دانلود و خرید کتاب اربعین سید محمدمحسن حسینی طهرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اربعین اثر سید محمدمحسن حسینی طهرانی

کتاب اربعین

معرفی کتاب اربعین

کتاب اربعین نوشتهٔ سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی است. انتشارات مکتب وحی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر به موضوع و مفهوم اربعین در فرهنگ شیعه پرداخته است.

درباره کتاب اربعین

کتاب اربعین خود را با معنای «شِعار» به نقل از لسان‌العرب آغاز کرده و سپس به موضوعاتی همچون تفسیر لغت «شعار» در لغت‌نامۀ دهخدا، حفظ کیان اقوام و ملل متوقف بر حفظ سنت‌ها و شعارهای آنان، موقعیت و جایگاه امام معصوم علیه‌السلام در مکتب تشیع، رسم غلط برگزاری مجالس هفتم و چهلم و سال برای متوفا، اختصاص مجلس اربعین به سیدالشهدا علیه‌السلام و... پرداخته است.

اربعین در لغت به معنی چهلم است. این واژه در اصطلاح اسلامی به یک مراسم مذهبی شیعی گفته می‌شود. این مراسم مربوط به چهلمین روز پس از درگذشت امام حسین (ع)، بخشی از خانواده و یاران او در کربلا است و هر سال در میان شیعیان محترم شمرده می‌شود. این روز مصادف است با روز بیستم ماه صفر؛ روزی که باقیماندهٔ خانوادهٔ حسین بن علی از شام به مدینه بازگشتند؛ روزی که «جابر بن عبدالله انصاری»، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر حسین بن علی بشتابد. گفته شده است که او نخستین کسی است که قبر امام حسین (ع) را زیارت کرد.

چهلمین روز پس از کشته‌شدن حسین بن علی نزد امامیه ارزشی آیینی دارد. بر اساس اعتقادات کهن سر بریده‌شدهٔ حسین بن علی در چنین روزی به بدن وی در کربلا ملحق شده است. فاصلهٔ ۴۰ روز از هنگام وفات مؤمن از اعتقادات و باورهای مسلمانان به‌شمار می‌آید. زیارت اربعین در این روز خوانده می‌شود. همچنین، در گذشته و گاه امروز، در روز اربعین برخی نقاط ایران تعزیه برگزار می‌کنند. روضه‌خوان‌ها متن روضه را بر اساس کتاب «روضة الشهدا»ی «ملا حسین کاشفی» می‌خوانند. در سینه‌زنی و زنجیرزنی هم اشعاری که صاحبان ذوق و شیفتگان به اهل بیت سروده‌اند، خوانده می‌شود؛ مانند ترکیب‌بند محتشم کاشانی یا ابیاتی که شاعران آن برای مردم شناخته‌شده نیستند.

خواندن کتاب اربعین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون اربعین حسینی پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب اربعین

«کتابُ‌اللهِ ناطق که همان نفس مقدّس و ملکوتی امام معصوم می‌باشد، ناظر به دو جنبۀ تعلیمی و تربیتی حقایق قرآن کریم است و بدون آن، تمسّک به قرآن جز گمراهی و ضلالت ثمره‌ای به‌بار نخواهد آورد. مشکلی که برادران اهل سنّت ما با آن مواجه می‌باشند نسیان این نکتۀ حیاتی، و رها نمودن زمام امور دین و دنیای خود، و سپردن کشتی طوفان‌زده به دست امواج هولناک فِتن و گرداب‌های مخوف زمانه است. تسلیم و تفویض زمام دین به دست افرادی همچون أبوحنیفه و غیره و حذف أئمّۀ هدیٰ صلوات الله علیهم أجمعین، که خدای متعال فقط و فقط اینان را لایق و قابل برای هدایت و دلالت خلق دانسته است، ثمره‌ای جز حیرت و سرگشتگی در امور دین و دنیای آنان نخواهد داشت. و همین مسئله برای شیعه نیز صادق است؛ اگر ما ذرّه‌ای از این مسیر منحرف گردیم و بخواهیم خودسرانه مسیری جدای از مسیر و ممشای اهل بیت عصمت و طهارت بپیماییم، و از فرامین و دستورات نورانی آنان به خواست خود و سلیقۀ شخصی و رعایت مصالح دنیوی سر باز زنیم، به همان مهلکه و خسرانی دچار خواهیم شد که سایر فرق مسلمین به آن گرفتار شدند.»

اسرار ملکوت (جلد اول)
سید محمد محسن حسینی طهرانی
نوروز در جاهلیت و اسلام
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
نوروز در جاهلیت و اسلام
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
حریم قدس: مقاله‌ای در سیر و سلوک إلی الله
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
نفحات انس: انسان کامل در فرهنگ شیعه
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
طهارت انسان
سید محمد محسن حسینی طهرانی
اسرار ملکوت (جلد دوم)
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
مهر فروزان
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
افق وحی
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
حیات جاوید
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
حیات جاوید
سید محمد محسن حسینی طهرانی
سیری در تاریخ حضرت امام حسن مجتبی (ع)
سیدمحمدحسین حسینی طهرانی
سیره صالحان در حّجیت افعال و گفتار اولیاء الهی
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
اسرار ملکوت، مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه السّلام (جلد سوّم)
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
آموزه‌های معرفت؛ شرح دعای ابوحمزه ثمالی (جلد اول)
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
اسرار ملکوت، شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه السّلام (جلد دوم)
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
حریم قدس
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
اسرار ملکوت (جلد سوم)
سید محمد محسن حسینی طهرانی
سیری در تاریخ پیامبر اکرم؛ جلد اول
سید محمدمحسن حسینی طهرانی

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۵/۰۸/۲۸

اربعین از ارکان اساسی فرهنگ شیعه و پاسداشت یاد و نام مقدس حضرت ثار الله است . اگر چه مفهوم 40 ، چلّه ، چلّه نشینی ، چهلم نوزاد ، چهلم میت ، چلّه ی زمستان و دهها شاهد

- بیشتر
Muhammad Yazdani
۱۳۹۵/۰۸/۱۶

در مورد موضوع اربعین کتاب جالب بود. خیلی نکات جدید داشت که تا حالا ندیده بودم جایی. ممنون طاقچه.

شبنم
۱۴۰۲/۰۷/۲۶

بهتره که کتب شیعه و مسلمانان به جهتی نوشته بشن که لفظ آدم و مخاطب کتاب صرفا شامل جنس مذکر نباشه و اربعین حسینی نشانی از تجلی گذشته ی سرخ عاشورا در فرهنگ شیعه و امید به آینده‌ی سبز هست...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمودند: إنّ العبدَ لَفی فُسْحَةٍ مِن أمرِه ما بَینَه و بینَ أربعینَ سَنةً؛ فإذا بلَغ أربعینَ سَنةً أوحَی اللهُ عزَّوجلَّ إلی مَلکَیهِ: «إنّی قد عَمَّرتُ عبدی عُمرًا، فغَلِّظا و شَدِّدا و تَحَفَّظا و اکتُبا علیه قلیلَ عمَلِه و کثیرَه و صغیرَه و کبیرَه!» «بنده تا سنّ چهل سالگی مورد عفو و مغفرت پروردگار است؛ و زمانی که به این سنّ رسید، خدای متعال به دو ملک رقیب و عتید که موکّل بر اعمال و کردار او هستند، وحی می‌فرستد: ”من به‌تحقیق به بنده‌ام عمر کافی جهت کسب معرفت و بلوغ عقلی عنایت کردم، از این پس دیگر او در کردار و اعمالش رها و آزاد نیست؛ بر او سخت گیرید و هر آنچه از او سر می‌زند، کم یا بسیار، دقیقاً ثبت و ضبط نمایید!»
منمشتعلعشقعلیمچکنم
از امام باقر علیه السّلام روایت نموده است که: حَدُّ الجِوارِ أربعون دارًا مِن کلّ جانبٍ، مِن بَینِ یدَیهِ و مِن خلفِه و عن یمینِه و عن شِمالِه؛ «حدّ همسایگی تا چهل منزل از هر طرف ـ روبه‌رو، پشت سر، سمت راست و سمت چپ ـ می‌باشد.»
منمشتعلعشقعلیمچکنم
سکوت و ایستادن برای تعظیم مقام متوفّا، از سنن راه یافتۀ غرب است و شرعاً حرام می‌باشد
منمشتعلعشقعلیمچکنم
دسته‌گل بردن برای مرده و نثار قبر او نمودن، بدعت و حرام است. زینت کردن قبور بدین اشکال مذکور، حرام یا حدّاقل مکروه است به کراهت شدیده؛ و اینها مرده را رنج می‌دهد. این تجمّلات مقبره‌ها بدین کیفیّت، خلاف دستور اسلام است.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
«زیرک‌ترین و با فطانت‌ترین افراد بشر کسی است که یاد نمودن او از مرگ، قوی‌تر و شدیدتر باشد.»
منمشتعلعشقعلیمچکنم
بسم الله الرّحمن الرّحیم یکی از شعائر مختصّ شیعه که در هیچ مکتب و ملّتی نظیر و مشابهی برای او نمی‌توان یافت، مسئلۀ اربعین حضرت أباعبدالله الحسین علیه السّلام است؛ و این از اختصاصات فرهنگ تشیّع است. زیارت مخصوصۀ آن حضرت در روز اربعین، شعار مخصوص شیعه است و برای هیچ فردی از سایر معصومین علیهم السّلام، حتّی برای رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم این مسئله وجود ندارد. زیارت حضرت سیّدالشّهدا علیه السّلام در روز اربعین و اقامۀ مجلس عزا برای آن حضرت، فقط و فقط اختصاص به ایشان دارد!
منمشتعلعشقعلیمچکنم
نهی شارع از شرکت زنان در مراسم تشییع و تدفین و نیز از جمله امور مذمومه، شرکت زنان در مراسم تشییع و تدفین است که از ناحیۀ اولیای دین به شدّت مردود شده است، و سنّت در اسلام بر خلاف این روش بوده است. امّا متأسّفانه امروزه مشاهده می‌کنیم که برخلاف سنّت، در میان شیعه این مسئله رواج دارد و خلاف آن، بدعت و امری ناصواب شمرده می‌شود و از اصول مسلّمۀ معاشرت‌ها و روابط اجتماعی به حساب می‌آید. روایات در این باب از اولیای دین، مورد اتّفاق شیعه و اهل تسنّن می‌باشد، و متأسّفانه آنها در این مسئله به سنّت عمل نموده و ما از قافله عقب مانده‌ایم؛ و آنگاه خود را تابع و مطیع و شیعۀ مکتب و سنّت رسول خدا می‌دانیم!
منمشتعلعشقعلیمچکنم
تغییر عنوان «ترحیم» و «مغفرت» به «بزرگداشت» نیز از امور مذمومه و خلاف است. آنچه به ما از اسلام و سخنان اولیای دین رسیده است طلب مغفرت و ترحیم و تعزیت بازماندگان و تسلّی خاطر و نفوس صاحبان عزا و مصیبت است، نه بزرگداشت و گرامی‌داشت و امثال این الفاظ و عبارات. بزرگداشت یعنی چه؟! آن مسکین از دنیا رفته و الآن دارد با هزار درد و مشکل و مصیبت دست و پنجه نرم می‌کند، آن‌وقت ما در دنیا برای او بزرگداشت می‌گیریم و او را گرامی می‌داریم؟!
منمشتعلعشقعلیمچکنم
مجالس ترحیم امروزه از یک مجلس طلب مغفرت به صورت سنّتی و مطابق با شیوه و روش اولیای دین، به یک مجلس تئاتر و هنرپیشگی تغییر ماهیّت و جهت داده است؛ و گردانندگان آن عبارت‌اند از مدیران و ذاکر و منبری که همه در راستای این مقصد و منظور گام برمی‌دارند. در این مجالس به‌جای توجّه به آخرت و قرائت فاتحه، به تعیّنات و امور اعتباری متوفّا پرداخته می‌شود، و اصل و نسب و عشیرۀ‌ او را به رخ افراد می‌کشانند؛ و اینکه فلان فرزندش مثلاً پزشک معروف و یا صاحب منصبی کذا و کذا، و فلان فرزند دیگرش مدیر و وزیر و غیره، و مدارکش در زمان حیات این‌چنین، و رسم و اعتبارش در میان أقرانْ چنین و چنان بوده است.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
امام صادق علیه السّلام فرمودند: إذا أنتَ حَمَلتَ جِنازَةً فَکُن کأنّکَ أنت المحمولُ، و کأنّکَ سَألتَ رَبَّکَ الرُّجوعَ إلی الدُّنیا ففَعَلَ؛ فَانْظُرْ ماذا تَستأنِفُ! «چون جنازه‌ای را به سوی قبرستان حمل می‌کنی، تو خود را چنین پندار که جنازۀ محمول هستی، و چنین پندار که تو از پروردگارت مسألت نموده‌ای که تو را به دنیا برگرداند و خداوند دعای تو را مستجاب نموده و به دنیا بازگردانیده است؛ حال ببین چگونه در اعمال خود استیناف می‌کنی و تدارک مافات می‌نمایی!»
منمشتعلعشقعلیمچکنم

حجم

۱۰۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۷ صفحه

حجم

۱۰۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۷ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان