دانلود و خرید کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان ابراهیم موسوی‌نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان اثر ابراهیم موسوی‌نژاد

کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان

کتاب الکترونیکی «رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان» نوشتهٔ ابراهیم موسوی‌نژاد در انتشارات پریسک چاپ شده است. این اثر گرچه با هدفی سازمانی نوشته شده ولی از این رو که توانسته تحولات برهه مهمی از زندگی جامعه عشایر لرستان را با روش تحقیق علمی بررسی، توصیف و تبیین نماید اثر برجسته‌ای می‌باشد که نه فقط ارزش تاریخی دارد که فهم عمیق نویسنده را در آن سال‌ها نشان می‌دهد و برای محققان و علاقه‌مندان به تاریخ اجتماعی و توسعه‌ای نظام ایلی لرستان واجد ارزش و اهمیت بالایی است.

درباره کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان

اثر پیش رو با عنوان «رخدادهای دگرگون‌ساز در جامعه ایلی لرستان» یکی از آثار ابراهیم موسوی نژاد است که در سال‌های اولیه دههٔ ۶۰ در نقش معاون و کارشناس اجتماعی سازمان برنامه و بودجه استان و با استفاده از داده‌های میدانی برای شناخت و فهم تحولات و دگرگونی‌های جامعه ایلی نگاشته شده است. موسوی‌نژاد جدا از اینکه دانش‌آموخته علوم اجتماعی هستند و آشنا به روش تحقیق علوم اجتماعی بلکه یک کارشناس برجسته در سازمان برنامه بودجه لرستان و صاحب‌نظر در حوزه مسائل عشایری بودند و علاوه بر این در کودکی و نوجوانی تجربه زیست ایلی در جامعه عشایر کوچنده را داشته‌اند. بنابراین داشتن این تجارب و فرصت‌های چندگانه همراه با توان و امکان نوشتاری و قلم شیوا و روان ایشان باعث شده که بتوان چنین اثری را به‌عنوان یکی از سندهای مهم تبیین و شناخت تحولات جامعه ایلی لرستان معرفی کرد.

کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به مطالعه در زندگی ایل‌ها و عشایر لرستان پیشنهاد می شود.

بخشی از کتاب رخدادهای دگرگون ساز در جامعه ایلی لرستان

«تمامی نواحی بین گاماسیاب و سیمره از یک سو، و چین بزرگ اشترانکوه و شط کارون از سوی دیگر مسکون از کوچ‌نشین‌هایی است که متعلق به نژاد لرها یا قبایل مختلفی از کردها و کوه نشینان لرستان می‌باشد، از نقطه‌نظر خصایص جسمانی این کوچ‌نشینان جملگی تقریباً به‌هم شبیه‌اند اما از لحاظ زبانشناسی این مناطق به دو بخش کاملاً متمایز تقسیم می‌گردند: بخش واقع در شمال غرب آب دز که در آنجا لهجه رایج به کردی لکی نزدیک است و بخش جنوبی همین رودخانه که در آنجا بومیان به لری و با چند زبان و لهجه مختلف مقاصد خود را بیان می‌دارند ... بعلاوه به‌نظر می‌رسد که در لرستان آثار قابل بازشناسی از نژادهای مختلفی که منطقه را اشغال کرده‌اند بر جای مانده باشد. ایلات بسیار متعددند و جمله دارای خصایص جسمانی واحدی نیستند. مطمئنا همگی دارای یک اصل و منشأ نبوده‌اند مثلا ممکن است که بختیاری‌های ساکن مرزهای ایران از همسایه‌های شرقی خود نمونه اصلی خود را گرفته باشند درحالی که ایلات مرکزی نمونه ایلامی باستانی را بهتر حفظ کرده و ایلات جنوب که همسایه نزدیک اعراب‌اند می‌توانند بیشتر در معرض نفوذ سامی‌ها باشند ... لرها محصول چند نژادند و خصایص آنها برحسب برتری این یا آن خونِ آباء و اجدادی متغیر است»

آنچه لزوماً باید اضافه شود این است که با وجود تنوع و تعدد ایلات با ریشه‌های قومی متفاوت به واسطه پیوندهای سببی و ازدواج‌های برون-گروهی در متن مناسبات ایلی به خاطر گسترش نفوذ و اعتبار قبیله، رفع غائله‌ها و خونریزی‌ها و ایجاد امنیت و تضمین بیعت‌ها و ... آمیختگی نژادی به‌شدت صورت گرفته است بعلاوه حضور ریشه دار رسوم و عادات و سنت‌های اقوام محلی و ساکنان اصلی و همچنین شرایط دشوار اقلیم کوهستانی و ضرورت تلاش و سخت‌کوشی مداوم مردم برای تامین معاش و شیوه تولید یکسان، اهالی منطقه را (خصوصاً در واحدها و محدوده‌های خاص جغرافیایی) به طرف خصلت‌های یگانه قومی سوق داده است و از این رهگذر، مردم لرستان تقریباً هویت واحدی یافته‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان