دانلود و خرید کتاب داستان نویسی خلاق زهرا بیت سیاح
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب داستان نویسی خلاق اثر زهرا بیت سیاح

کتاب داستان نویسی خلاق

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۷از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب داستان نویسی خلاق

کتاب داستان نویسی خلاق نوشتۀ زهرا بیت سیاح است. انتشارات نواندیشان دنیای کتاب، این اثر را منتشر کرده است. این کتاب، ایده‌های خلاقانه و بکری را برای داستان نویسی دربردارد.

درباره کتاب داستان نویسی خلاق

کتاب داستان نویسی خلاق، در ۴ بخش نوشته شده است. هر بخش، شامل نکات پایه و چند تمرین برای بیدار کردن نویسندهٔ درون است.

بخش اول این کتاب، سعی دارد ذهن را روشن کند تا بداند که قرار است چه کند؛ بخش دوم، از صید کردن ایده می‌گوید؛ بخش سوم، از بافتن داستان و پیش بردن آن و بخش پایانی هم به چند نکتهٔ کوچک برای بهتر کردن داستانِ نوشته‌شده، اشاره می‌کند.

زهرا بیت سیاح در مقدمۀ این کتاب می‌گوید:

«حقیقت این است که ما نمی‌توانیم هر روز و همیشه مشغول نوشتن یک داستان تازه باشیم. درست مثل ورزشکاری که هر روز درحال مسابقه دادن نیست. نوشتن داستان، یک فرایند است. یک مسیر است که باید به آرامی طی بشود.»

خواندن کتاب داستان نویسی خلاق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران داستان‌نویسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب داستان نویسی خلاق

«در ادامه با چند فن و تمرین کوچک آشنا می‌شوی. ترفندهایی که کمک می‌کنند ایده‌ای برای نوشتن داستان صید کنیم. من معتقدم که نباید منتظر ایده و سوژه ماند. چون معلوم نیست کِی سروکله‌شان پیدا بشود. پس آن‌قدر کلمه‌ها را ورز می‌دهم تا چیز دندان‌گیری پیدا کنم.

پیشنهاد می‌کنم هر وقت از شدت بیکاری غش کردی یک گوشه و خیره شدی به ترک‌های سقف، برو سراغ فهرستی که در ادامه آمده و یک کدام را انتخاب کن و قلم و خیالت را با هم ورز بده. بالاخره کاچی بهتر از هیچی نیست؟!

برای دیدن این لیست به صفحهٔ بعدی برو.

۱. نگذار آب خوش از گلویشان پایین برود!

اصل و پایهٔ شکل‌گیری یک داستان به از بین رفتن تعادل و آرامش آدم‌های قصه وابسته است. شخصیت‌ها به خوبی و خوشی زندگی‌شان را می‌کردند (شاید هم از اول در بدبختی دست و پا می‌زدند!) که...

یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد و یک داستان شکل می‌گیرد. و این تلاش شخصیت‌ها برای برگرداندن آرامش است که قصهٔ ما را شکل می‌دهد.

قصهٔ «مسخ» نوشتهٔ «فرانتس کافکا» چه‌طور شروع می‌شود؟ آقای «سامسا» از خواب بیدار می‌شود و می‌فهمد که به یک سوسک گنده تبدیل شده!

هری پاتر همان‌طور که داشت با خانوادهٔ وحشتناک خاله‌اش سر می‌کرد، یکهو می‌فهمد توانایی‌های خاصی دارد و به یک دنیای تازه وارد می‌شود. جادوگر بودن هری و داستانی که پشت مرگ پدر و مادرش وجود دارد، زندگی او را از تعادل خارج می‌کند و هربار اتفاق تازه‌ای رخ می‌دهد.

فهمیدن یک راز، کشف دریچه‌ای که به دنیایی دیگر راه دارد (درست شبیه به داستان نارنیا و آلیس در سرزمین عجایب)، روبه‌رو شدن با یک موجود غیرعادی، دعوت شدن به یک سفر (درست شبیه به دور دنیا در ۸۰ روز)، یا هرچیز دیگری می‌تواند آن جرقه باشد.

به‌عنوان تمرین یک برگه بردار و شروع کن به نوشتن اتفاق‌هایی که می‌توانند یک روز عادی را به‌هم بریزند. سعی کن کم‌تر از ۱۰ مورد نشود. شاید یکی از این گزینه‌ها جرقهٔ شروع یک داستان را در ذهنت روشن کند.

داری زندگی‌ات را می‌کنی که ناگهان...

جای خالی بالا را با هرچیزی می‌توانی پر کنی. این اتفاق می‌تواند خوب یا بد باشد. اما برای اینکه داستان پیش برود به تنش نیاز داریم. یعنی باید یک دردسری برای شخصیت اصلی داستانت درست بکنی. پس حتی اگر اتفاق خوبی رخ داد، این اتفاق خوب باید باعث ایجاد یک مشکل بشود.

۲. اگرهای جادویی

نوشتن لیستی از اگرها یک تمرین جذاب برای صید ایده و تقویت خلاقیت است. در این تمرین «اگرهای» ذهنیت را لیست می‌کنی:

اگر خورشید تاریک شود، اگر از آسمان بستنی ببارد، اگر با یک خرگوش سخن‌گو روبه‌رو بشوم، اگر بتوانم در زمان سفر کنم، اگر بفهمم که همسایهٔ بغلی یک قاتل زنجیره‌ای است.

مهم نیست بعد از این «اگر» چه چیزی می‌نویسی. فقط باید خیالت را رها کنی تا مثل یک خرگوش برای خودش ورجه وورجه کند!

ایدهٔ اصلی برای شروع خیلی از داستان‌های معروف را می‌توانی میان همین «اگرها» پیدا کنی. پس تو هم دست به‌کار شو و هرچیزی که به ذهنت رسید را بنویس.

اگر...

سعی کن این لیست هم بیشتر از ۱۰ مورد بشود. البته که قرار نیست تمام این ایده‌ها عالی باشند و احتمالاً بین‌شان کلی ایدهٔ به‌دردنخور پیدا می‌کنی. اما اگر همچنان به نوشتن ادامه بدهی بالاخره جرقه‌ات را پیدا می‌کنی.


نظرات کاربران

Naemeh
۱۴۰۱/۰۲/۲۶

یک کتاب جمع و جور و فوق‌العاده کاربردی برای هرکسی که میخواد نوشتن داستان رو شروع کنه. دید خوبی از داستان‌نویسی اصولی بهت میده و تمرینهای عملی بدردبخوری برای تقویت مهارت نوشتن👌 لذت بردم

کاربر 2281471
۱۴۰۲/۱۱/۰۶

کتاب خوبی است برای افرادی که می‌خواهند با داستان‌نویسی آشنا شوند. روش‌های متفاوت و کاربردی دارد؛ اما به نظر می‌رسد، ناقص باشد. چون در صفحه پایانی ذکر شده ادامه دارد... ای‌کاش اگر کتاب جلد دیگری داشت از قبل ذکر می‌شد یا

- بیشتر
علیرضا دولتی
۱۴۰۱/۰۳/۱۴

به نظرم در عین حجم کم کتاب، مطالب کاربردی و خوبی در آن گنجانده شده و برای کسانی که می خواهند حرفه ی داستان نویسی را بیاموزند بسیار مفید است

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۹۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان