دانلود و خرید کتاب معماری اندیشی پتر زومتور ترجمه علیرضا شلویری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معماری اندیشی اثر پتر  زومتور

کتاب معماری اندیشی

نویسنده:پتر زومتور
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۲۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب معماری اندیشی

«معماری‌اندیشی» کتابی به قلم پتر زومتور (-۱۹۴۳) یکی از درخشان‌ترین و تأثیرگذارترین چهره‌های معماری معاصر است. زومتو هنرمندی اصیل، نوجو و سازش‌ناپذیر است که با تکیه بر وظایف ذاتی و امکانات اساسی معماری آثار زیبا و مسحورکننده‌یی پدید آورده و از این طریق در شناساندن و گسترش بسیاری از مفاهیم بنیادین معماری نقشی بی‌بدیل ایفا کرده است. زومتور همواره کوشیده است تا از به‌کارگیری شکل‌های قالبی بیان هنری و رمزگان مسلط در سبک‌های رایج معماری بپرهیزد و از راه تمرکز بر اصل موضوع، و کار صبورانه، بناهایی بیافریند که فقط یک بنا باشند، بازنمودِ چیز دیگری نباشند، تجلی خالص ذات خود باشند. بنیان کار زومتور بر آفرینش «اتمسفر» استوار است. او بارها بر این نکته تأکید کرده است که یک اثر معمارانه صرفاً زمانی می‌تواند از کیفیت‌های یک اثر هنری برخوردار شود که ترکیب فرم‌ها و محتواهای‌اش اتمسفر غنی و پرقدرتی بیافریند که بتواند تمام حواس ــ و نه فقط چشم ــ آدمی را تحت تأثیر قرار دهد، و حس منزلت و آزادی، صمیمیت و سرخوشی، هماهنگی و زیبایی، و اقامت در جوار چیزها را در او برانگیزد. زومتور این هدف را در تمامی آثارش دنبال می‌کند و برای دستیابی به آن از شیوه‌یی استفاده می‌کند که در روزگار ما خاص و کم‌نظیر، و البته نامتعارف است: او به هم‌آوایی سازمایه‌ها، به بساوش‌پذیری، جلوه و بو و کیفیت‌های صوتی مواد، به ریتم گام‌ها روی زمین، به سکوت و دمای فضا، به کیفیت آستانه‌ها، گذارها و مرزها، به چینش اجزا و توالی فضاها، و به بازی نور و سایه دقت می‌کند، و با اتکا به این عناصر ذاتی و ابزارهای اصیل، در هر بنا، اتمسفری می‌آفریند که تأثیری ژرف بر روان آدمی می‌گذارد و تجربه‌ی حضور او در بنا را به سرخوشی «در ـ جهان ـ بودن» بدل می‌کند. معماری‌اندیشی مجموعه‌یی است از تأملات زومتور در باب معماری؛ و یکی از زیباترین و انگیزاننده‌ترین کتاب‌هایی که یک معمار درباره‌ی کارش نوشته است. زومتور در این کتاب، با دقت و تیزبینی و با آمیزه‌یی از دانش و ذوق هنری، مهم‌ترین ویژگی‌های کار خود را مورد کاوش قرار می‌دهد؛ عمیق‌ترین تجربه‌های معمارانه‌اش را در قالب قطعه‌هایی جذاب و دلپذیر به تصویر می‌کشد؛ و یکی از ناب‌ترین نمونه‌های معماری‌اندیشی را خلق می‌کند.

نظرات کاربران

mary yaar
۱۴۰۱/۰۲/۲۱

طاقچه عزیز میشه عضویت این کتاب رو در طاقچه بینهایت قرار بدی ❤️

مهندس پور
۱۳۹۹/۰۲/۱۲

برای افرادی که عاشق معماری هستن خوندنش یه تجربه ی حسی مشترک با نویسندست و در عین حال نکات جالبی بیان میشه

کاربر ۴۰۵۵۵۳۸
۱۴۰۱/۰۶/۰۸

در این کتاب نویسنده معماری رو شاعرانه بیان کرده و این کتاب برای کسایی هست که دیگه در زمینه معماری اینقدر وارد شدن که دنبال حس هایه عارفانه میگردن نه کسی که مثل من هنوز یه دانشجو اماتور هست و

- بیشتر
آرمیتا
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

لطفا تخفیف بگذارید🙏

Han
۱۳۹۸/۰۴/۲۵

کی تخفیف میخوره؟

mahdi
۱۳۹۶/۰۷/۲۷

خوشم اومد اما گرونه

کاربر 7765284
۱۴۰۲/۱۰/۰۴

HARFNADAREH

کاربر ۵۶۷۳۵۴۴
۱۴۰۱/۱۲/۲۸

من این کتابو نخوندم اما تصویر سیگار به دست را نمی پسندم .اگر دستش سیگار و نباید عادی و با کلاس نشان داد. ممنونم ناخودآگاه توی ذهن این طور جا میوفته

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
یک طرح معمارانه‌ی خوب، هم مبتنی بر احساس است، هم متکی به عقل.
باران
تو در عمق تصویری که تماشا می‌کنی فرو می‌روی. این فرایند تا حدی با تمرکز و مراقبه سر و کار دارد. مثل مراقبه است، اما نه با ذهنی تهی، که با آگاهی کامل. تمرکز روی این تصویر تو را آزاد می‌کند و به سطح دیگری از ادراک می‌رساند.
باران
به اعتقاد من، مواد می‌توانند در بستر یک ابژه‌ی معمارانه کیفیتی شاعرانه به خود بگیرند، مشروط بر این‌که معمار بتواند شرایط معنادار و مناسبی برای آن‌ها فراهم بیاورد، چراکه هیچ ماده‌یی به خودی خود شاعرانه نیست.
باران
تجربه‌ی عمیقِ یک لحظه، احساسِ بودنِ مطلق در حریم زمان، احساسی که گویی نسبتی میان خود با گذشته و آینده نمی‌شناسد ــ این همان احساسی است که اغلب و شاید همیشه در هنگام تجربه‌ی زیبایی به ما دست می‌دهد.
باران
جهان پسامدرن پُر از نشانه‌ها و اطلاعاتی است که به چیزهایی ارجاع می‌دهند که هیچ‌کس آن‌ها را به‌طور کامل نمی‌فهمد، چراکه آن چیزها هم در نهایت فقط نشانه‌های چیزهای دیگر اند. امر واقعی پنهان می‌ماند. دیگر کسی قادر به دیدن‌اش نیست. با این حال، من یقین دارم که هنوز هم چیزهای واقعی وجود دارند، حتی اگر در معرض خطر باشند.
باران
جزئیات در هریک از بخش‌های بنا باید همان چیزی را بیان کنند که ایده‌ی اصلی طرح در آن بخش‌ها خواستار آن است: همبستگی یا جدایی، سنگینی یا سبکی، تنش یا سایش، استحکام یا شکنندگی. جزئیات، اگر موفق باشند، فقط آذین و آرایه نیستند. آن‌ها ادراک ما را منحرف نمی‌کنند، سرگرم نمی‌کنند، بلکه یک‌راست به سوی آن کل‌ای هدایت می‌کنند که خود جزئی ضروری از آن اند.
باران
این‌طور که به گذشته می‌نگرم جدا کردنِ معماری از زندگی، تفکیک موقعیت‌های فضایی از آنچه من در آن موقعیت‌ها تجربه کرده‌ام، ناممکن به نظر می‌رسد.
باران
من به صحتی در شهود و به حقانیتی در تجربه‌ی حسی واقعی باور دارم که از محدوده‌ی تفکرات و نظریات انتزاعی فراتر می‌رود.
باران
جرقه‌ی بنای موفق تنها در حد فاصل واقعیت چیزهای مرتبط به آن و خیال شعله‌ور می‌شود. و این جمله یک مکاشفه نیست، بلکه بیان واقعیتی است که بارها در کارم تجربه کرده‌ام، و تصدیق خواستی است که گویی در عمق وجود من ریشه دارد.
hamid rezam
در تمام مدت حضورِ این احساس، من تصوری دارم از ذات خالص چیزها، از کلی‌ترین و عام‌ترین ویژگی‌های‌شان.
باران

حجم

۷۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

حجم

۷۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان