دانلود و خرید کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران فرزانه نیک‌روح متین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران اثر فرزانه نیک‌روح متین

کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران

انتشارات:نشر سیزده
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۲۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران

تهرانِ پایتخت اگر چه جوان، لیکن در دامان مادری چشم به جهان گشوده است که خود داعیه‌ی مهتری و سروری در پیشینه‌ی تمدن بشری دارد. گستره‌ی تهران، بسیار کهنسال و دارای پیشینه‌ی کهن و آثار تمدنی دیرپاست. آثار پیش از تاریخ و پیش از اسلامِ شهر ری و این گستره‌ی وسیع،گواهی متقن بر این ادعاست. کشف آثار تمدنی در قیطریه، دروس، چندار، خوروین، تپه ازبکی، گورستان ایگل و چشمه علی، پیشینه‌ی نه هزار سالهای را بر ما می‌نمایاند و کشف اسکلت هفت هزار ساله‌ی خیابان مولوی تأییدی بر قدمت این پهنه است. رِی پر آوازه از کهن‌ترین شهرهای گیتی و به قدمت بابل و نینواست و نام آن در تورات آمده است. ری در کنار راه ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهی (هخامنشی) که بعدها بخشی از آن ابریشم نام گرفت، خود موجب اعتبار و شهرت این راه شرقی ـ غربی جهان قدیم بود. به سال ۴۶۳ قمری نخستین بار نام «طهران» در کتاب تاریخ بغدادی با ذکری از ابوعبداللـه محمدبن‌حماد تهرانی رازی (درگذشته ۲۶۱ یا ۲۷۱ قمری)، محدث قرن سوم هجری فرزند نامدار آبادی تهران ثبت شد و از نعمت آب فراوان و خاک حاصلخیزش رفته رفته توسعه یافت و آباد شد. ابن بلخی در کتاب فارسنامه به سال ۵۰۰ تا ۵۱۰ قمری، از انار مرغوب تهران یاد کرده است.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۴/۱۳

کتاب سی و دوم برنامه مطالعه از کتابخانه همگانی کتاب خیلی خوبی بود با حکایات و داستان هایی که برای اولین بار بود میخوندم و برام تازگی داشت خیلی هاشون فرهنگ مردم، اوضاع شهر ، دغدغه ها و مشکلات شاهان و تاریخچه

- بیشتر
مهدیس 🌙
۱۳۹۸/۱۰/۲۵

چقدر فوق العاده بود این کتاب! خوشحالم که خوندمش! حتما نسخه چاپی کتاب رو هم تهیه میکنم 🌸پیشنهاد میکنم بخونید و لذت ببرید:)))

~sahar~
۱۳۹۷/۰۴/۱۳

وای چه قدر عالی بود . هرچند من نمونه شو خوندم اما عالی بود . لطفا سریع تر رایگان کنیدش تا همه بتونن بخوننش و پایتخت ایران رو بشناسند

نشر سيزده
۱۳۹۴/۰۴/۲۹

نسخه چاپی یک سی دی صوتی هم همراهش داره.

kahat
۱۳۹۹/۰۳/۲۵

کتاب خوبیه ولی اکثر روایت‌هاش دست اول نیستند و جمع‌آوری از کتب دیگه است. البته این جمع‌آوری به خوبی انجام شده و کتاب انسجام متنی خوبی داره.

حامد سعادت پور
۱۳۹۹/۰۱/۲۱

برای کسانی که علاقه به شناخت محیط و شهر خودشون دارن توصیه میکنم. بیشتر مواردش از نظر من جالب بود

نشر سيزده
۱۳۹۴/۰۴/۲۹

من نسخه چاپی کتاب رو خوندم. خیلی خوبه. خیلی روون داستانهای تاریخی تهران رو روایت کرده.

saeed
۱۳۹۹/۰۸/۰۴

خیلی خوب بودش واقعا لذت بردم از خواندنش واقعا برای هر کسی ک تهران زندگی می‌کنه مطالعه این کتاب لازمه براش تا بدونه توی چه شهری با چه قدمتی زندگی میکنه

Maryam Shahriari
۱۳۹۸/۰۵/۱۵

خیلللللی کتاب خوبی بود. انگار داشتیم قصه می‌خوندیم. عالی بود.

کاربر 17125
۱۳۹۴/۰۵/۰۸

بسیار جذاب و جالب

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸۹)
نخستین غذای فرنگی‌ای که وارد تهران شد و به شدت مورد استقبال قرار گرفت اسلامبولی پلو بود.
سیّد جواد
از قدیم گفته‌اند ایرانی‌ها نمی‌گذارند به شکمشان بد بگذرد.
سیّد جواد
سرشناس‌ترین گربه‌ی تهران قدیم، گربه‌ای ماده، آلاپلنگ ابلق با چشمانی براق، درشت و دم‌کلفت بود که ببری خان صدایش می‌زدند. اما چرا لقب مردانه‌ی خان؟ سؤالی که هیچ‌گاه پاسخی برایش پیدا نکردند.
سیّد جواد
رفتن به شاه عبدالعظیم برای تهرانیان دو روز طول می‌کشید. از پنجشنبه بار و بنه را می‌بستند و جمعه به تهران بر می‌گشتند.
سیّد جواد
یکی از رسوم تهرانی‌های قدیم، خریدن آجیل مشکل‌گشا بود. در واقع این آجیل از آن جهت مشکل‌گشا نام داشت که برای رفع گرفتاری و مشکلات بین مردم در روضه‌ها و مساجد پخش می‌شد.
سیّد جواد
یکی دیگر از رسوم تهرانیان در باب بخت‌گشایی که داریوش شهبازی مورخ و پژوهشگر به آن اشاره کرده، عبور دادن دختر از درون کمان پنبه‌زنی بود. بدین صورت وقتی پدر و مادر می‌دیدند از خواستگار خبری نیست و سن دخترشان بالا رفته به سراغ پنبه‌زن می‌رفتند و به خانه دعوتش می‌کردند. بعد از آن‌که پنبه‌زن مشغول به کار می‌شد برای استراحت وی را به اندرونی می‌بردند، با چای سرش را گرم می‌کردند و در همان حین نیز به سرعت دخترشان را صدا می‌زدند و وی را از درون کمان پنبه‌زن عبور می‌دادند. آنها اعتقاد داشتند به زودی کمان هنگام کار پنبه‌زن پاره می‌شود و بدین ترتیب بخت دخترشان باز خواهد شد.
سیّد جواد
به گفته‌ی جهانگردان اروپایی اولین بار سپهسالار که با کیفیت غذا خوردن اروپاییان آشنایی داشت، قبل از اولین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ، غذا خوردن با کارد و چنگال را به جای انگشت و دست به وی آموزش داد. به دنبال شاه، درباریان و متعاقب آن وابستگان دربار، اشراف و اعیان هم به کاربران این وسایل غربی پیوستند. پس از مسافرت‌های پی در پی شاهان قاجار و وارد کردن کارد، چنگال و قاشق به کشور، استفاده از آن‌ها نیز مرسوم شد و مصرف خانگی پیدا کرد.
سیّد جواد
اگر نیویورک به خیابان وال استریت، پاریس به خیابان شانزه لیزه، استانبول به خیابان استقلال و سن پترزبورگ به خیابان نودسکی‌اش می‌نازد، تهران باید به خیابان ولیعصر که لقب طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه را یدک می‌کشد، بنازد. این خیابان هجده کیلومتری که جنوب تهران، میدان راه‌‌آهن را به شمالش، میدان تجریش، متصل کرده، فقط گذرگاه و خیابان نیست، راسته‌ای است با فرهنگ، تاریخ و هویت یک شهر و یک پایتخت.
سیّد جواد
با شروع قرن دهم و ظهور صفویان، تهران از جرگه‌ی روستاها خارج شد و جامه‌ی شهری پوشید. شاه تهماسب که برای زیارت جد اعلایش امامزاده حمزه، مجاور حضرت عبدالعظیم، و نیز برای شکار به جلگه‌ی خوش آب و هوای تهران آمد و شد داشت، به سال ۹۶۱ قمری، حصاری گرداگرد شهر بنا کرد که بیش از سیصد سال دوام یافت. شاه عباس هم در جهت توسعه‌ی تهران گامی بلند برداشت. چهارباغ عباسی را با غرس چنارهای فراوان ساخت و مهم‌تر از آن نخستین بار برای تهران و اطراف آن بیگلربیگی تعیین کرد.
سیّد جواد
رِی پر آوازه از کهن‌ترین شهرهای گیتی و به قدمت بابل و نینواست و نام آن در تورات آمده است. ری در کنار راه ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهی (هخامنشی) که بعدها بخشی از آن ابریشم نام گرفت، خود موجب اعتبار و شهرت این راه شرقی غربی جهان قدیم بود.
سیّد جواد

حجم

۱۷۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۷۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان