دانلود و خرید کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید هوشنگ امیررسولی
کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید اثر هوشنگ امیررسولی

کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید

کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید نوشتهٔ هوشنگ امیررسولی است و انتشارات ارجمند آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید

آزمایش‌های بررسی کارکرد تیروئید مورد درخواست پزشکان و متخصّصان برای همه سنین از نوزادی تا پیری است. آزمایش حساس TSH انعکاسی از میزان و عملکرد طبیعی هورمون‌های تیروئیدی است و کاهش یا افزایش هورمون‌های تیروئیدی را نشان می‌دهد. با توجه به ارتباط لگاریتمی بین T۴ و TSH، تنها یک واحد تغییر در T۴، TSH را بیش از ده واحد تغییر خواهد داد؛ اما انتخاب درست تست‌های تیروئیدی و تفسیر صحیح آنها برای تشخیص و درمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است بعلاوه آگاهی از محدودیت‌هایی که اندازه‌گیری این تست‌ها دارد مهم‌تر است؛ به‌طوری که بسیاری از بیماری‌های غیرتیروئیدی و تعداد زیادی از داروها نتایج TSH و T۳ و T۴ را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که تفسیر نتایج آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند تغییر در غلظت پروتئین‌های متصل‌شونده به هورمون‌های تیروئید مثل TBG و آلبومین و بارداری و بیماران بستری در بیمارستان روی تست‌های تیروئیدی تأثیر گذاشته و ارتباط T۴ و T۳ با TSH را به‌طور غیرمتعارف تغییر می‌دهند.

این کتاب نه‌تنها در انتخاب تست‌های تیروئیدی و تفسیر آنها، اثر داروها و سایر عوامل مؤثر روی این تست‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و پزشکان و متخصصان آزمایشگاه را از وجود مشکلات تکنیکی که در اندازه‌گیری صحیح این هورمون‌ها وجود دارد آگاه می‌سازد چه بسا با مشورت پزشک و آزمایشگاه می‌توان نه تنها در انتخاب نوع آزمایش بلکه در انتخاب روش مناسب اندازه‌گیری با توجه به شرایط بیمار نیز به پزشک در تشخیص و درمان کمک کرد برای همین منظور علاوه بر بحث متابولیسم تیروئید، اختلالات تیروئیدی کودکان و شیرخواران و هم‌چنین تغییرات هورمون‌های تیروئیدی در دوران بارداری به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

خواندن کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پزشکان و متخصصان آزمایشگاه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آزمایش های عملکرد تیروئید

«در طول چهل سال گذشته پیشرفت‌های به‌دست آمده در زمینهٔ حساسیت و ویژستگی متدولوژیک تست‌های تیروئیدی تأثیر چشمگیری بر روی راهبردهای بالینی به منظور تشخیص و درمان اختلالات تیروئید داشته است. در دههٔ ۱۹۵۰ فقط یک تست تیروئیدی وجود داشت و آن‌هم، برآورد غیرمستقیم غلظت تام تیروکسین (T۴) سرم (جزء آزاد و متصل به پروتئین) بود که با استفاده از تکنیک ید متصل به پروتئین (PBI) انجام می‌شد. از سال ۱۹۷۰ پیشرفت‌های تکنولوژیک در روش‌های رادیوایمونواسی (RIA) و اخیراً، سنجش ایمونومتریک (IMA) و اسپکترومتری جرمی متوالی، به‌طور فزاینده‌ای ویژستگی، تکرارپذیری، و حساسیت تست‌های تیروئیدی را بهبود بخشیده‌اند. در حال حاضر، روش‌های ایمونواسی و اسپکترومتری جرمی متوالی برای اندازه‌گیری غلظت سرمی T۴ تام (TT۴) و تری‌یدوتیرونین تام (TT۳) و همچنین جزء آزاد هورمون FT۴) و (FT۳ وجود دارند. علاوه بر اینها می‌توان پروتئین‌های متصل به هورمون تیروئید (گلبولین متصل به تیروکسین (TBG)، ترانس - تیرتین (TTR)، پره‌آلبومین (TBPA) و آلبومین )و همچنین محرک هیپوفیزی تیروئید( تیروتروپین (هورمون محرکه تیروئید، TSH))و پروتئین پیش‌ساز هورمون تیروئید( تیروگلبولین (Tg) )را اندازه‌گیری کرد. شناخت این موضوع که خودایمنی نمایانگر علت اصلی اختلال در عملکرد تیروئید است، باعث پیشرفت درتشخیص اتوآنتی‌بادی‌های تیروئیدی نظیر آنتی‌بادی علیه پراکسیداز تیروئیدی (TPOAb)، آنتی‌بادی علیه تیروگلبولین (TgAb) و آنتی‌بادی علیه گیرندهٔ TSH شده است. در حال حاضر، این تست‌های تیروئیدی با استفاده از روش‌های دستی یا اتوماتیک و به‌کارگیری معرف‌های مختص آنتی‌بادی‌های این لیگاندها، بر روی نمونه‌های سرم انجام می‌شود. با این وجود، مقوله‌های حساسیت، ویژستگی و استانداردسازی، هنوز هم منجر به تغییرپذیری قابل‌توجهی بین روش‌های انجام‌شده برای بسیاری از تست‌های تیروئیدی می‌شود. برای پرداختن به این موضوع، سازمان‌های حرفه‌ای سعی در برقرار کردن استانداردهای اجرایی جدید هستند و همچنین تولیدکنندگان ابزارهای اندازه‌گیری متعهد به پیشرفت‌های تکنولوژیک شده‌اند. در این فصل یک مرور کلی برروی وضعیت و محدودیت‌های فعلی متداول‌ترین روش‌های اندازه‌گیری تیروئید که در کار بالینی به‌کار گرفته می‌شوند و توسط رهنمون‌های جاری توصیه شده‌اند، انجام گرفته است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۹۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۶۹۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان