دانلود و خرید کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی مرضیه زارع
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی اثر مرضیه زارع

کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی

نویسنده:مرضیه زارع
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی

کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی با گردآوری و ترجمۀ مرضیه زارع در انتشارات اندیشه احسان به چاپ رسیده است. این کتاب که در قالب جستار است با باز کردن مفهوم عدالت، نظریه‌های انتقادی و ایده‌های مرتبط با عدالت اجتماعی بررسی می‌کند که چگونه اعضای جامعه در مواجهه‌های خود این مفهوم را تعریف می‌کنند و دربارۀ آن تصمیم می‌گیرند.

درباره کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی

این کتاب که در قالب جستار است، می‌خواهد مفهوم عدالت را باز کند. عدالت برای افراد به‌عنوان تخصیص حقوق و وظایف در نظر گرفته می‌شود و چنین تاریخ قابل احترامی در حقوق، فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و دیگر رشته‌ها دارد. نویسندگان این جستارها می‌خواهند با دیدگاهی کاملاً متفاوت از سنت، این رفتار سنتی را در جامعه‌شناسی مطالعه کنند. بحث این است که جامعه‌شناسی هنوز عدالت را به‌عنوان یک پدیدۀ اجتماعی واقعی نیافته؛ اما فقط به‌شکل پیش‌فرض این مفهوم را به‌عنوان راهنمای مطلق و بیرونی تحقیقات تجربی فراخوانده است. تحقیقات در این جستارها تلاشی است برای کشف مجدد عدالت به‌عنوان «پدیده‌ای از نظم» یا به‌عنوان یک ویژگی درونی بخشی از فعالیت اجتماعی. عدالت می‌تواند به‌عنوان مفهومی کاربردی و بامعنا در سازگاری با تولیدات بومی و کنش‌های سازمان‌یافتۀ طبیعی در زمان تصمیم‌گیری اعضای جامعه یافت شود.

به‌رغم اینکه عدالت در تئوری و تحقیق علمی‌اجتماعی جایگاه ویژه‌ای دارد، برای دیدن اینکه چگونه اعضای جامعه در مواجهه با تعیین آنچه در برخی حوزه‌های اجتماعی اتفاق افتاده، خودشان این مفهوم را تعریف و استفاده می‌کنند و دربارۀ چرایی وقوع و تصمیم‌گیری در مورد آنچه باید در ادامه انجام شود، تلاش‌هایی صورت گرفته است. نویسندگان با اتخاذ رویکرد قوم‌نگاری به عدالت تلاش می‌کنند آن را به‌عنوان ویژگی از فعالیت عملی یا «پدیدۀ نمودی از نظم» بازیابی کنند.

فصل‌های مختلف کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی دارای این عنوان‌ها هستند:

در باب جامعه‌شناسی عدالت: یادداشت‌های نظری از یک هیئت داوری

نظریه انتقادی و عدالت اجتماعی

ایده‌های عدالت: اهمیت رویکرد وبر

جامعه‌شناسی عدالت کولبرگ و میلگرام

جامعه‌شناسی عدالت

خواندن کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به پژوهشگران جامعه‌شناسی و همۀ دوستداران این حوزه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جستارهایی در عدالت اجتماعی

«در الگویی که مطالعات و این زیرشاخه‌های گوناگون در آن تکرار می‌شود، جامعه‌شناسان مدلی از عدالت را ارائه می‌دهند که مطابقت کنش‌ها را با این مدل ارزیابی کند یا با استفاده از چنین مدلی، درک عادلانه یا ناعادلانه بودن موقعیت را بسنجد. در اینجا ما می‌توانیم یک شباهت بین عدالت و عقلانیت ترسیم کنیم. شوتز و گارفینکل در این مورد بحث می‌کنند که عقلانیت معانی متعددی دارد (خردمندی، سنجیدگی، الگومندی، منطقی) که هیچ‌یک از آنها را محققان به‌عنوان الگویی برای ارزیابی عقلانیت کنش بشری، ن‌می‌توانند استفاده کنند. در نظریه سنتی game، به‌عنوان مثال، نیومن و مورگانستر عقلانیت را به‌عنوان سلوک درست، در شرایط واقعی انتخاب، طبق معیار تعریف می‌کنند. به هر حال در دیدگاه شوتز و گارفینکل، چگونگی کنش کنشگران در زندگی روزمره نادیده گرفته می‌شود. آنها تقریباً بر اساس دستورالعمل‌ها، یا بخش‌هایی از ذهنیت جامعه رفتار می‌کنند و به‌عنوان امری که با پیش‌فرض‌ها پشتیبانی می‌شود، این پیش‌فرض‌ها بر چنین آگاهی‌های مشترک و لازمی برای انتخاب واقعی دلالت دارد. وقتی مردم این توصیف را به شکل مناسبی استفاده می‌کنند، از آنجا که انتظار تأکید و تأیید دارند، می‌تواند تأکیدی بر عقلانیت باشد. دیگر اینکه طبق یک چنین خرد مشترک و عقلانیت روزمره‌ای، که نشأت گرفته از نظم درون کنش متقابل و تجربیات محاوره‌ای آنهاست، مشارکت‌کنندگان برای داشتن یک تاریخ عقلانی براساس تفسیری گذشته‌نگر از نتیجه انتخاب‌هایشان، روش‌هایی را جست‌وجو می‌کنند. به بیانی دیگر اعضای جامعه نسبت به عقلانیت یک جهت‌گیری دارند، که نمی‌تواند از فعالیت‌های موقت آنها جدا شود. جایی که آنها ابتدائاً برای برخی تصمیمات سست و مبهم معیارهای متعددی را اقامه می‌کنند و سپس (با حسن توجه به تصمیم مشخص) بازنگری انتخابی انجام می‌دهند و حتی عکس‌العمل نسبت به معیاری که آن تصمیم را ایجاد می‌کند نشان می‌دهند. در اجرای این روش، افراد باز هم حمایت کردن وحمایت شدن از دیگر افراد را انتظار دارند. این دیدگاه اشاره می‌کند که عقلانیت فقط هدفی برای مفهوم‌سازی نظری تخصصی و یک توانمندی برای فرضیه‌های آزمودنی نیست، بلکه پدیده‌ای است که در آن اعضای جامعه مدیریت می‌کنند. بنابراین، تحقیقات جامعه‌شناختی مبتنی بر چنین جهت‌گیری‌های عملیِ اعضا عقلانیت و البته به کارگیری عقلانیت است.

عدالت مثل عقلانیت یک مدل است و منبعی برای نابرابری‌های اجتماعی داشته است (۱۹۸۲)، یا دانشجویان عدالت، جرایمی معیار واقعی و قراردادی را به‌عنوان واحد اندازه‌گیری در پردازش دفاعیات برای تعیین انصاف به کار می‌برند.»

از پیله تا پروانه
محسن دیندار
من همیشه راهی پیدا می کنم
تاد کرانسکی
تماشای پرندگان (جلد اول)
پرویز بختیاری
مهمترین جنگنده‌های ایران و جهان
سعید زکالوند
آموزش عالی و تحولات فرهنگی - اجتماعی زنان
لیلا فلاحتی
زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی
حسین علی‌جعفری
روان شناسی توان بخشی و آسیب های ورزشی
مونا آروینن بارو
نظام العلماء الی خاتم الأنبیاء
حسن کافی الاقحصاری البوسنوی
سامانه های تقطیر خورشیدی پیشرفته
جی. ان. تایواری
تبارشناسی حیوان کشی (جلد اول)
عباس اسکندری
وارطانیان
نیکلای دولگوپولف
راهکارهای علمی برای رهایی از بی عملی
الکساندر تیت
پیتر خرگوش بازیگوش
بئاتریکس پاتر
هر کودک یک آهنگ است
نیکولا دیویس
معجزه بزرگ اندیشی
سیده نرگس قرشی نوق
تأملاتی در هنر اسلامی
احمدرضا بسیج
مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد
چیماماندا انگوزی آدیشی
رادیو راه (فصل دوم، قسمت دوم) درون‌گرایی
مجتبی شکوری
اوضاع خیلی خراب است
سمانه پرهیزکاری
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
راننده شب
روبم فونسکا
ما همه باید فمینیست باشیم
چیماماندا انگوزی آدیشی
بیشعوری
خاویر کرمنت
سرکار عِلّیه
زهره عیسی‌خانی
همه دروغ می‌ گویند
داوید وویتس
رادیو راه (فصل دوم، قسمت سوم) ایستگاه های فراموش شده
مجتبی شکوری
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
نظام حقوق زن در اسلام
مرتضی مطهری
اخبار را دنبال نکنید
رولف دوبلی
تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه
علیرضا پناهیان
اگر قرار باشد به جزیره ای دورافتاده بروید، چه کسی را با خود می‌برید؟
فرانک مارتلا
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
داستان یک مناظره
احمد یاری
زمین، زمان، انسان
مزدافر مؤمنی
به‌ خاطر زندگی
یئان‌می پارک
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

حجم

۱۱۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

قیمت:
۴۲,۸۰۰
تومان