دانلود و خرید کتاب شازند سرزمین اساطیر جواد ملکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شازند سرزمین اساطیر اثر جواد ملکی

کتاب شازند سرزمین اساطیر

نویسنده:جواد ملکی
انتشارات:کلید پژوه
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شازند سرزمین اساطیر

کتاب شازند سرزمین اساطیر نوشتهٔ جواد ملکی است. انتشارات کلیدپژوه این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب شازند سرزمین اساطیر

کتاب شازند سرزمین اساطیر به بررسی مردم‌شناسی نقش اسطوره‌های شاهنامه بر فرهنگ و تاریخ شازند پرداخته است. شازند کجاست؟ در ابتدای کتاب آمده است که شهرستان شازند، شهرستانی با مردمی بافرهنگ، نجیب و متدین در دین‌های گوناگون است. این شهر در آیین‌ها شهری مقدس توصیف شده است. این کتاب اثری است که با بهره‌گیری از منابع پایان‌نامهٔ کارشناسی‌ارشد نویسنده در همین موضوع تهیه و با نمرهٔ عالی و ممتاز ثبت و منتشر شده است. جواد ملکی این اثر را در فصل‌های گوناگون به رشتهٔ تحریر درآورده است. عنوان برخی از این فصل‌ها عبارت است از «شازند، تاریخ و فرهنگ آن»، «منابع اسطوره در ایران کدامند؟»، «بررسی اسطوره در مکاتب»، «کارکردهای فرهنگ عامّه در اجتماع» و «مقام تقدس و روحانی یافتن کیخسرو».

خواندن کتاب شازند سرزمین اساطیر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه درمورد اسطوره، هنر و فرهنگ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب شازند سرزمین اساطیر

«"غار کیخسرو"

۳۵ کیلومتری جنوب غربی اراک و غرب رودخانه شراء غار کیخسرو (شازند) که به شازنده، کیخسرو و شاه کیخسرو نیز معروف است، دخمه ایست بزرگ و پر از آب و گیاه بر فراز قله کوه به ارتفاع ۲۹۰۰ متری. بنا بر داستان‌های تاریخی مکانی بوده است که شاه کیخسرو در آن ناپدید شده است. این غار به سمت غربی رودخانه قره چای و نزدیک روستای خسبیجان در قله کوه مرتفع شاه زنده از رشته کوه راسوند واقع شده است. بر طبق گزارش‌های تاریخی این غار ۱۸ متر عمق داشته در حالی که در حال حاضر تنها حود ۳ متر از آن قابل دسترسی است و باقی آن را مسدود کرده‌اند تا از دستبرد سارقان اشیای عتیقه در امان بماند. دهانه ورودی غار به سوی غرب ۱.۹۰ متر عرض و ۱.۳ متر ارتفاع دارد. دهانهٔ غار تنها چند گام پایین‌تر از قلهٔ کوه قرار دارد. البته روی کوه دوقلهٔ شمالی و جنوبی و به فاصلهٔ بسیار کوتاهی از یکدیگر قرار دارند و غار شاه کیخسرو در نزدیکی قلهٔ جنوبی جای دارد.

غار کیخسرو از دیرباز جایگاه و احترام ویژه‌ای در اسطوره‌های ایران باستان و نیز نزد زرتشتیان جهان داشته و محل زیارت آنان بوده تا جایی که هرساله تعداد زیادی از علاقه مندان و بخصوص زرتشتیان ساکن ایران و نیز برخی از هندوستان برای زیارت و ادای نذر و نیاز به‌این غار افسانهای میآیند

کوه شاه کیخسرو با فرازای ۲۹۷۲ متر که کوه شاه زنده، کوه شازند نیز خوانده می‌شود در استان مرکزی و حدود ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهر اراک جای دارد. روستاهای پیرامون کوه عبارتند از حسبیجان، گوره زار، مست بالا، قلعه ارزج، گوشه بالا، گوشه پایین، بادامک قرار دارد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۹۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

حجم

۱۹۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان