دانلود و خرید کتاب علل یاس و راه های رهایی از آن از منظر قرآن سید امیر حسین قپانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب علل یاس و راه های رهایی از آن از منظر قرآن اثر سید امیر حسین قپانی

کتاب علل یاس و راه های رهایی از آن از منظر قرآن

معرفی کتاب علل یاس و راه های رهایی از آن از منظر قرآن

کتاب علل یاس و راه های رهایی از آن از منظر قرآن از سید امیرحسین قپانی، سید محسن سیدی، فاطمه عطائی چرمهینی و مریم بهرامی و ویرایش محدثه طهماسبی فر است. این کتاب را انتشارات هورین منتشر کرده است.

درباره کتاب علل یاس و راه های رهایی از آن از منظر قرآن

یأس و ناامیدی در قرآن به‌عنوان حالتی معرفی شده است که در وجود و روح انسان پدید می‌آید، به‌نحوی‌که از انجام فعالیت در زندگی قطع امید می‌کند. این عارضهٔ نفسانی می‌تواند ضربات مهلکی به فرد از طریق صدمات روحی و روانی شدید وارد سازد؛ اما تأثیر آن در اجتماع به‌مراتب بیش از تأثیر آن در حوزهٔ فردی است؛ زیرا یأس هنگامی که عموم یک جامعه را فراگرفت دیگر آن اجتماع حرکت و پویایی لازم را برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی را نخواهد داشت که در این صورت آن اجتماع منزوی می‌شود و جمیع مشکلات در عرصه‌های گوناگون برایش رخ خواهد داد.

بنابراین، اهمیت مقابله با پدیدهٔ یأس بسیار حیاتی و مهم است و باید بدان توجه شایان داشت. آمارهای همه‌گیر شناختی در کشورهای مختلف حاکی از شیوع ناامیدی در جوامع مختلف انسانی است؛ مخصوصاً اینکه مشکل بسیاری از جوامع غربی رسیدن به پوچی و نداشتن امید، نتیجتاً افسردگی است؛ ازاین‌رو بسیاری از صاحب‌نظران و اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی تلاش نموده‌اند تا راه‌حلی مناسب برای پیشگیری و درمان این بیماری ارائه دهند؛ اما متأسفانه باتکیه‌بر رویکرد صرف تجربی که تنها ابزار آن حس است تاکنون نتوانسته‌اند موفقیتی در جهت درمان این معضل انسانی کسب کنند. به‌عبارتی دیگر راهکارهای مطروح روان‌شناسان غربی هنوز نتوانسته است به درمان این بیماری کمکی کند. با اینکه بشر در حوزه‌های مختلف علمی پیشرفت چشمگیری داشته است. علی أي حال تحقیقات علمی نشان داده است که ناامیدی در افسردگی افراد و بلکه خودکشی نقش قابل‌ملاحظه‌ای دارد؛ به‌طوری‌که اغلب تحقیقاتی که در این زمینه انجام‌گرفته است نشان می‌دهد که روان‌رنجوری و ناامیدی بارزترین صفتی است که در به‌وجودآمدن طیف گسترده‌ای از رفتارهای مربوط به خودکشی دخیل است.

خواندن کتاب علل یاس و راه‌های رهایی از آن از منظر قرآن را به چه کسانی پیشنهاد می‌ کنیم

این کتاب برای افراد علاقه‌مند به علوم قرآنی کتابی جذاب و خواندنی است.

بخشی از کتاب علل یاس و راه‌های رهایی از آن از منظر قرآن

«معادل مفهوم ناامیدی در قرآن به صورت‌های مختلفی از قبیل یاس، قنوت، ابلاس و خیبه» قابل‌ردیابی و بررسی است و لازم است که یک‌به‌یک این مفاهیم ریشه‌یابی و معنای اصطلاحی آن واضح شود تا درک آن آسان صورت گیرد لذا نیاز است قبل از ورود به بحث اصلی مفاهیم ناامیدی در قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

يأس

واژه یأس از نظر اهل لغت به معنای نقیض رجاء انقطاع الطمع قنوط و ناامیدی ذکر کرده‌اند چنان که در تبیین معنای یأس آمده است یأس به معنای قطع امید، قطع آرزو و ناامید بودن و نیز مصدر الایاس را به معنای انقطاع الطمع و یأس را نقیض رجاء " دانسته‌اند. البته این واژه در آینه‌قرآن دارای دو معنا است

. ۱ یأس به معنای قطع امید: «وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الإنسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ تَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَيَؤُس كَفُورٌ يأس به معنای قطع امید و وقوع شيء مورد انتظار است.

٢. يأس به معنای ندانستن به این دلیل که ماده یأس از مشترک لفظی است و دارای دو معنا است یکبار به معنای قطع الرجاء و دیگری الم پیأس به معنای «الم یعلم» است به‌طوری‌که در معناى يأس انقطاع التوقع و الانتظار عن أمر وجود دارد؛ زیرا یأس و ناامیدی ناشی از غرق‌شدن در زندگی مادی و انقطاع از محیط رحمت و روحانیت است و این حالت زمانی برای انسان رخ می‌دهد که از عالم ماده و تمایلات دنیوی وصول به مقصد حقیقی که همان رحمت واسعه الهی است به دست نیابد.

یأس در اصطلاح اخلاقی عبارت است از حالتی که احساس ناتوانی در نفس انسان پدید می‌آورد و به‌طورکلی قطع امید از کاری را یأس می‌گویند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۴۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۶۷ صفحه

حجم

۶۴۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۶۷ صفحه

قیمت:
۱۲,۴۲۰
تومان