دانلود و خرید کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم حمیدرضا آیت اللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم

کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم نوشتۀ حمیدرضا آیت‌اللهی در انتشارات موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به چاپ رسیده است. این کتاب به تحولات تاریخی رابطۀ علم و دین پرداخته و نشان داده است که تا چه حد می‌توان از علم دینی و وجوه آن سخن گفت. همچنین با ارزیابی رویکردها به علم دینی و بررسی مشکلات آن، نظریه‌ای با عنوان رویکرد اسلامی به علوم ارائه کرده است.

درباره کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم

تعارض‌ها میان علم و دین سابقه‌ای طولانی در تاریخ دارد. در کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم، تحولات تاریخی رابطۀ علم و دین نشان داده شده و سپس دربارۀ انواع این رابطه‌ها و مستندات هرکدام بحث شده است. همچنین بررسی شده که تا چه حد می‌توان از علم دینی و سایر وجوه آن سخن گفت. در ادامه، برخی رویکردها به علم دینی ارزیابی و مشکلات آن‌ها توضیح داده شده است. در پایان نیز، نظریه‌ای برای آن با عنوان رویکرد اسلامی به علوم ارائه شده است. از آنجا که این رویکردها را منتقدان انکار کرده‌اند، بخشی از کتاب به این انتقادها اختصاص یافته و پاسخ‌های حمیدرضا آیت‌اللهی، نویسندۀ کتاب، به تفصیل آمده است.

مجموع مطالبی که در کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم گردآوری شده‌اند، درواقع مقاله‌ها، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های نویسنده در باب علوم انسانی اسلامی و مشخصاً موضوع علم و دین است. این مطالب مربوط به بازه‌ای ۲۱ساله از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۱ هستند. این مطالب در ۴ بخش و ۱۶ گفتار تدوین شده است. بخش اول، مناسبات علم و دین نام دارد و موضوع رابطۀ میان علم و دین به‌لحاظ تاریخی تبیین شده است. بخش دوم، علم دینی یا رویکرد دینی به علوم؟ نام دارد که تأملی در ابعاد تحول در علوم انسانی و رویکرد اسلامی به علوم انسانی است و الزامات یک نظریۀ دینی موفق و راهکار برای تحقق آن را ارائه کرده است. بخش سوم، نمونه‌های عملی از کاربست رویکرد اسلامی به علوم نام دارد و به موضوع شاخصه‌ها برای نگرش اسلامی به طب، حدود معناداری اصطلاح طب دینی پرداخته و الگویی برای ساختار اخلاق پزشکی اسلامی ارائه کرده است. بخش چهارم، سیاست‌گذاری در حوزۀ علم دینی نام دارد. در این بخش بی‌توجهی به ترویج علم، به‌عنوان مانعی برای پیشرفت مطلوب علوم انسانی با نگرش اسلامی در نظر گرفته شده است.

خواندن کتاب از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران موضوع علوم دینی و علاقه‌مندان به علوم انسانی اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۳۰ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۳۰ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
تومان