دانلود و خرید کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن لیدیا بجورنلوند ترجمه مهدی حقیقت خواه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن اثر لیدیا بجورنلوند

کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن

معرفی کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن

کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن نوشتهٔ لیدیا بجورنلوند و ترجمهٔ مهدی حقیقت خواه است و گروه انتشاراتی ققنوس آن را منتشر کرده است. این کتاب از مجموعهٔ تاریخ جهان است.

درباره کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن

قانون اساسی ایالات متحده قدیمی‌ترین سند از نوع خود در جهان است. همچنان که کشور از یک اتحاد موقتی ایالت‌ها به قدرتمندترین ملت جهان تبدیل شده است، قانون اساسی آن نیز دو سده تغییرات را پشت سر گذاشته است. داستان چگونگی شکل‌گیری این سند که در کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن آمده، شایان توجه است.

در مجموع، نمایندگان مجمع قانون اساسی ۱۷۸۷ دانش‌آموخته و در کار حکومت باتجربه بودند. بسیاری از آن‌ها در جریان انقلاب آمریکا جنگیده و نماینده ایالت‌های خود در نخستین و دومین کنگره‌های ایالت‌های آمریکا بودند. برخی در تهیه پیش‌نویس قوانین اساسی ایالت‌های خود و اصول کنفدراسیون مشارکت کرده بودند. آن‌ها تجربه و مهارت خود را در تهیه پیش‌نویسِ سندی بی‌همتا و نوآورانه به کار گرفتند.

تدوین‌کنندگان قانون اساسی حکومتی را در نظر داشتند که در برابر مردم پاسخگو باشد. حکومت مورد نظر آن‌ها آن قدر قدرتمند بود که با چالش‌هایی که کشور با آن‌ها روبه‌رو می‌شد رودررو شود و در عین حال از آزادی‌های فردی، که آن‌ها برای دستیابی به آن مبارزه کرده بودند، محافظت کند. 

استحکام و دوام این قانون اساسی از قابلیت نمایندگان مجمع قانون اساسی در توجه به هم گذشته و هم آینده ناشی می‌شود. آن‌ها در تهیه پیش‌نویس این سند از دانش روز و تئوری سیاسی کمک گرفتند، اما به ویژه توجه خود را به آن راه حل‌های عملی و مفیدی مبذول داشتند که ملت‌ها و دولت‌ها برای پرداختن به مسائل کلی حکومت به آن‌ها دست یافته بودند. آن‌ها ایده حکومت مشروط را از «فرمان بزرگ» (ماگنا کارتا) اخذ کردند و برخی از محدودیت‌هایی را که در منشور حقوق ۱۶۸۹ انگلستان در مورد حدود اختیارات حکومت مطرح شده بود پذیرفتند. اصول تفکیک و موازنه قدرت را از نوشته‌های شارل دو مونتسکیو و حاکمیت مردم را از رساله‌های جان لاک به کار بستند. افزون بر آن، از تجربیات خودشان در تهیه پیش‌نویس قانون‌های اساسی ایالتی به وسعت بهره بردند. آن‌ها نظام حکومتی دومجلسی را، که در همه ایالت‌ها بجز پنسیلوانیا به کار می‌رفت، اخذ کردند و نظام مجمع انتخاب‌کنندگان (کالج انتخاباتی) را، که در ایالت مریلند به کار می‌رفت، برای برطرف کردن مسائل مربوط به انتخاب رئیس جمهور پذیرفتند.

خواندن کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر می‌خواهید دربارهٔ آمریکا و قانون اساسی آن بدانید حتما این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب بنیان گذاری آمریکا و قانون اساسی آن

«عقایدی که سنگ بنای قانون اساسی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند مدت‌ها پیش از آن که این قانون اساسی نوشته شود، پدید آمدند. نخستین مهاجران به آمریکا همراه خود برخی از عقاید سیاسی را از اروپا به این سوی پهنه اقیانوس اطلس آوردند که در ساختار حکومت جدید به کار رفت. آن‌ها همچنین میراث حکومت انتخابی را نیز به همراه آوردند. پارلمان انگلستان بیش از پانصد سال قدمت داشت. از آن‌جا که مهاجرنشین‌ها و مهاجران برای ماندگاری و شکوفایی تلاش می‌کردند، میثاق‌های مکتوب برای نظارت بر رفتار جامعه وضع شد. این میثاق‌ها راه را برای قانون اساسی ایالات متحده هموار کردند.

طی یک قرن و نیمی که آمریکا شامل مهاجرنشین‌های بریتانیایی می‌شد، مهاجران درباره سرشت حکومت بسیار آموختند. تا زمان انقلاب آمریکا، همه سیزده مهاجرنشین مجلس‌هایی را انتخاب کرده بودند که به برقراری قوانین و مقررات محلی کمک می‌کردند. آن‌ها به اهمیت حکومت انتخابی واقف شدند. افزون بر آن، آن‌ها به مثابه مردان انگلیسی به حقوق عرفی و حقوق بشر باور داشتند.

هر چند، تجربیات این مهاجران در سرزمین جدید سبب شد که عقایدی متفاوت از آنچه در انگلستان رایج بود، پیدا کنند. بنا بر قوانین انگلیسی، که در مهاجرنشین‌ها نیز از آن‌ها پیروی می‌شد، مردانی که صاحب زمین بودند حق رأی و کسب مقام داشتند. اما در سرتاسر مهاجرنشین‌های آمریکا، زمین برای اغوای مهاجران تازه به اقامت در آن سرزمین به کار می‌رفت. از این رو، در مهاجرنشین‌ها مردم بیش‌تر از سرزمین مادری صاحب زمین بودند. و همه زمینداران از خانواده‌های اشرافی ثروتمند نبودند. زمین یک برابرساز بزرگ بود. در نتیجه، درصد بالاتری از جمعیت در مقایسه با انگلستان واجد شرایط رأی دادن و انتخاب شدن بود. بسیاری از مجالس انتخابی در مهاجرنشین‌ها از این جهت نیز با پارلمان انگلستان تفاوت داشتند که هر شهر کوچکی یک نماینده می‌فرستاد. بدین ترتیب، مهاجران در مورد معنای حکومت انتخابی دیدگاه متفاوتی پیدا کردند. از این تجربه مهاجرنشینی عقاید و اصولی سر برآورد که سنگ بنای قانون اساسی و منشور حقوق شد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۶۵ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۶۵ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
۳۵,۴۰۰
۴۰%
تومان