دولت ایران و روم نیز در قرآن کریم در سوره روم بدان اشاره شده است.

با بعثت رسول خدا (ص) جنگ‌های آن عصر ماهیت دینی یافت و جهاد در راه خدا برای حفظ کیان اعتقادی و دین از وظایف شرعی قلمداد گردید. بدیهی است ثبت و ضبط این وقایع نیز یکی از وظایف مهم تلقی شد و با گسترش فتوحات در عصر خلفای راشدین و سپس عصر اموی و عباسی مورخان و محدثان بی شماری در ضمن ارائه گزارش‌های تاریخی به ثبت و ضبط این جنگهای عصر رسول خدا (ص) و فتوح در عصر خلفا پرداخته و آنها را بدقت و جامع توصیف و گزارش کردند. اندک اندک مورخان نظامی نیز ظهور یافتند که هر یک در عرصه های تخصصی و فنی به نگارش آثار خود پرداختند و مبدع شکلی جدید از تاریخ نگاری یعنی «تاریخ نگاری نظامی» گردیدند.

درباره کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی

در پژوهش حاضر به لحاظ اهمیت این نوع تاریخ نگاری و آثار برجای مانده از آن، مباحث در دو بخش تاریخ نگاری نظامی و اندیشه‌های نظامی ارائه شده است. در بخش اول به علل و عوامل رویکرد مسلمانان به نگارش تاریخ جنگ و سپس انواع و اشکال تاریخ نگاری نظامی و تاثیر پذیری آن از گزارش ایام العرب در عصر جاهلی پرداخته و در بخش دوم اندیشه‌های اندیشمندان مسلمان در باب مباحث مربوط به جنگ و میدان نبرد که در نوع خود بی نظیر و بسیار قابل اعتناست تشریح و توصیف شده است.

خواندن کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به تاریخ اسلام به ویژه تاریخ جنگ و نظامی‌گیری را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم

جملاتی از کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی

قبل از ظهور اسلام در شبه‌جزیره عربستان، اعراب عصر جاهلیت عمدتاً به سبب نظام قبیله‌ای و نحوه معیشت خویش، ناچار از جنگ و درگیری بودند؛ اما این جنگ‌ها فی‌نفسه چیزی جز یک تنازع و درگیری محدود نبود، مگر آن جنگ‌هایی که بین روم و ایران رخ می‌داد و اعراب سرحدات مرزی حیره و غسان به‌عنوان مزدوران امپراتوری روم و شاهنشاهی ساسانیان در آن‌ها وارد می‌شدند.

پس‌ازآنکه اسلام در مکه ظهور یافت و پیامبر (ص) موفق به تشکیل دولت در مدینه شد، برای مقابله با مشرکان و دشمنان حکومت دینی خود، از سوی خداوند مأمور به جنگ با آنان گردید. از این هنگام، پیامبر (ص) درگیری خود را با مشرکان در دو نوع غزوه و سریه آغاز کرد و به‌جای جنگ‌های نامنظم که در عصر جاهلیت وجود داشت به جنگ‌های منظم روی آورد.

ابعاد جنگ‌ها در این دوران گسترش یافت و پس از دوران ایشان به خارج از مرزها کشیده شد. مسلمانان به مصاف با دو امپراتوری قدرتمند روم و ایران رفتند و در جنگ‌های خود موفق شدند پیروزی‌های چشم‌گیری به دست آورند و حتی شاهنشاهی ایران را مضمحل و بسیاری از بخش‌های تحت سلطه رومیان را نیز به قلمرو خود بیفزایند. در این هنگام جنگ‌ها از صحرا به شهرها و سپس از خشکی به جنگ‌های دریایی منتقل شد و در این بستر نیز تاکتیک‌ها، تجهیزات، تسلیحات و هنر جنگ متحول گردید. لذا نظر و توجه بسیاری به‌سوی ثبت تحولات جنگی و در حقیقت تاریخ‌نگاری جنگ معطوف شد.

اهمیت جنگ و تقدس جهاد در کنار رسول خدا (ص) و پس از او آغاز عصر فتوح و توسعه سرزمینی، به‌ویژه در عصر خلافت خلفای راشدین و اموی، بسیاری از مورخان را بر آن داشت تا بخش عمده‌ای از تلاش‌های خود را به ثبت وقایع جنگ‌ها و درگیری‌ها اختصاص دهند. آنان به‌طور تخصصی تاریخ‌نگاری جنگ را حرفه خود قرار داده و آثار بسیار برجسته و تخصصی در این زمینه از خود برجا گذاردند. این عده معمولاً از مورخان و نیز بعضاً اندیشمندان نظامی بوده‌اند که خود در برخی مواقع عملاً در میدان‌های جنگ حاضرشده و در مقام فرماندهی و ادارهٔ جنگ از نزدیک شاهد جنگ‌ها بوده و به ثبت مشاهدات و دیده‌های خود پرداخته‌اند.

فهرست کتاب تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی

مقدمه

بخش اول: تاریخ نگاری نظامی

فصل اول: عوامل رویکرد به تاریخ‌نگاری نظامی در عصر اسلامی

الف- جنگ مشروع

ب- بحران های داخلی

ج - توسعه سرزمینی (فتوحات)

د- تحول در تکنولوژی (فن آوری) نظامی

ه- پیچیده و تخصصی شدن عرصه‌های جنگ

فصل دوم: اشکال و انواع تاریخ‌نگاری نظامی

انواع تاریخ نگاری نظامی

موضوعات سیر

فصل سوم: تأثیر تاریخ‌نگاری جنگ (ایام العرب) در عصر جاهلی بر تاریخ نگاری نظامی اسلامی

الف- سیر ایام نگاری

ب- جایگاه ایام العرب در عصر جاهلی

ج - جایگاه روایت ایام العرب در عصر اسلامی

د- ویژگی‌ها و عناصر روایت ایام العرب

بخش دوم: تاریخ و اندیشه نظامی

فصل اول: اندیشه نظامی و هنر جنگ

الف-اندیشه پردازان نظامی در عصر اسلامی

ب-تألیفات تخصصی در باب هنر جنگ و شیوه‌های رزم

فصل دوم: سازمان و تشکیلات نظامی

سازمان نظامی

فصل سوم: تسلیحات نظامی

الف- سلاح‌های سبک و جنگ‌های نامنظم (جنگ‌وگریز)

ب- سلاح‌های سنگین و جنگ‌های منظم

ج- تجهیزات و تسلیحات در نبردهای دریایی

د-اندیشمندان حوزه تسلیحات نظامی و فن‌آوری سلاح

فصل چهارم: سازماندهی نظامی

الف- سازماندهی جنگی

ب-انواع و مدل های سازماندهی

ج- سازمان‌دهی در نبردهای دریایی

د- تألیفات تخصصی در سازماندهی نظامی

فهرست منابع وماخذ

یادداشت‌ها

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۵۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۷ صفحه

حجم

۲۵۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۷ صفحه

قیمت:
۹,۵۰۰
تومان