دانلود و خرید کتاب سلامت خانواده آرزو دولت مند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سلامت خانواده اثر آرزو دولت مند

کتاب سلامت خانواده

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سلامت خانواده

کتاب سلامت خانواده نوشتهٔ آرزو دولت مند و ویراستهٔ محدثه طهماسبی فر است. این کتاب را انتشارات هورین منتشر کرده است.

درباره کتاب سلامت خانواده

خانواده یکی از نهادهای مهم در جوامع بشری است. سلامت این نهاد اولیه از مهم‌ترین مسائلی است که ذهن متفکران و اندیشمندان و مصلحان جوامع را به خود مشغول داشته است. خانواده کارکردهای زیادی در گذشته داشته و اکنون نیز کارکردهای مهمی را بر عهده دارد. بی‌شک خانواده‌ای سالم است که بتواند به‌خوبی کارکردهای خود را انجام دهد و به رشد و تعالی اعضای خانواده و جامعه کمک کند. خانواده را می‌توان نهاد واسطی بین فرد و جامعه دانست که در عین تأثیرپذیری از آن دو، بر آن‌ها تأثیرگذار نیز هست. خانواده متشکل از اعضایی است که ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارند. خانواده‌ها در ارتباط مستقیم با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیرامونی هستند و این مسائل اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر خانواده دارد.

روان‌شناسان علاوه بر تأکید بر مطالعهٔ فرد و ویژگی‌های شخصیتی او، جو یا فضای روانی حاکم بر خانواده را عنصری مهم می‌دانند و معتقدند که مجموعهٔ تعامل‌ها، روابط و تجربیاتی که اعضای خانواده با یکدیگر دارند، فضای روانی حاکم بر خانه را رقم زده و واکنش‌های متناسب با این فضا را تعیین می‌کند فضای روانی حاکم بر خانواده شکل رفتار اعضای آن را القا می‌کند. از نظر جامعه‌شناسان خانواده اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. آنان با رویکردهای مختلفی به واکاوی وضعیت این گروه و نهاد اجتماعی پرداخته‌اند. گروهی از جامعه‌شناسان به تأثیرات نظام فرهنگی جامعه اشاره دارند و سلامت خانواده را در پایبندی به ارزش‌ها و در مقابل، عدم‌تعادل خانواده را در بی‌اعتنایی به آن ارزش‌ها ارزیابی می‌کنند. از نظر این دانشمندان شناخت تأثیرات فرهنگی و بهبود وضعیت فرهنگی و دینی جامعه برای ایجاد خانوادهٔ سالم در اولویت قرار دارد. گروهی دیگر مسائل اقتصادی را برای ایجاد خانوادهٔ سالم در اولویت قرار می‌دهند و ازاین‌رو بهبود شرایط اقتصادی جامعه را در ایجاد خانوادهٔ سالم شرط دانند؛ زیرا تنگناهای اقتصادی در خانواده یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد اختلافات و تنش در آن به شمار می‌آید. بعضی دیگر بر آنند که سیاست و حکومت اساسی‌ترین نقش را در شکل‌گیری خانوادهٔ سالم بر عهده دارد.

خواندن کتاب سلامت خانواده را به چه کسانی پیشنهاد می ‌کنیم

علاقه‌مندان به حوزه‌های روان‌شناسی از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

بخشی از کتاب سلامت خانواده

«در زمینه خانواده و مسائل پیرامون آن نظرات مختلفی ارائه شده است. بعضی از این تئوری‌ها، خاص خانواده است و بعضی از آنها تئوری‌های عمومی هستند که در مسائل خانواده هم به کار گرفته شده‌اند.

در این فصل ابتدا مختصراً به تیپولوژی خانواده پردازیم. پس از آن به توصیف خانواده سالم و توصیفات معتبر در این زمینه از جمله توصیف مک گراو Mc Graw))، توصیف براد شاو (Brad shaw)، توصیف گیدنز (Giddens) پارسونز (Parsons) و کونیگ (Konig) پرداخته خواهد شد. سپس به نظریات معتبری از جمله نظریه، تضاد نظریه سیستمی، نظریه ساختاری، نظریه کنش نظریه، فمینیستی اکولوژی و شبکه خویشاوندی، در تبیین عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت خانواده پرداخته خواهد شد. این نظریات هر کدام به نحوی به تأثیرات عوامل اجتماعی مؤثر بر خانواده پرداخته‌اند. در نهایت چارچوب نظری این کتاب بر اساس نظریه سیستمی، خانواده نظریه یادگیری و نظریه کنش بوردیو (Bordio) و تلفیق آن با نظریه اکولوژی و شبکه خویشاوندی تدوین خواهد شد.

در این مطالعه با دو سؤال مهم و اساسی روبرو. هستیم در سؤال، اول، ویژگی‌های خانواده سالم مورد پرسش قرار گرفته است و در سؤال دوم پرسش از عوامل اجتماعی مربوط به‌سلامت خانواده مطرح می. شود، بنابراین در پاسخ به پرسش اول باید توصیف ویژگی‌های خانواده انجام شود و در پاسخ به پرسش دوم باید عوامل مربوط و اثرگذار در سلامت خانواده بررسی گردد. ازاین‌رو چنان که گذشت این مطالعه دارای دو بعد توصیفی و تبیینی است که در این جا باتوجه‌به این دو بعد، به بعضی از توصیفات در مورد خانواده سالم می‌پردازیم و سپس برخی از نظریه‌های تبیینی مرتبط با سلامت خانواده مطرح خواهد شد. ابتدا به بعد توصیفی مسئله می‌پردازیم و سپس به نظریه‌هایی اشاره خواهد شد که در تبیین عوامل اجتماعی مربوط به خانواده، به‌ویژه خانواده در ایران، دخیل‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان