دانلود و خرید کتاب جریان‌شناسی فمینیسم اسلامی و رویکرد آن به خانواده نفیسه عقدایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جریان‌شناسی فمینیسم اسلامی و رویکرد آن به خانواده اثر نفیسه عقدایی

کتاب جریان‌شناسی فمینیسم اسلامی و رویکرد آن به خانواده

انتشارات:انتشارات نظری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۴از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جریان‌شناسی فمینیسم اسلامی و رویکرد آن به خانواده

«جریان شناسی فمینیسم اسلامی و رویکرد آن به نظام خانواده» کتابی درباره پدیده نوظهور فمینیسم اسلامی، نوشته نفیسه عقدائی است.

فمینیسم اسلامی که یکی از اشکال جنبش فمینیسم است، تعبیری زن‌مدارانه از اسلام می‌کند.

موضوع فمینیسم و ابعاد آن در پژوهش‌های قرن حاضر حضوری جدی دارد. بسیاری از محققان آثار مستقل و مفردی دربارهٔ آن سامان داده‌اند. فمینیست‌های مسلمان نیز، با شعارهای گوناگونی که در حوزه‌های متفاوت مطرح کرده‌اند، به دنبال ایجاد دامنهٔ گسترده‌ای از روابط حقوقی و اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی به صورت مشابه و بدون مرزهای جنسیتی برای زنان هستند که از نظر قوانین شرع و عقل صحیح نمی‌نماید.

مؤلّف، کتاب را در سه فصل و هر فصل را در چند بخش رقم زده‌است. در بخش آغازین به درستی به بحث روند تشکیل فمینیسم و مبانی اندیشه‌ای آن پرداخته و در ضمن آن از مهم‌ترین دستاوردهای فمینیسم نیز سخن گفته است. فصل دوم، عهده‌دار تبیین امواج فمینیسم و دیدگاه فمینیست‌ها نسبت به خانواده است که از فمینسم لیبرال، رادیکال، مارکسیست و سوسیالیست سخن به میان آمده و پس از آن، از فمینسیم سیاه، اکوفمینیسم، فمینیسم صلح‌طلب و فمینیسم فرامدرن به عنوان موج سوم بحث شده و سپس به فمینیسم اسلامی و به طور خاص در ایران پرداخته شده است. در فصل سوم، مبانی نظری فمینیسم اسلامی به تفکیک تبیین شده و طی چند بخش، مبانی فمینیسم اسلامی با مبانی نظری اسلام، تطبیق و مقایسه شده‌است.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۴/۲۵

کتاب پنجاه و یکم برنامه مطالعه از طرح کتابخانه همگانی این کتاب تاریخچه فمینیسم را از ابتدا به خوبی و مستند بیان می کند و روشن می سازد که چگونه مردان از احساسات و‌سادگی زنان سواستفاده کردند و با سخنان به

- بیشتر
تسنیم علوی
۱۳۹۹/۰۸/۰۸

اگر دنبال خواندن خلاصه صفر تا صد روند جریان فمینیسم تا اسلامی شدنش هستیم کتاب خوبیه. خصوصا که بطور تطبیقی و مقایسه‌ای کار شده. عزیزی که گفتن کتاب ارزش زن رو موجود بارور بودن میدونه من مطالعه کردم برداشتشون صحیح نبود

- بیشتر
ریحانه
۱۳۹۹/۰۷/۱۶

کتاب ظاهرا دنبال تبیین موضوع هست، اما پر از کلیشه های جنسیتی و متن جنسیت زده.. همون چیزهایی که بارها شنیدیم.

Shahrzad
۱۳۹۹/۰۸/۱۲

عجب کتاب مزخرفی بود! پر از پیش‌فرض‌های غلط درباره زنان. بر پایه نوعی ذات انگاری شروع کرده به مثلا تبیین رویکردهای فمینیسم!!! پیشنهاد میکنم وقتتون رو پای این کتاب حروم نکنید. دانشنامه استنفورد کلی مقاله در حوزه فمینیسم داره که بعنوان

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۳)
خداوند بر اساس حکمت خویش زن را مکمل مرد و مرد را مکمل زن قرار داده است
سیّد جواد
از تفاوت‌های مشهور بین زن و مرد که حکمت الهی در آفرینش، آن را رعایت کرده توانمندی و قدرت بیشتر مردان نسبت به زنان است؛ نظیر درشتی، بلندی و نیروی بدنی بیشتر مرد نسبت به زن. «نیروی مردان به خاطر اثر هورمون‌های جنسی نر در رشد ماهیچه‌های آن‌هاست؛ همه می‌دانیم رکوردهای ورزشی مردان در بازی‌های جهانی، عموماً از زنان بالاتر است.» در مقابل مقاومت بیشتر زن در برابر بیماری و بلوغ زودتر زن نسبت به مرد است. پس با دانستن چنین تفاوت‌هایی اگر خداوند وظایف زنان را همانند مردان قرار می‌داد و مثلاً وظیفه تأمین نفقه را به عهده زن می‌گذاشت، آیا ظلم به زن نبود؟
سیّد جواد
رسول اکرم (ص) درباره حسن هم‌نشینی با زنان و دختران به قدری سفارش کرده‌اند که توهم فرودستی آنان از بین می‌رود، ایشان در احادیث مختلف فرمودند: «بهترین شما کسی است که با همسران و دختران خود نیک‌کردارتر باشد.»، «زنان را جز شخص کریم تکریم نمی‌کند و جز شخص پست اهانت روا نمی‌دارد.»، «در بخشش میان فرزندانتان مساوات را رعایت کنید؛ زیرا اگر می‌خواستم کسی را ترجیح دهم، زنان را ترجیح می‌دادم.»، «جبرئیل پیوسته مرا به زنان سفارش می‌کرد تا آن‌که گمان کردم بر شوهرش جایز نیست به او اُف بگوید.»
سیّد جواد
رسول اکرم (ص) فرمودند: «یک جرعه آب به شوهر دادن برای زن بهتر است از یک سال عبادتی که روزها را روزه و شب‌ها را به نماز مشغول باشد. خداوند به شمار دفعاتی که به همسرش آب بنوشاند خانه‌ای در بهشت برای او می‌سازد و شصت گناه او را می‌بخشد.»
سیّد جواد
مرد سرپرست و قیم خانواده است و این به معنای مردسالار بودن دین اسلام نیست و خداوند وظیفه رهبری خانواده را به مرد سپرده است. این نکته را نباید فراموش کرد که سرپرستی خانواده فقط یک مسئولیت است و نشانه برتری جنس مرد بر زن نیست. ملاک اسلام همواره بر حق‌سالاری است.
سیّد جواد
خداوند حکیم ساختار بدن زنان را به‌گونه‌ای شکل داده است که بتوانند در تربیت و رشد کودک با آن همه سختی‌ها و مشکلاتی که قبل و بعد از زایمان و پرورش فرزند وجود دارد، صبورانه نقش اساسی مادر بودن را ایفا کنند، در عین حال از آن لذت ببرند و یک ارزش برای زن بدانند.
سیّد جواد
تفاوت‌های زن و مرد نه‌تنها عیب و نقص و عاملی برای تحقیر زنان نیست بلکه مکمل آن‌ها در نظام هستی است و صرف مرد یا زن بودن، ارزش محسوب نمی‌شود.
سیّد جواد
در مقام قانون‌گذاری، حداکثر زمان مجاز برای خودداری شوهر از هم‌بستری با همسرش را چهار ماه معین کرده است.
سیّد جواد
اسلام بیان می‌کند زن نیز مانند مرد یک انسان است که در ماده و عنصر پیدایش او دو نفر انسان نر و ماده شرکت و دخالت داشته‌اند و تنها تقوا ملاک برتری آن‌ها بر یکدیگر است. به‌علاوه در نگاه اسلام زن و مرد در انسانیت هم مشترک‌اند، چرا که انسانیت انسان به روح او بستگی دارد و روح انسانی به مذکر و مؤنث تقسیم نمی‌شود. پس زن در بعد روحی و جسمی با مرد برابر است و مبدأ آفرینش هر دو یکی است و هر دو از یک گوهر وجودی آفریده شده‌اند. همچنین اسلام بین زن و مرد از نظر تدبیر شئون اجتماع و دخالت اراده و عمل آن دو در این تدبیر، تساوی برقرار کرده، علتش هم این است که همان‌طور که مرد می‌خواهد بخورد و بنوشد و بپوشد و سایر حوائجی که در زنده ماندن خود به آن‌ها محتاج است به دست آورد، زن نیز همین‌طور است
سیّد جواد
نظام سرمایه‌داری با به میدان آوردن زنان و با سیاست ایجاد عقاید فمینیستی در میان آنان، سبب ایجاد مشکلاتی در عرصه خانواده شد و این‌چنین سکولاریسم در ایجاد جریان فمینیسم ایفای نقش کرد.
سیّد جواد

حجم

۶۰۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۶۰۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان