دانلود و خرید کتاب خواب نجیب محفوظ ترجمه محمدرضا مرعشی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خواب اثر نجیب محفوظ

کتاب خواب

معرفی کتاب خواب

کتاب خواب نوشتهٔ نجیب محفوظ و ترجمهٔ محمدرضا مرعشی پور است. انتشارات نیلوفر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی یک مجموعه داستان مصری است.

درباره کتاب خواب

کتاب خواب مجموعه‌داستانی به قلم نجیب محفوظ است؛ نویسنده‌ای که جایزه‌ٔ نوبل ۱۹۸۸ را هم در کارنامه‌اش دارد. این کتاب شامل ۱۰ داستان کوتاه است. این داستان‌ها بر اساس پایان‌نامه‌ای انتخاب شده‌اند که «فرید جورج یارد» با موضوع «بررسی داستان‌های کوتاه نجیب محفوظ» در دانشگاه سنت ژوزف ارائه داده است. عنوان داستان‌ها هم به‌ترتیب از این قرار است: «میکده‌ٔ گربه‌ٔ سیاه»، «واژه‌ٔ نامفهوم»، «آواز مست»، «سمساری»، «مردی که حافظه‌اش را دو بار از دست داد»، «زیر سرپناه»، «خواب تاریکی»، «چهره‌ٔ دیگر» و «اتاق شماره‌ٔ دوازده». داستان‌های کتاب خواب هر یک به‌نوعی تأثیر شکست جنگ ۱۹۶۷ و آثار آن را بر جامعه‌ٔ عرب نشان می‌دهند؛ به‌همین‌دلیل برای ارتباط بهتر مخاطب با داستان‌ها و درک شرایط آن دوره، مقالهٔ «شکست و عجر» در آغاز کتاب آمده است. نجیب محفوظ قهرمانان کتاب‌هایش را از بین مردم مصر انتخاب می‌کرد و آرا و نظرات مختلفش را از زبان آن‌ها می‌گفت.

داستان کوتاه به داستان‌هایی گفته می‌شود که کوتاه‌تر از داستان‌های بلند باشند. داستان کوتاه دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی و برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع هستند، نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. گفته می‌شود که داستان کوتاه باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم میلادی خلق شدند، اما پیش از آن نیز ردّپایی از این گونهٔ داستانی در برخی نوشته‌ها وجود داشته است. در اوایل قرن نوزدهم «ادگار آلن پو» در آمریکا و «نیکلای گوگول» در روسیه گونه‌ای از روایت و داستان را بنیاد نهادند که اکنون داستان کوتاه نامیده می‌شود. از عناصر داستان کوتاه می‌توان به موضوع، درون‌مایه، زمینه، طرح، شخصیت، زمان، مکان و زاویه‌دید اشاره کرد. تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در جهان «آنتوان چخوف»، «نیکلای گوگول»، «ارنست همینگوی»، «خورخه لوئیس بورخس» و «جروم دیوید سالینجر» و تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در ایران نیز «غلامحسین ساعدی»، «هوشنگ گلشیری»، «صادق چوبک»، «بهرام صادقی»، «صادق هدایت» و «سیمین دانشور» هستند.

داستان‌های کوتاهِ کتاب خواب را محمدرضا مرعشی پور ترجمه کرده است. او اغلبِ آثار نجیب محفوظ را باارزش و هنرمندانه دانسته است و می‌گوید این آثار، آیینه‌ای هستند از دردها و رنج‌ها و حرمان‌های انسان دردمند روزگار ما.

خواندن کتاب خواب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر مصر و قالب داستان کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره نجیب محفوظ

نَجیب مَحفوظ نویسنده و نمایشنامه‌نویسی مصری است که در سال ۱۹۸۸ به‌عنوان اولین عرب، جایزه‌ٔ نوبل ادبیات را دریافت کرد. او تا روز درگذشتش در ژانویه‌ٔ ۲۰۰۶، سالخورده‌ترین برنده‌ٔ جایزه‌ٔ نوبل در ادبیات و سالخورده‌ترین برنده‌ٔ جایزه‌ٔ نوبل پس از «برتراند راسل» و «هالدور لاکسنس» بود. نجیب محفوظ همچون شخصیت اول رمان «در خان‌الخلیلی اتفاق افتاد»، فرزند یک کارمند دولتی بود. او در قسمت فرهنگی خدمات کشوری مصر کار می‌کرد. «دیو داگلاس» آمریکایی، آهنگساز و نوازنده‌ٔ ترومپت یکی از آهنگ‌های آلبوم خود به‌نام «Witness» را در سال ۲۰۰۱ به نام «محفوظ» نام‌گذاری کرد؛ همچنین قطعه‌ای ۲۵دقیقه‌ای با صدای «تام ویتز» که برگزیده‌ای از آثار او را می‌خواند، نشانی از اشتهار جهانی این نویسندهٔ شرقی است. «شبگرد»، «یک بعدازظهر ۶۰سالگی»، «آسمان هفتم»، «حضرت والا»، «خانهٔ بدنام» و «زیر سایبان» تعدادی دیگر از آثار مکتوب این نویسنده هستند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۱۶,۸۰۰
۱۳,۴۴۰
۲۰%
تومان