دانلود و خرید کتاب مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران ک‍ری‍م‌ م‍ج‍ت‍ه‍دی‌
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران اثر ک‍ری‍م‌ م‍ج‍ت‍ه‍دی‌

کتاب مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران

معرفی کتاب مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران

«مغولان وسرنوشت فرهنگی ایران، مجموعه‌ تحقیقات تاریخی- فلسفی » اثر دکتر کریم مجتهدی (-۱۳۰۹) است. تاریخ مغول و ایلخانان یکی از پیچیده‌ترین و مشکلترین دوره‌های تاریخی ایران است، چه به لحاظ گستردگی بی‌حدوحصر میدان عملیاتی آنها، چه به سبب دشواری نامها و عناوین، نوشته‌ها، اسناد و مدارک که بعد از قرنها هنوز تا حدودی نامأنوس باقی مانده‌اند و همچنین چه به لحاظ ترس و کینه‌ای که هر ایرانی خواه ناخواه نسبت به آنها در خود احساس می‌کند. در هر صورت به سبب تعلیمات تاریخی که در مدارس از ابتدایی و متوسطه گرفته تا مراکز دانشگاهی به جوانان داده می‌شود، به ناچار نوعی احساس ترس و کینه نزد همگان نسبت به آنها به وجود می‌آید. البته این حالت درونی شاید موجه باشد، ولی نباید مانع از مطالعه و تحقیق دقیق درباره آنها و دوره آنها بشود، چه همین ترویج نوعی بیگانگی و بی‌اعتنایی به تاریخ این مملکت خواهد بود. تحقیق حاضر جنبه میان‌رشته‌ای دارد که به نحوی در آن در درجه اول به تاریخ ایران توجه شده ولی از آنجا که رشته اصلی نگارنده فلسفه و آن هم فلسفه غرب است، به ناچار در کل این نوشته نگاه تاریخی به نحوی همراه با تأمل فلسفی بوده است. در این اثر علاوه بر مختصری درباره دوره چنگیزخان مغول و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی آن دوره ،به طور مفصل و در چهارده مبحث مختلف به وضعیت فرهنگی ایران دوران مغول پرداخته شده‌است.

نظرات کاربران

وحید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱

آموزنده و مفید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
بهره‌گیری از قدرت طبیعی خود نه فقط الزاماً مذموم دانسته نمی‌شده، بلکه در اغلب موارد محمود نیز بوده و از امتیازات خاص افراد محسوب می‌شده است.
red rose
می‌توان تصور کرد که دشت‌ها و ریگزارهای پهناور که کوههای بلندی آنها را احاطه کرده‌اند، بادهای شدید و صرصر شمالی، سرما و در عین حال گرمای غیرقابل تحمل به سبب تفاوت زیاد درجه حرارت در شب و روز، نه فقط موجب پیدایش چنین اوصاف اخلاقی و رفتاری خشنی نزد آنها شده، بلکه آنها را به نوعی استقامت صبورانه و در عین حال به مکر و حیله‌های لازم کاربردی مجهر کرده است. گویی شکل و شمایل جسمانی آنها نیز برای انطباق با آن نوع محیط زیست به نحوی برنامه‌ریزی شده است.
red rose
«آنها در وسعت جهان می‌خرامند تا مسکن‌هایی را که از ایشان نیست به تصرف درآورند. ایشان هولناک و مهیب می‌باشند. حکم و جلال ایشان از خود ایشان صادر می‌شود. اسبان ایشان از پلنگ چالاکتر و از گرگان شب تیزروترند. سواران ایشان جست و خیز می‌کنند. سواران ایشان از جای دور آمده مثل عقابی که برای خوراک بشتابد می‌پرند. جمع ایشان برای ظلم می‌آیند. عزیمت ایشان به طرف پیش است و اسیران را مثل ریگ جمع می‌کنند.»
red rose
سخن گفتن از ایلخانان ایران بدون توجه به چنگیزخان، یعنی چهره اصلی و بنیانگذار امپراطوری بی‌سابقه و منحصر به فرد آسیایی ـ اروپایی او، نه فقط ناقص و ناکافی خواهد بود، بلکه فهم دقیق کل آن جریانات دیگر را نیز غیرمقدور ساخته و از ارزیابی درست آنها ممانعت خواهد کرد. در واقع چنگیزخان نه فقط روح پنهان و ضمیر ناخودآگاه این مردمان صحراگرد در مغولستان آن دوره بوده است، بلکه همچنین مظهر آشکار اتحاد آنها و برنامه‌ریز واقعی آن نهضتی بوده که عملاً تحقق یافته و مقوّم جهش آنها شده است. این مردمان حتی اسم واحد عمومی و کلی خود، یعنی «مغول» را مدیون او هستند. آنها ذاتاً به نحوی ساده‌دل، خویشتن‌دار و قانع بوده‌اند، ولی با برنامه‌ریزی‌های چنگیزخان دفعتاً سُبعیّت و وحشیگری غیرقابل تصوری پیدا کرده و به یکی از خشن‌ترین جنگجویان تاریخ عالم بشری تغییر ماهیت داده‌اند.
red rose

حجم

۶۹۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۹۵ صفحه

حجم

۶۹۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۹۵ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان