دانلود و خرید کتاب معرفت نفس (جلد اول) آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معرفت نفس (جلد اول) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب معرفت نفس (جلد اول)

معرفی کتاب معرفت نفس (جلد اول)

معرفت نفس اثر مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) به همت مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (سلام‌الله علیها) منتشر شده است.

درباره معرفت نفس کتاب‌های زیادی تالیف شده و فلاسفه هم از مشرب‌های مختلف سخنان زیادی گفته‌اند و در آثار خود به آن پرداخته‌اند و مفسران قران مجید هم در این‌باره بسیار صحبت کرده‌اند؛ چنان‌که علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان، به تناسب، مسائل مختلفی را دربارهٔ معرفة‌النّفس از جهات قرآنی و فلسفی و عرفانی، بیان داشته است.

آیت الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی» نیز با توجّه به اهمیّت موضوع، به این بحث پرداخته‌اند، منتهی نگاه ایشان به موضوع، بیشتر جنبهٔ اخلاقی و از جهتی، جنبهٔ قرآنی و روایی دارد؛ لذا بررسی‌های ایشان در موضوع معرفت نفس در این کتاب را باید نوعی شناخت نفس از نگاه قرآن و عترت (ع) خواند. نگاهی که همچون سایر آثار معظّم‌له، با رنگ اخلاق آمیخته است.

درباره کتاب معرفت نفس

کتاب معرفت نفس که شامل دروس اخلاقی معظّم‌له در ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵ قمری (سال ۱۳۹۳ ش) و نیز در شب‌های جمعهٔ طول این سال در مسجد حکیم اصفهان است، جلد اوّل از کتاب معرفت نفس، به شمار می‌رود.

این جلد از کتاب، شامل پنج فصل کلّی است که در آن، موضوعات مرتبط با روح، نفس و جسم انسان، مانند دو بُعدی بودن انسان، خصوصیات روحی و جسمی انسان، تکامل روح و جسم، یاری‌دهندگان ابعاد وجودی انسان و... طی هجده گفتار، بررسی شده است.

خواندن کتاب معرفت نفس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به مباحث عرفانی، اخلاق و فلسفه اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

جملاتی از کتاب معرفت نفس

عده‌ای از بزرگان، اعمّ از فلاسفه و مفسّرین و اخباریین، فرموده بودند که روح ما قبل از بدن ما بوده است. همهٔ ارواح از زمان حضرت آدم تا روز قیامت در جایی به نام عالم ذر و عالم میثاق جمعند و پروردگار عالم این‌ها را زودتر خلق کرده است. این‌ها هم از قرآن و روایات و هم با دقّت‌های فلسفی، دلیل داشته‌اند.

عدّه‌ای از بزرگان، از فلاسفه نظیر صدرالمتألّهین و از مفسّرین نظیر استاد بزرگوار ما علامهٔ طباطبائی و از اخباریین مانند مرحوم فیض و... نیز بوده‌اند که می‌گفتند روح، بعد از جسم پیدا می‌شود. انسان جسمانیّةالحدوث است و امّا کم‌کم روح در او پیدا می‌شود.

مرحوم صدرالمتألّهین برای همین یک قاعده به نام «قاعدهٔ جوهری» درست کرده‌اند و تقریباً یک جلد أسفار مربوط به همین سفر نفس است. می‌گویند همهٔ ما مرکّب از روح و جسم هستیم و وقتی به دنیا آمدیم، فقط جسم بودیم و با آن حرکت استکمالی در درون ما، برای ما روح ایجاد شد. این‌ها نیز ادلّه فراوانی ذکر کرده‌اند که بیان ادلّهٔ طرفین، به درد مباحث ما نمی‌خورد.

خلقت روح قبل از جسم و تکامل آن در دنیا

علاوه بر دو قول مشهور که یاد کردم، من یک قولی دارم به نام قول سوّم و اینست که در ازل، ارواح ما خلق شده است به نام عالم ذر. به این اندازه هم شعور داشته است که خدا از آن‌ها تعهّد گرفته است:

(أَ لَسْتُ بِرَبِّکمْ قالُوا بَلی)

خدا به آن‌ها گفته آیا من پروردگار شما نیستم؟ و همه گفته‌اند: بله. حتّی کفّاری که در عالم ذر هستند، گفته‌اند بله، پروردگار تویی و خدا تویی و اللّهی و مستجمع جمیع صفات کمالات هستی. و امّا باید توجّه به این مطلب داشت که این روح، نارس است و در عالم ذر استکمالی نداشت. اگر بخواهد استکمال کند، باید در این جسم و این دنیا بیاید و به واسطهٔ آن جسم، که روح آن را بُراق می‌کند و حرکت می‌کند و می‌رسد به جایی که به جز خدا نداند، استکمال در این دنیا پیدا می‌شود. این استکمال مسلّماً در عالم ذر نبوده است و همه می‌گویند و قطعاً چنین است. اگر روح در این دنیا نیاید، این استکمالی که برسد به آنجا که به جز خدا نبیند، ندارد؛ چون آن استکمال مربوط به این دنیاست و مربوط به عالم ذر نیست.

سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز نجوای مؤمنان
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل اوّل: یقظه
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیره صالحان در حّجیت افعال و گفتار اولیاء الهی
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
معرفت نفس؛ جلد هفتم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
شرح منازل هفتگانه‌ی سیروسلوک (مقدمه: سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت)
آیت‌الله العظمی مظاهری
عطش
هیات تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس
استاد
محمدجواد میری
روزه سلوک پرهیزکاران
آیت‌الله العظمی مظاهری
بهجت الدعاء
مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی بهجت قدس سره
حقّ‌النّاس
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه
آیت‌الله العظمی مظاهری

نظرات کاربران

هُـــو
۱۳۹۸/۰۸/۱۶

کتاب خوبیه 👌 همراه نور ۷۰۰ تومن میده

⬛ INFINITE ⬜
۱۳۹۸/۰۷/۲۳

طاقچه ممنون بابت این کتاب خیلی دنبال چنین کتابی بودم که پیداش شد 💞💞💞💞💞💞

Amirmahan Amir
۱۳۹۸/۰۷/۲۳

عالی

راضیه ناظری
۱۳۹۹/۰۴/۳۱

یه کتاب خوب و روان در بحث خودشناسی و اخلاق، توصیه میکنم جوونا حتما یه بار بخوننش

•| ز غبار این بیابان |•
۱۴۰۱/۰۵/۱۴

اولین کتابی که از آیت الله مظاهری خوندم کتاب وسواس بود. و خداروشکر می‌کنم برای خوندنش این کتاب هم مباحث درسی آیت الله مظاهری رو اورده مطالب خیلی جالب و مورد نیازی رو آورده بودن، و من از خوندنش واقعا خوشحالم. یادآوری خیلی

- بیشتر
کاربر 3550376
۱۴۰۰/۰۶/۲۹

خیلی کتاب خوبیه،حتما ازش لذت میبرید اما باید چندین بار خونده بشه

haed135
۱۳۹۹/۰۴/۱۴

واقعا عالییییی👌

hamed...*
۱۴۰۲/۱۲/۱۵

خیلی بیان عالی و از طرفی خلاصه و مفید مباحث قبل خلقت مطرح شده ، خدا خیرشون بده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۱)
اگر بخواهید به جایی برسید، معلّم اخلاق باید خدا باشد
shariaty
غیبت از حسادت سرچشمه می‌گیرد.
shariaty
«معرفة‌النّفس» یعنی «خودیابی» و «خودشناسی»؛ که پیغمبر اکرم (ص) دربارهٔ آن می‌فرمایند هرکه خود را بشناسد، خدا را شناخته است: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه» این روایت را هم سنّی و هم شیعه نقل کرده است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند اگر کسی خود را بشناسد، عالم را شناخته است: «وَ تَحْسَبُ أَنَّک جِرْمٌ صَغِیرٌ وَ فِیک انْطَوَی الْعَالَمُ الْأَکبَر» خود را بشناس، آنگاه عالم را می‌شناسی و عالم در تو نهفته است.
مصطفی
انسان مرکّب از «روح» و «جسم» است. یعنی یک بُعد ملکوتی دارد و این بُعد ملکوتی به اندازه‌ای بالاست که خدا در قرآن اسم آن را «روح الله» گذاشته است. یک بُعد مادی و ناسوتی دارد که قرآن فرموده از هر میکروب و از هر درّنده‌ای درّنده‌تر و اذیتش بیشتر است. خداوند سبحان راجع به بُعد معنوی انسان، به ملائکه می‌فرماید: (فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ)
مصطفی
پیغمبر یک نگاه عالی و تبسّم‌آمیزی به بچّه‌ها کردند و بعد فرمودند: وای به بچّه‌های آخرالزّمان، از دست پدر و مادرهایشان. گفتند: یا رسول الله! پدر و مادرهایشان بی‌دین هستند و لذا بچّه‌ها بی‌دین می‌شوند؟! حضرت فرمودند نه! پدر و مادرها شیعه و مقدّس و خوب هستند، امّا تنها به فکر دنیای بچّه‌هایشان هستند و به فکر آخرت بچّه‌هایشان نیستند.
shariaty
اگر روح ما و آن بُعد ملکوتی ما حافظ ما شد و فرماندهٔ کل قُوا شد و توانست در عمق جان ما نفوذ کند و توانست بُعد مادی ما را کنترل کند، این انسان می‌رسد به جایی که به جز خدا نداند.
Zeinab
زندگی ساده‌زیستی بهترین زندگی‌هاست. آن زندگی که غل و زنجیر است و تلخ است، زندگی چشم و هم‌چشمی و زندگی تجمّل‌گرایی است و زندگی تجمّل‌گرایی می‌رسد به اینجا که الان می‌بینید چقدر زندگی برای همه تلخ است.
shariaty
و از چیزهایی که خدا به مؤمن واقعی می‌دهد، همین عاقبت‌به‌خیری برای خود و زن و بچّه‌اش است. ملائکه نمی‌گذارند شیطان انسی و شیطان جنّی او را نابود کند و ببرد.
shariaty
معرفت و شناخت نفس، شاهراهی است که به معرفت خدای سبحان منتهی می‌شود و لذا فریقین در روایات خود، از قول پیامبر گرامی (ص) نقل کرده‌اند که هرکس خود را بشناسد، خدا را شناخته است: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه»
⬛ INFINITE ⬜
تا توانی می‌گریز از یار بد یار بد بدتر بود از مار بد مار بد تنها همی بر جان زند یار بد بر جان و بر ایمان زند
Zeinab

حجم

۱۵۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

حجم

۱۵۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان