دانلود و خرید کتاب مردان مریخی زنان ونوسی ج‍ان‌ گ‍ری‌ ترجمه ن‍غ‍م‍ه‌ ع‍ل‍ی‌ق‍ل‍ی‌
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مردان مریخی زنان ونوسی اثر ن‍غ‍م‍ه‌ ع‍ل‍ی‌ق‍ل‍ی‌

کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

معرفی کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی نوشته‌ی دکتر جان گری روان‌شناس و مشاور خانواده است که با ترجمه‌ی نغمه علی‌قلی در انتشارات طلایه منتشر شده است. محور این کتاب درک تفاوت‌های روان‌شناختی زنان و مردان و تأثیر آن در زندگی خانوادگی است.

دربراه کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

در زمان قدیم، مریخی‌ها و ونوسی‌ها یکدیگر را ملاقات کرده و با وجود تفاوت‌ها، به همدیگر دل بستند و زندگی خوبی در پیش گرفتند، تنها به این دلیل که تفاوت‌های یکدیگر را شناخته و به آن احترام گذاشتند. اما بعد از فرود به زمین، به مرور این تفاوت‌ها را فراموش کردند و سر اختلافات باز شد.

همان‌طور که از نام کتاب مردان مریخی زنان ونوسی نوشته‌ی جان گری مشخص است، کتاب در خصوص تفاوت میان جنس زن و مرد است؛ گویی که یکی از سیاره زهره و یکی دیگر از سیاره مریخ آمده است. انگار که آن‌ها زبان مختلفی دارند، غذای متفاوتی می‌‌خورند، و به دو شکل مختلف از یکدیگر قدردانی می‌کنند. موقعی که متوجه این حد از تفاوت شویم، به جای تلاش برای تغییر شریک زندگی‌مان یا مقاومت و دفاع از خود، برای همکاری با او و حفظ آرامشمان تلاش مضاعف می‌کنیم. لازم به ذکر است که سیاره مارس یا مریخ، نماد جنس مرد، و سیاره ونوس یا زهره نماد جنس زن است. این کتاب در این دنیای پیچیده امروزی به کمک آمده و راهکارهایی برای بهبود روابط ارائه می‌دهد. به قول جان گری روابط هرچه کم‌دغدغه‌تر، شیرین‌تر.

کتاب مردان مریخی زنان ونوسی نتیجه هفت سال زحمت نویسنده در خصوص روابط بین زوجین، و تلاش برای اصلاح و بازنگری و توسعه آن است که در عرض دوازده هفته نوشته شد و بیش از پنجاه هزار نسخه آن در اولین سال انتشارش به فروش رفت. ایده اولیه این کتاب در ابتدا به این شکل جان گرفت، که رابطه زناشویی جان گری با تولد فرزندش و تغییر سبک زندگی خود و همسرش، به مشکل برخورد نمود. قبل از آن این زوج همیشه در خوشی و شرایط عادی اوقات خود را سپری نموده و چالش بزرگی سر راه زندگی خود نداشتند. اما با به دنیا آمدن فرزندشان، متوجه مشکلات جدیدی شدند، مشکلاتی که عمیق نبوده و ناشی از درک نکردن یکدیگر بودند. مشکلاتی که با یک گپ و گفت قابل حل بود اما هر دو سمت فکر می‌کردند که طرف مقابل می‌بایست مشکل و یا خواسته درونی آن‌ها را بداند و بدون تامل راه‌حلی مناسب ارائه دهد. هر دو خسته بودند و وقت خود را صرف نگهداری از نوزادشان می‌کردند، همسرش بیمار بود، درد داشت و دارو مصرف می‌کرد. گری بعد از پنج روز به سر کار برگشت و همسرش برای کمک از خانواده او کمک می‌گرفت، و علی‌رغم تلاش‌های او از نتیجه راضی نبود و احساس طردشدگی می‌کرد.

در آن برهه حساس، جان گری و همسرش پی بردند که احتیاج دارند وقت بیشتری باید برای شناخت یکدیگر و درک تفاوت‌های موجود گذاشته و به روابط زناشویی بهتر و بهینه‌تری فکر کنند. آن‌ها در این راه به پاسخ‌هایی رسیدند که قبل از آن در آن خصوص آموزش ندیده بودند؛ چرا که والدین و محیط‌های آموزشی که در آن رشد پیدا کرده بودند، حتی الفبای این مسائل را نمی‌دانستند. بعد از این، گری تجربیات اکتسابی خود را به مراجعه‌کنندگانش نیز منتقل نمود و بازخورد مثبتی از آن‌ها گرفت و بیمارانش در ایجاد روابط مثبت و مفید موفیت زیادی کسب کرده بودند. همچنین افرادی که در کنفرانس‌های گری شرکت کرده بودند همگی اذعان داشتند که با نظریات و نگرش‌های او از زندگی شیرین و لذت‌بخشی بهره‌مند شده بودند.

سخن اصلی کتاب مردان مریخی زنان ونوسی این است که زن و مرد نیازهای عاطفی متفاوتی دارند و درک نادرست از این تفاوت‌ها منجر به از هم پاشیدگی روابط می‌شود؛ پس شیوه‌ای تازه را برای کاهش تنش‌های میان زنان و مردان در رابطه با زناشویی پیش روی می‌نهد و در سایه شناخت تفاوت‌های میان زن و مرد، برای عشق‌ورزی آماده می‌شوند. گری سال‌ها در کتب، محافل، سمینارها و مطب مشاوره خود این آموزه‌ها را به مردم آموزش داده و بازخورد مثبتی گرفته است. او مراجعین خود را به دفعات مورد ارزیابی قرار داده و حداقل ۹۰٪ آن‌ها اعلام کرده‌‌اند که بازخورد خوبی از آموزش‌های گری گرفته‌اند؛ و اصول و قواعد این کتاب نقشی کلیدی در زندگیشان بازی کرده است.

این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب مردان مریخی زنان ونوسی به زوجینی که دنبال بازآموزی دانسته‌های خود هستند و فکر می‌کنند که از جنس مخالف باید برداشت دقیق‌تری داشته باشند توصیه می‌شود. همچنین به افرادی که در زندگی مشترک خود به مشکل خورده‌اند، و کسانی که تازه قدم در این راه گذاشته‌اند نیز پیشنهاد می‌شود. این کتاب با سرعتی آرام، با استفاده از نمونه‌ها، داستان‌ها، استعاره‌ها و تشبیه‌های خاص خود، جذابیت زیادی هم‌زمان با آموزش ایجاد می‌کند.

چرا باید کتاب مردان مریخی زنان ونوسی را بخوانیم؟

از آن‌جا که بسیاری از ما دانسته‌های درستی از جنس مخالف نداریم، معمولا آموزه‌هایمان از عشق، زندگی و روابط به صورت سینه به سینه به ما منتقل شده است و ممکن است به‌روز نبوده و یا حتی صحیح نباشد. به همین خاطر می‌بایست از منابع معتبر و جدید دنیا استفاده نماییم و تلاش کنیم مهارت‌های خود را ارتقا بخشیم. فراموش نکنیم که مهارت‌ها اکتسابی هستند و نه فطری.

جان گری در کتاب مردان مریخی زنان ونوسی تلاش نموده که مسائل را از دیدگاه دو طرف بررسی کند و سپس راه‌حل جامعی ارائه دهد تا انسان‌ها بتوانند فارغ از جنسیت در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند. او می‌گوید که هدف از نوشتن این کتاب کاهش تنش‌ها از روابط عاشقانه بین دو نفر است.

درباره جان گری

جان گری روانشناس و نویسنده آمریکایی متولد ۱۹۵۱ در هوستون تگزاس است و در ژانر رشد شخصی می‌نویسد. در خانواده‌ای پرجمعیت با پنج برادر دیگر بزرگ شده و پدرش کشیش بود. گری در نوجوانی جذب مراقبه شده و بعدتر دستیار بنیانگذار مدیتیشن تی.ام «ماهاریشی مایش یوگی»، استاد یوگا شد. او مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه ماهاریشی دریافت کرد و این قضیه برای برخی سوال برانگیز بود؛ همچنین دکترای خود را به صورتی مکاتبه‌ای دریافت کرد. یکی از برادرهایش بیماری دوقطبی داشت و او تصمیم گرفت با تحصیل در رشته روانشناسی به برادرش کمک کند. او به خاطر بافت مردانه و سنتی خانواده و مذهبی بودن پدرش خیلی شناختی از جنس زن نداشت، و در برخورد با زنان احساس می‌کرد که آن‌ها از یک سیاره و او از سیاره‌ای دیگر است.

او با باربارا دی آنجلیس نویسنده کتاب‌های خودیاری و زناشویی ازدواج کرد اما ازدوجشان ناموفق بود و در سال ۱۹۸۴ از هم جدا شدند. سپس با بونی گری ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شدند اما متاسفانه همسرش در سال ۲۰۱۸ فوت نمود.

جان گری در سال ۱۹۹۰ دومین کتابش را تحت عنوان مردان، زنان، و زناشویی چاپ کرد که کتاب پرحجمی‌ست که تماما به تفاوت‌های زن و مرد می‌پردازد. و بعد از آن کتب بسیار دیگری در همین خصوص نوشت اما ا عمده شهرت خود را مدیون کتاب مردان مریخی زنان ونوسی بوده و کسب و کار بزرگی از این طریق، راه‌اندازی نموده است. این کتاب برای بیش از چهار سال در لیست پرفروش‌ترین‌ها و برای مدت طولانی‌تری نیز در پرفروش‌ها باقی ماند و به ۳۵ زبان نیز ترجمه شد!

انتقاداتی به جان گری و آثارش

جان گری بعدها کتب بیشتری با فرمول مریخ و زهره نوشت. از جمله:

مریخ و ونوس در اتاق خواب

مریخی‌ها و ونوسی‌ها در ارتباط جنسی سالم

مریخی‌ها و ونوسی‌ها، شروع دوباره

زنان ونوسی در آتش خشم، مردان مریخی به سردی یخ

چرا مریخ و ونوس با هم برخورد می‌کنند؟

مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین

برقراری ارتباط بین مریخی‌ها و ونوسی‌ها

انتشار این کتب، اگرچه گری اعتبار زیادی در خصوص روابط زناشویی داشت، اما انتقاد برخی از منتقدان را برانگیخت و او را متهم به تکرار مضامین کتب قبلیش نمودند. آن‌ها معتقد بودند که عقاید و پیشنهادات او با انواع امروزی رابطه‌ها گاها مغایرت دارد و مناسب دنیای امروزی نیست؛ کار او به نوعی بازسازی کلیشه‌های جنسیتی با ادله‌ای نوست.

ترجمه‌های کتاب مردان مریخی زنان ونوسی در ایران

مترجمان بسیاری به خاطر پیشرو بودن کتاب مردان مریخی زنان ونوسی در زمان خود و سبک ساده آن به سمت ترجمه‌اش رفته‌اند، من‌جمله: مینا امیری، مهیا محمدی، لوئیز عندلیب، اشرف عدیلی، مهدی قراچه‌داغی، بهمن ربیعی، سید رضا نیازی. نسخه‌ای که در حال مشاهده آن هستید، ترجمه‌ی نغمه علی‌قلی است.

اقتباس‌هایی از این کتاب

مجموعه‌ای از محصولات با الهام از این کتاب تولید شدند. مثل پادکست، ویدئو، نمایش، سمینار، میزهای مشاوره، مجله، بازی صفحه‌ای و همچنین سریال کوتاه برخط در سال ۲۰۰۰ ساخته شد. این سریال گفتمان نمایشی برای چند ماه با میزبانی سیبیل شپرد و بعد با میزبانی مجری‌های مختلفی برگزار شد.

بخشی از کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

«به طور عموم دلایل عمده خشم و نفرت جنس از جنس مخالف (زن یا مرد) این است که تفاوت خود را از دیگری نمی‌دانند و یا با آن آشنایی ندارند. مرد یا زن در رابطه خود با جنس مخالف همیشه انتظار دارد که دیگری مثل او باشد و مانند او بپسندد و فکر کند. و آن گونه که احساس می‌کند، جنس مقابل نیز به همان گونه احساس نماید. ما غالبا دچار این توهم و اشتباه می‌شویم که اگر به راستی همسرمان به ما عشق می‌ورزد و ما را دوست دارد می‌بایست مثل ما رفتار کند و مثل ما حرکت نماید و احساس داشته باشد. همین تصورات و نگرش‌هاست که به دفعات زمینه ناامیدی و یأس را در ما ایجاد می‌کند. از طرفی ما را از موهبت سازش و تفاهم و مذاکره صمیمانه محروم می‌سازد. در واقع چنین تنگ‌نظری و یک‌جانبه‌نگری باعث می‌شود که فرصت‌های مناسب گفتمان درباره تفاوت‌هایمان از دست برود.

ما به اشتباه تصور می‌کنیم که شریک زندگیمان اگر براستی عاشق است، می‌باید مثل ما فکر کرده و عمل نماید. زیرا ما در زمان عشق‌ورزی همان رفتار و واکنش را نسبت به وی از خود بروز می‌دهیم.

مردها غالبا با تصور غلط و اشتباه خود زنانشان را مثل خود تصور کرده و انتظار دارند که آنان نیز مثل خودشان اندیشیده و ارتباط برقرار نمایند. در قبال این، زنان نیز دچار همین اشتباه مشابهی شده و انتظار دارند که شوهرانشان می‌بایست مانند آنها فکر کرده و تصور نمایند و از خود واکنش نشان دهند که خودشان بدان گونه هستند. این نوع نگرش غلط زمینه را برای تنش و ناسازگاری در روابط زناشویی ایجاد می‌کند. در رفتار با همسر توجه به تفاوت‌های یکدیگر و تشخیص آنها باعث می‌شود که اختلافات ناخواسته‌ای پدید نیاید. اگر به یاد بیاورید که زنان از ونوس هستند و مردان از مریخ آمده اند، موضوع خود به خود روشن می‌شود و تفاوت‌ها مشخص می‌گردند.»

مشاوره خصوصی با باربارا دی‌آنجلیس: عشقی پایدار، قبل، حین، و بعد از ازدواج، مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده
باربارا دی‌آنجلیس
ازدواج ساختنی است نه شانسی (جلد اول): خطراتی که بر سر راه دوام ازدواج قرار دارد
علی اکبر حسن زاده
آموزش جنسی برای زوج‌های جوان
چارلز ماهان
هنر عشق ورزیدن
اریک فروم
هفت اصل موفقیت در ازدواج و زناشویی
جان گاتمن
نوازش در روابط زناشویی
علی شمیسا
رازهایی درباره عشق
باربارا دی‌آنجلیس
همسرگزینی امروزی
علی شمیسا
پویایی جنسی زنان
بهزاد رحمتی
رازهایی درباره زنان
باربارا دی‌آنجلیس
۱۰۰۱ پرسش قبل از ازدواج
فرناز فرود
ازدواج عاقلانه
شمس‌الدین حسینی
مشاوره ازدواج
محمدرضا دژکام
قوانین روابط موفق
باربارا دی‌آنجلیس
بیست راه ارتباط بهتر
شبنم صیرفی
چرا مردان هم‌زمان فقط یک کار انجام‌ می‌دهند و زنان هرگز از صحبت کردن دست برنمی‌دارند!
آلن پیز
رازهایی درباره مردان
باربارا دی‌آنجلیس
۵ زبان عشق
گری چاپمن
مریخی‌ها و ونوسی‌های عاشق
ج‍ان‌ گ‍ری‌
رازهایی درباره‌ی مردان
باربارا دی‌آنجلیس

نظرات کاربران

دوست کتاب
۱۳۹۹/۰۴/۱۷

سلام دوستان ، من دوست دارم این کتاب رو بخونم اما نمیدونم کدوم ترجمه و انتشارات بهتر هست؟ لطفا راهنماییم کنید ⁦🙏🏻⁩🌸

pejmannavi
۱۳۹۸/۰۳/۱۹

من این کتاب رو دانشجو بودم خوندم. در مورد این کتاب هم میگفتن از نظر علم روانشناسی رد میشه. اما چیزایی که نوشته بسیار خوب و کاربردی بود. من چند تا از مطالبش رو شخصا رو مخاطبم آزمایش کردم و

- بیشتر
hanie
۱۳۹۶/۰۲/۰۷

کتاب که مشخصه کتاب بسیار مفیدی هست،اما ترجمه و نگارشش خیلیی بده، کاش طاقچه کتاب رو از انتشاراتی بهتری گذاشته بود

♡Marzieh.1377♡
۱۳۹۹/۰۵/۲۰

کتاب خوبیه و نکات جالبی گفته،ولی بنظرم مشکلی که داره اینه که خیلی زیاد به مسائل شاخ و برگ داده و زیادی وارد جزئیات شده،و خیلی مطالب رو چندین بار تکرار کرده

ASHKAN R
۱۳۹۷/۰۲/۲۲

چهار فصلشو خوندم خیلی عالیه دختر خانم ها یا به اصطلاح ونوسی ها پسری که این کتاب رو خونده بپرستیدش چون کم گیر میاد چنین پسری 😊

ALI
۱۳۹۸/۰۳/۱۹

کتابی مفیدی هستش برای دختر پسر هایی که به سن ازدواج رسیدن و میتونه راهنمای خوبی برای داشتن یک زندگی ایده آل در کنار همسرتون باشه

Hossein Sh
۱۳۹۸/۰۳/۱۹

کتاب خیلی خوب و آموزنده ای هست و لازمه هر دو طرف حتما مطالعه کنن تا به درک متقابل برسن. اما ویرایش و ترجمه اصلا چنگی به دل نمی زنه و پر از غلط های املایی هست. هر چند با

- بیشتر
artanoos
۱۴۰۰/۰۱/۱۱

یادم نیست کدوم ترجمه رو خوندم ولی این کتاب فوق العاده است ! به شدت توصیه میکنم بخونید و نت برداری کنید ! به امید روزیکه با آگاهی ازدواج کنیم ، با آگاهی بچه دار بشیم و ...! حتما حتما مطالعه

- بیشتر
sara
۱۳۹۹/۱۰/۱۶

تفاوت زن ومرد را به خوبی نشان میدهد ولی هر دو طرف میبایست مطالعه و عمل کننده باشند تا بتوانند روابط را درست و میزان کنند ...همان طور که یک دست صدا ندارد

مهسان
۱۳۹۹/۰۸/۲۲

این نسخه الکترونیکی خیلی نامرتب و پر از غلط املاییست. توصیه میکنم نسخه ی چاپی یا الکترونیکی دیگری تهیه شود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۷)
وقتی مرد احساس کند که زن سعی ندارد او را اصلاح کند بیشتر راغب به واکنش و مشاوره است.
Fereshte
در سیاره ونوس تنها با گوش دادن و شنونده شدن می‌تواند مشکلات طرف را برطرف نماید.
Fereshte
مردها غالبا با تصور غلط و اشتباه خود زنانشان را مثل خود تصور کرده و انتظار دارند که آنان نیز مثل خودشان اندیشیده و ارتباط برقرار نمایند. در قبال این، زنان نیز دچار همین اشتباه مشابهی شده و انتظار دارند که شوهرانشان می‌بایست مانند آنها فکر کرده و تصور نمایند و از خود واکنش نشان دهند که خودشان بدان گونه هستند. این نوع نگرش غلط زمینه را برای تنش و ناسازگاری در روابط زناشویی ایجاد می‌کند. در رفتار با همسر توجه به تفاوت‌های یکدیگر و تشخیص آنها باعث می‌شود که اختلافات ناخواسته‌ای پدید نیاید. اگر به یاد بیاورید که زنان از ونوس هستند و مردان از مریخ آمده اند، موضوع خود به خود روشن می‌شود و تفاوت‌ها مشخص می‌گردند.
Mohsen7080
مرد با حمایت از نیازهای زن در سایه شنیدن حرف‌های وی به واقع حمایت زن را برای آزادی خود مهیا می‌سازد.
محمدمعین
در اغلب موارد زن فقط مایل است شوهرش احساسات او را درک کند و با او هم‌فکر و همدرد باشد. شوهر در چنین شرایطی به طور ناغافل و ناخواسته و ناآگاهانه به گمان کمک به او مدام وسط حرف زن پریده و راه‌حل ارایه می‌دهد که این عمل نشانه توهین و تحقیر زن به شمار می‌رود و زن تصور می‌کند که شوهر حوصله شنیدن حرف‌های زنش را ندارد و او سعی می‌کند به سرعت نتیجه‌گیری کرده و حرف‌های او را پس زند.
Fereshte
برخی مواقع وقتی زن دلخور و کلافه می‌شود، ممکن است با روشنفکری چنین سخنی از طرف مرد مطرح شود که نباید ناراحت شود ولی از لحاظ احساسی زن مسلما رنجیده خواهد شد. از آنچه که در چنان لحظه‌ای مورد نیاز زن است، درک آزردگی اوست نه کنکاش و یافتن دلایل ناراحتی.
محمدمعین
وقتی تام به خانه باز می‌گردد، خود را با خواندن روزنامه و اخبار آنها مشغول کرده و ضمنا بدین وسیله استراحت نیز می‌کند و خستگی را رفع می‌نماید. مشکلات عدیده روزمره او را تحت فشار نهاده و بدین ترتیب می‌خواهد با فراموش کردن آنها آرامش خود را بازیابد. همسر او مری بعد از یک روز پرکار و فعال، خواهان آرامش است. او مایل است از مشکلات و ناراحتی‌های خود سخن بگوید تا آرامش خود را بازیابد. برخورد و تنش آنها به تدریج رو به اوج می‌گذارد. تام پیش خود می‌اندیشید که مری خیلی حرف می‌زند و نق‌زنان گله می‌کند و در عوض مری نیز تصور می‌نماید که تام کاملاً به او بی‌توجه شده و هیچ تمایلی ندارد که حرف‌هایش را بشنود.
Fereshte
زمانی که زن سعی می‌کند در حل مشکل به مرد کمک کند، نظرش این است که با این کار عشق واقعی خویش را به اثبات برساند و احساس همدردی می‌نماید. ولی پیامی که مرد از این همدردی دریافت می‌دارد بسی متفاوت‌تر است. مرد احساس می‌کند که قابلیت خویش را از دست داده و از کارافتاده می‌باشد و این پندار به ضعف و ثبوت ناتوانی وی منجر شده و مرد احساس ناراحتی و نگرانی و تشویش می‌کند.
Fereshte
ما غالبا دچار این توهم و اشتباه می‌شویم که اگر به راستی همسرمان به ما عشق می‌ورزد و ما را دوست دارد می‌بایست مثل ما رفتار کند و مثل ما حرکت نماید و احساس داشته باشد. همین تصورات و نگرش‌هاست که به دفعات زمینه ناامیدی و یأس را در ما ایجاد می‌کند. از طرفی ما را از موهبت سازش و تفاهم و مذاکره صمیمانه محروم می‌سازد
ali_pourmd
مریخی عقیده دارد که وقتی فرد قادر به انجام کار خودش است، درخواست یاری از دیگری نشان از بروز حالت ضعف و ناتوانی است. از طرفی دیگر اگر به راستی نیازمند دیگری است، او دنبال کسی می‌گردد که خردمندتر و واقع‌بین‌تر از خودش باشد و آن گاه مشکل و مسئله خودش را با او در میان می‌گذارد. اصولاً مریخی‌ها در دریافت کمک و یا انجام کمک دیگری احساس غرور می‌نمایند. وقتی از یک مریخی کمک می‌طلبید، لحظاتی شنونده می‌شود و سپس به طور خودکار کلاه فردی کاردان و مصلح را بر سر می‌گذارد
Fereshte

حجم

۳۷۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۳۷۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان