دانلود و خرید کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات قربانعلی میرزایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات اثر قربانعلی میرزایی

کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات

کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات نوشتهٔ قربانعلی میرزایی است و نشر نظری آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات

اهل کتاب در منظر قرآن کریم پیروان کتاب‌های آسمانی است، گرچه این کلمه در قرآن به‌گونه‌ای غالب درباره یهود و نصارا به کار رفته است. اهل کتاب گرچه در بعضی از کشورها چون ایران جزء اقلیت‌ها محسوب می‌‌‌‌‌شوند، ولی در کشورهای اسلامی دیگر مانند کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی در برخی از کشورهای آسیایی جزء اکثریت به حساب می‌آیند.

انسان‌ها جدای از مسائل دینی و عقیدتی با هر کیش و مذهبی که باشند دارای پیشینه و آداب و معاشرت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی و ... هستند که باید آن‌ها را شناخت.

در فضایی که سخن از روابط و زندگی مسالمت‌آمیز بین گروه‌های اقلیت و اکثریت جامعه مطرح است، بدون شناخت یکدیگر تحقق آن مشکل است.

قرآن، کتاب هدایت و زندگی و قانون الهی، گرچه کتاب تاریخ و جامعه‌شناسی نیست، در عین حال نگاهی نیز به اقوام گذشته پیش از اسلام و عصر حضور آن و عقاید و افکار و صفات آنان دارد. گاه به معرفی مشرکان و بت‌پرستان و خورشید و ماه و ستاره‌پرستان می‌پردازد و افکار پوچ آنان را به نقد می‌کشد و گاه از فرعون و فرعونیان و سرکشان تاریخ و هلاکت آنان سخن می‌راند و زمانی چهره‌های پیدا و پنهان کفر چه در لباس اهل کتاب و غیر آن را به تصویر می‌کشد تا پیروان آخرین و کامل‌ترین دین الهی (اسلام) با چشمی باز به انسان‌ها و محیط خود بنگرند، آینده خویش را بهتر بسازند تا جامعه‌ای ایده‌آل مورد نظر پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم‌السلام) به بار آید.

ضمن اینکه مسلمانان در تعاملات اجتماعی خود ناگزیر از برخورد با آنان هستند، با بهره‌گیری از شناختی که قرآن کریم و سخنان اهل‌بیت علیهم‌السلام ارائه می‌نمایند، موجب اتخاذ تصمیمات صحیح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در برقراری ارتباط با آنان خواهد شد.

با بررسی آیات قرآن کریم و روایات رسیده از اهل‌بیت‌ (ع) درمی‌یابیم که دو گروه یهودیت و مسیحیت که به‌طور مسلم از مصادیق اهل کتاب‌اند، بیشتر آیات حول معرفی یهودیان و افکار و صفات و عملکرد آن‌هاست، سپس مسیحیت و سرانجام صابئان و مجوس هستند. کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات به این مسئله می‌پردازد.

خواندن کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صفات و ویژگی های مثبت و منفی اهل کتاب از منظر قرآن و روایات  

«بررسی آیات مربوط و شأن نزول آن‌ها نشان می‌دهد که یهود و نصارا، مصداق روشن اهل کتاب از منظر قرآنند و تورات و انجیل کتاب آسمانی آنان است.

مورد خطاب بودن یهود و نصارا یا یکی از آن دو در همه کاربردهای اهل کتاب نیز مدعای یاد شده را تأیید می‌کند. (برای نمونه: نساء/ ۳، ۱۵۳، ۱۷۱؛ مائده/ ۵، ۶۵، ۶۶؛ حشر/ ۵۹، ۱۱)؛ اما اهل کتاب بودن صابئیان و مجوسیان هیچ مستند قرآنی ندارد و فقط یاد کردن آنان در کنار یهود و نصارا است که چنین پنداری را پدید آورده است. «اِنَّ الَّذینَ ءامَنُوا وَالَّذینَ هادُوا وَ الصّابِئینَ وَ النَّصری وَ المَجُوسَ وَالَّذینَ اَشرَکُوا اِنَّ اللهَ یَفصِلُ بَینَهُم یَومَ القِیامَه ...». (حج/۲۲، ۱۷)

این آیه فقط در صدد بیان این معناست که خداوند در روز قیامت، میان گروه‌های یاد شده داوری کرده، حق را از باطل جدا می‌کند و حقگرایی و باطلگرایی هر یک را روشن می‌سازد. اما به هیچ وجه در مقام جداسازی صف صابئی‌ها و مجوسیان از صف مشرکان و الحاق آنان به یهود و نصارا نیست. تاریخ پیدایش، تحول و چگونگی عقاید آنان نیز در هاله‌ای از ابهام است و اهل کتاب بودنشان مورد اتفاق همگان نیست. گروهی از محققان، صابئیان را مشرک، ستاره‌پرست و ساکن نواحی جنوب ایران و عراق و گروهی دیگر به سان یهود و نصارا در شمار اهل کتاب می‌دانند. جمعی دیگر آن‌ها را به دو گروه مشرک و اهل کتاب تقسیم کرده‌اندو تاریخ مجوس یا آئین زرتشت نیز با ابهامات فراوان روبهروست و درباره پیامبر آنان زرتشت هویت، شخصیت، زندگی و نیز کتاب وی به نام اوستا دیدگاه‌های متفاوتی در میان است. پاره‌ای از مستندات تاریخی و نیز برخی احادیث اسلامی اهل کتاب بودن آنان را می‌رساند. شماری از فقهای شیعه نیز با دو گروه یاد شده، معامله اهل کتاب کرده‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۳۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۳۳۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان