دانلود و خرید کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا هریت باکلی ترجمه محمدکاظم شمس پویا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا

کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا نوشتهٔ هریت باکلی و پیتر نیوول با ترجمهٔ محمدکاظم شمس پویا و دیگران در انتشارات پاپلی چاپ و منتشر شده است.

 دربارهٔ کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا

تغییرات آب‌وهوایی یکی از مهم‌ترین مسائل قرن حاضر است که از اوایل قرن نوزدهم مورد بحث بوده است. در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ این موضوع به عنوان یک نگرانی سیاسی هم مطرح شد. زمانی‌ که پیشرفت تکنولوژی به دانشمندان اجازه داد تا با اطمینان بگویند گازهای گلخانه‌ای موجود در جو، در حال افزایشند و باید برای حمایت از سیارهٔ زمین، سطح دی‌اکسیدکربن کاهش یابد. امروز گسترش ۴ درجه‌ای دمای هوا بدون هیچ اقدام مؤثری به مرور باعث افزایش بیابان‌ها، فروپاشی جنگل‌ها و آزاد‌شدن مقدار بسیار زیادی گاز متان و دی‌اکسیدکربن می‌شود. دانشمندان احتمال می‌دهند که تا پایان قرن حاضر افزایش دمای فاجعه‌بار ۵ درجهٔ سانتی‌گراد رخ دهد. طول فصل‌های سال در حال تغییر است و کثرت و شدت سیلاب‌ها با بالاآمدن سطح آب دریا همراه شده است. این موضوع تغییرات آب‌وهوا را به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای سیاست‌گذاران بخش صنعت و فعالان مدنی تبدیل کرده است و چگونگی تصمیم‌گیری‌های آب‌وهوایی و به تعبیر بهتر «حکمروایی خوب تغییرات آب و هوا» اهمیت زیادی پیدا کرده است. 

 در حکمروایی تغییرات آب و هوا، از موضوعات و مسائلی مانند چگونگی مشارکت‌ گروه‌ها و کنشگران نوظهور مثل سازمان‌های مردم‌نهاد، و اجتماعات محلی در تصمیم‌گیری‌ها، فرایندهای دخیل در ایجاد و انتشار گازهای گلخانه‌ای، سطوح تصمیم‌گیری و همچنین چگونگی به‌مشارکت‌طلبیدن کشورها و گروه‌های آسیب‌پذیر در مسائل و سیاست‌های آب‌وهوایی و بسیاری موضوعات دیگر سخن به میان می‌آید.

 کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا ۶ فصل دارد و نویسندگان پس از بررسی موضوع حکمروایی تغییرات آب و هوا از چالش‌های پیش روی توافق‌ها و تلاش‌های بین‌المللی برای ترسیم چشم‌انداز مناسب حکمروایی تغییرات آب و هوایی سخن گفته‌اند.

 فصل دوم کتاب به مسئلهٔ مهم انصاف و عدالت در حکمروایی تغییرات آب‌وهوایی و مباحثی همچون استعمارگری کربن، بی‌عدالتی آب‌وهوا و... پرداخته است. فصل سوم به تبیین ظهور حکمروایی آب‌وهوا در فراسوی دولت-‌ملت‌ها به عنوان کنشگران سنتی آب وهوا اختصاص دارد. فصل چهارم به پاسخ‌های اجتماع‌محور و نقش آنها در حکمروایی تغییرات آب و هوا پرداخته و بر لزوم تجدید‌نظر در شیوهٔ عملکرد دولت و لزوم تفویض وظایف و اختیارات به اجتماعات محلی تاکید شده است. 

فصل پنجم دربارهٔ حکمروایی خصوصی تغییرات آب‌وهوا است و نقش بازیگران بخش خصوصی را در این عرصه بررسی می‌کند. در این فصل، این مسئله بررسی شده است که چگونه بازیگران بخش خصوصی به‌طور فزاینده‌ای اشکال حکمروایی مختص به خود را که با چالش‌هایی نیز همراه است، ایجاد می‌کنند. 

در پایان نوشتار، مطالب ارائه‌شده در سایر فصول با نگاهی انتقادی و رویکردی علمی و تحلیلی جمع‌بندی شده و سرانجام به گذار از الگوی سنتی ادارهٔ امور آب‌وهوا به الگوها و رویکردهای جدیدتر و کارآمدتر اشاره می‌شود.

به‌طورکلی پروفسور باکلی و پیتر نیوول در کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا به حکمروایی محیط‌زیستی توجه ویژه داشته و بر سه موضوع اصلی تمرکز کرده‌اند. موضوع اول تئوریزه کردن و تبیین فرایندهای حکمروایی محیط‌زیست، دوم سیاست‌های تغییر آب‌وهوا و سوم جغرافیای سیاسی حکمروایی محیط‌زیستی. آنها در کتابشان برای ظهور فضاهای فراملی که خارج از حیطهٔ قدرت دولت-‌ملت‌ها است، اجتماعات محلی و کنشگران نوظهور در سیاست‌های تغییر آب‌وهوا، اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند و اهمیت کتاب نیز به خاطر همین موضوع است.

کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران حوزهٔ آب‌وهواشناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی مخاطبان اصلی این کتابند.

 بخشی از کتاب حکمروایی تغییرات آب و هوا

«تغییر آب و هوا یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی و علمی زمان ما است. با نگاهی به گزارش‌های خبری روزانه درباره‌ی فجایع آب و هوایی. نشست‌های بین‌المللی. یافته‌های جدید علمی و شکل‌های گوناکون اعتراض‌های مردمی می‌شود گفت که موضوع تفییر آب و هوا در رأس دستورکارهای سیاسی بین‌المللی قرار دارد و درزمره‌ی علایق مهم عمومی است. طی دو دهه‌ی گذشته ما شاهد فرایندهای توأمان متناقضی بودیم؛ از یکسو. جهان شاهد رشد نظریه‌های علمی دربارمی علل و پیامدهای تفییر آب و ها بود؛ و ازسوی دیگره دامنهٔ نگرانی‌ها درباره‌ی این موضوع که تغییر آب و هوا مسئله‌ای سخت برای حکمروایی جهانی است، افزایش می‌یافت. درحالی که گزارش‌های هیئت بین حکومتی تفیبر آب و هوا تصویری هشداردهنده درمورد تفییرات افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای در جو زمین ارائه می‌دهد که ممکن است روند شتاب‌انگیزی هم داشته باشد. اما جامعه‌ی بین‌الملل کمتر مایل به انجام اقداماتی در اين رابطه است. در این کتاب ما به بررسی تغییر آب و هوا می‌پردازيم تا دريابيم موضوع حکمروایی آب و هوا چرا، چگونه و به‌وسیله‌ی چه کسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

قیمت:
۵۲,۵۰۰
تومان