دانلود و خرید کتاب نهج البلاغه موضوعی (کتاب دوازدهم؛ سبک زندگی ۱) جمال‌الدین دین‌پرور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب نهج البلاغه موضوعی (کتاب دوازدهم؛ سبک زندگی ۱)

«سبک زندگی ۱» جلد دوازدهم از نهج‌البلاغه موضوعی به کوشش سید جمالدین دین پرور است. این کتاب در ۴ فصل ایمان، خرد و خردورزی، علم و دانش و معیشت حکیمانه به ترسیم چهرهٔ ابزارهایی که خداوند در اختیار انسان‌ها قرار داده تا به بهره‌وری از آن مسیر کمال را طی کنند و خود زمینهٔ نیل به سعادت را برای خود ایجاد کنند پرداخته‌است. این جستجو را با بررسی سخنان امیرمؤمنان (ع) در راستای مفاهیم ایمان، عقل یا خرد، اندیشه و تفکر، علم و دانش و زمینه‌های شناخت پی می‌گیریم و در آخر راه‌کارهای امام در مسیر معیشت سالم که زمینهٔ بهره‌مندی نیکو از مواهب هستی است به پایان می‌رسانیم. نهج البلاغه ترسیم چهره معاش در زندگی قناعت محور را در میان می‌گذارد، که در سایهٔ فضیلت قناعت رسیدن به حیات طیبه که منتهای ارزشهای دین در حیات این جهانی است، پدید می‌آید. در این بخش گرچه به مسائل فردی اقتصاد و معیشت اشاره شده‌است، اما دیدگاه‌های کلان اقتصادی امام در کتاب آیین حکمروائی به‌طور کامل ذکر گردیده است. معیشت حکیمانه در سایهٔ ایمان، شناخت و تعقل به بار نشسته و بدیهی است به کارگیری این مواهب لاجرم در عمل انسان‌ها متجلی می‌شود؛ مواردی که در کتاب‌های جامعه و فرهنگ و اخلاق و تربیت مورد توجه قرار گرفته‌است.

نظرات کاربران

Aysan
۱۳۹۸/۱۱/۰۱

خطبه ۲۱۵ ...علی کجا و این نعمت های ناپایدار ، ولذتی که نمی‌ماند در روزگار.. پناه بر خداوند از غفلت اندیشه و زشتی لغزش ، و از او کمک خواهیم . ان شاءالله که مطالعه این کتابِ ارزشمند روزیتان بشود..💚

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۹)
آموختن دانشی سودمند است که در آن خیری برای انسان وجود داشته باشد
میـمْ.سَتّـ'ارے
حکمت ۳۲۰ فقرا شریک ثروتمندان خدای پاک روزی درویشان را در ثروت ثروتمندان مقرّر فرموده است، پس فقیری گرسنه نمانَد جز آنکه ثروتمندی حقّ او را خورده است، و خداوند به خاطر این کار توانگران را بازخواست خواهد کرد.
Aysan
حکمت ۵۳ ناداری پسندیده نیست توانگری در غربت، وطن است و درویشی در وطن، غربت. حکمت ۵۴ ارزش قناعت قناعت ثروتی است پایان‌ناپذیر.
Aysan
حکمت ۴۵۰ راستگویی، نشانه ایمان نشانه ایمان، گزینش راستگویی بر دروغگویی است آنجا که راستی به زیانت و دروغ به سودت باشد. دیگر آنکه بیش از داناییت سخن مگو، و سوم آنکه در باره دیگران با احتیاط و خداترسی سخن گو.
Aysan
حکمت ۳۸۲ زندگی و برنامه‌ریزی در پرتو عقل شب و روز مؤمن به سه برنامه می‌گذرد: بخشی به راز و نیاز با خدا، و بخش دیگر به تأمین معاش، و سه دیگر به بهره برداری نیکو از لذّتهای حلال و عاقل نباید جز در پی این سه باشد: تأمین زندگی، گامی در راه رستخیز، و لذّت حلال.
Aysan
نامه ۷۲ روزی دو گونه است ...و بدان که روزگار دو روز است: روزی به سود تو، و دیگر روز به ضررت. دنیا سرایی است که دست به دست گردد پس آنچه از دنیا سهم تو است به هر تقدیر به دستت رسد هر چند ناتوان باشی، و آنچه بر ضررت باشد آن را برنگردانی هر چند توانمند باشی.
Aysan
نشانه‌های ایمان آموزه‌های نهج‌البلاغه نشانه‌های مؤمن را در چهار مرحله می‌داند: ۱) ظاهر عمومی و چهره: شادمانی مؤمن در رخسار اوست و اندوه وی در دلش (حکمت، ۳۲۵). ۲) قلب: ایمان هیچ بنده‌ای راستین نبُوَد مگر آنکه اطمینانش به آنچه نزد خداست بیش از آن باشد که نزد (خود) اوست. (حکمت ۳۱۰). به بیان دیگر در حوزه باور قلبی و یقین مؤمن کسی است که اعتماد او به قدرت الهی همواره بیش از داشته‌های خود باشد. ۳) عقل: در حوزه عقل شرط ایمان و نشانه بارز مؤمن عقلانیت اوست. درواقع تا کسی خردمند نباشد، مؤمن نمی‌شود. ۴) عمل (شامل گفتار و کردار): در حوزه عمل (گفتار و کردار) از جمله نشانه‌های مومن آن است که زبان او ورای قلبش بوده و سخن او از روی تدبیر است. (خطبه ۱۷۶).
💐
در کار و زندگی، لطف و مدارا پیشه کن و بدان که هرگز بر قلّه بلند آرزوهایت دست نخواهی یافت و از اجل محتومی که برایت رقم زده شده است نتوانی گذشت. پس در کار و زندگی، مدارا پیشه کن. و در کوشش برای کسب روزی با پرهیز از «آز» نیکو باش، که ای بسا «تلاش کسبی» که سرمایه را نابود سازد. پس هر کس خود را به آب و آتش زند و از هر راه سعی در کسب مال کند، روزی نخواهد یافت، و نیز عدل و انصاف پیشه‌ور، محرومیت از روزی را به دنبال نخواهد داشت....
من زنده ام و غزل فکر میکنم
هر خبری را که بشنوید بدقّت بررسی کنید و در زیر و بالای آن بیندیشید و تنها به شنیدن و باز گو کردن بسنده نکنید، که راویان دانش بسیار، ولی درک کنندگان آن اندکند
میـمْ.سَتّـ'ارے
بزرگترین بی نیازی عقل است، و بزرگترین فقر و ناداری نادانی است
joe more

حجم

۴۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

حجم

۴۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

قیمت:
۱,۲۵۰
تومان