دانلود و خرید کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد شعله درویش قانع
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد اثر شعله درویش قانع

کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد

معرفی کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد

کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد نوشتهٔ شعله درویش قانع است و انتشارات نسل روشن آن را منتشر کرده است. موضوع این کتاب مهارت ارتباطی مبتنی بر مدل کرافت به خانواده معتاد؛ ویژهٔ خانواده‌های بیماران معتاد و درمانگران است.

درباره کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد

با توجه به شدت افزایش بیماری اعتیاد، ناآگاهی خانواده‌های بیماران معتاد در چگونگی برخورد با این مسئله و ترغیب نکردن بیمارشان به درمان و یا ماندگاری در درمان، بر عمق فاجعه می‌افزاید. یکی از راه‌های مقابله با عوارض منفی اعتیاد در خانواده‌ها، آموزش‌های لازم است. آموزش خانواده به خانواده‌ها برای تغییر بعضی رفتارهایی که در بیماران معتاد و سوء مصرف رایج هستند کمک می‌کند. جلسات گروهی آموزش خانواده به طور مستقیم درمان خانواده نیست بلکه تغییر رفتار خانواده در جهت بهبودی بیمار اعتیاد است.

کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد از چند جنبه به این موضوع می‌پردازد. نخست گستردگی یک مشکل اجتماعی به نام اعتیاد. مقالات و کتاب‌های تخصصی در زمینهٔ اعتیاد نشان می‌دهد با وجود جامعهٔ بزرگ معتاد کشور و در نظرگرفتن آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی اعتیاد و نیز با توجه به نگرانی مسئولان تربیتی، خانواده‌ها و افراد عادی در جامعه نیاز به نگارش و تالیفات بیشتر در این زمینه وجود دارد. افزایش روزافزون وابستگی به مواد را می‌توان در روابط فرد با خانواده جستجو کرد. تاثیر منفی اعتیاد بر تک تک اعضای خانواده نیز یکی از مسایل حائز اهمیت است. درمان اعتیاد نیاز به مداخله و برخورد چند جانبه دارد که خانواده به عنوان رکن اساسی، نقش مهمی در درمان و پیشگیری از عود اعتیاد می‌تواند داشته باشد. از دیگر عوامل قابل بررسی این موارد است؛ حضور و نقش فعال خانواده به دلیل خانوادگی بودن بیماری اعتیاد و ارایهٔ آموزش‌های لازم به خانواده‌ها می‌تواند در کمک به معتادان در بسیاری از جنبه‌های فردی، اجتماعی مانند مهارت‌های ارتباطی و زناشویی و شخصیتی مانند سازگاری اجتماعی مفید و موثر باشد.

ثانیا با وجود اینکه سوء مصرف و وابستگی به مواد را بلای خانمان سوز می‌دانند که از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی و فردی است و پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند، بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به آن از درمان گریزانند و بیماری خود را انکار می‌کنند و زمانی دست یاری برای کمک دراز می‌کنند که تخریب‌های زیادی برجا گذاشته‌اند که قابل جبران نیست و یا حتی تا لحظه مرگ نیز از رفتار مصرف مواد، دست برنمی‌دارند.

کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد سعی می‌کند به صورت علمی اما با زبان ساده و روان، وابستگی به مواد را شرح داده و ترک آن را آموزش دهد.

خواندن کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ پدران و مادران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آموزش خانواده در درمان اعتیاد به مواد

«بازگشت یا عود نیز فرایندی است که در بهبودی خدشه وارد می‌کند و منجر به بازگشت مصرف مواد، گسستگی عاطفی، فرسودگی جسمی و صدمه به خویش می‌شود. بنابراین دوره‌های بازگشت عموما با یک سری علایم هشدار دهنده همراه است. برای درک مفهوم بازگشت یا عود مجدد اعتیاد، باید به دو نکته مهم توجه نمود. اولا بازگشت صرفا به عنوان پاسخ فیزیولوژیک قلمداد نمی‌شود. بلکه دلیل این امر آن است که بازگشت، غالبا در زمان طولانی و بعد از رفع وابستگی جسمی نیز وجود دارد. بازگشت صرفا ناشی از فقدان انگیزه مناسب یا ضعف اراده نیست. بررسی‌ها نشان داده که تعداد زیادی از افراد بهبود یافته‌ای که بازگشت کرده‌اند، به مصرف مواد اقرار کرده و برای بهبودی بسیار مصمم بوده‌اند. آنها بر پایه عدم مصرف مواد برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما با شکست مواجه شده‌اند. عود یا بازگشت به مصرف مواد مخدر پس از ترک یکی از مشکلات عمده در روند درمان اعتیاد می‌باشد. به همین دلیل مواجهه با موارد عود و پیشگیری از آن باید به عنوان یکی از هدف‌های عمدهٔ درمان اعتیاد تلقی شود. به دلیل اهمیت عوامل روانی و اجتماعی و خانوادگی در ایجاد پدیده عود، طبیعی است که مسئولیت اصلی مقابله با مسئله عود با کادر روانشناسی، تیم درمانی و خانواده می‌باشد. شناسایی عوامل موثر در عود و توجه به آنها در طراحی برنامه هم برای موفقیت در درمان و هم برای پیشگیری از عود، حائز اهمیت می‌باشد. ضروری است که مراکز درمان اعتیاد پس از تکمیل دوره سم زدایی، برای مدتی که احتمال عود بالا است ارتباط با مراجعان را حفظ نمایند.»

نظرات کاربران

mina 68
۱۴۰۲/۰۵/۰۲

این کتاب به سبک پایان نامه نوشته شده، پر از آمار و ارقام و بررسی تحقیقاتی که قبلا درباره این موضوع انجام شده. و البته پر از مفاهیم کلی و غیر کاربردی. برای کار پژوهشی شااید بشه ازش استفاده کرد

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

حجم

۸۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان