دانلود و خرید کتاب دختر دال زینب مصدق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دختر دال اثر زینب مصدق

کتاب دختر دال

نویسنده:زینب مصدق
امتیاز:
۳.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دختر دال

کتاب الکترونیکی «دختر دال» نوشتهٔ زینب مصدق در انتشارات رزبار چاپ شده است. «دختر دال» پس از تلاش‌های فراوان در زمینه ضبط و ثبت میدانی قصه‌های شفاهی به روایت مردم بومی کهگیلویه و بویراحمد گردآوری و سپس مکتوب شده است.

درباره کتاب دختر دال

 در این کتاب به متیل‌ها و قصه‌های عامیانه‌ای پرداخته شده است که سند هویّت فرهنگی و ادبی این خطه به شمار می‌رود. مَتَل‌هایی که به جنبه‌های تاریک و روشن زندگی مردمی بازمی‌گردد که در همهٔ دوران از دید همگان پنهان مانده‌اند. مردمی که در شیوه‌های روایت داستان‌ها و در سرایش غزل‌ها و اشعار صید می‌توان جنبه‌های عمیق ادبیات و سواد شفاهی آنان را جست‌وجو نمود، هرچند که سواد نوشتن هم نداشته‌اند. تنها نگاهی گذرا به داستان‌های شفاهی آنان، نبوغ و خیال‌پردازی‌های آن‌ها را نشان می‌دهد.

 هدف اصلی از تألیف و تدوین کتاب حاضر با استناد به روایت‌های شفاهی بیرون کشیدن قصه‌ها و داستان‌های شفاهی از اندیشه و اذهان کهن‌سالان بوده است، پیش از آن که این میراث از دست برود.

کتاب دختر دال را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به ادبیات شفاهی و فولکلور پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب دختر دال

از همه چیز مهم‌تر در این داستان‌ها، ظهور و بروز صحرانشینی و کوه‌گردی و دشت‌نشینی مردم می‌باشد به این معنی که در هر یک از داستان‌ها به‌خوبی و روشنی می‌توان این جریان سیال را مشاهده کرد که زندگی مردم به‌نوعی در ارتباطی تنگاتنگ میان مردم و طبیعت در تعاملی دوسویه است. به همان میزان که انسان‌ها به طبیعت وابسته بوده‌اند، طبیعت نیز راه خود را از آنان جدا ندانسته است. همهٔ تلاش‌ها به این سمت سوق داده می‌شود که این رابطهٔ دوسویه حتی در داستان‌ها و قصه‌ها بازتاب داده شود و راویان و قصه‌گویان به‌درستی از عهدهٔ این کار بزرگ برآمده‌اند. در بسیاری از داستان‌ها، قهرمان داستان در کوه پناه داده شده یا از رودخانه عبور داده می‌شود یا از تپه‌ها بالا رفته و یا از تپه پایین می‌آید، در اشکفت ها پناه می‌گیرد و یا از قلّه به دامنه پناه می‌برد. هر چه هست ارتباطی دوسویه میان انسان‌ها و عوامل طبیعی به چشم می‌خورد تا جایی که انکار آن ممکن نخواهد بود و این روند چنان ماهرانه و اندیشمندانه در جریان داستان‌ها گنجانده شده که گویی عوامل طبیعی و نشانه‌های آن آب، کوه، رودخانه، چشمه، تپه، اشکفت، دامنه، صحرا، درخت، زمین، جانوران و... بازیگران داستان را به خود جذب می‌نماید. این جریان نه‌تنها در روایت و تنهٔ اصلی داستان‌ها قابل‌مشاهده است بلکه در شاخ و برگ‌های که به آن داده می‌شود نیز جریان دارد برای نمونه، جمع‌آوری هیزم، آوردن آب از رودخانه یا چشمه که بیشتر حوادث در همین محدوده‌ها رخ داده است و یا خیش کردن و شخم زدن زمین و چرا بردن گلهٔ گاو و گوسفندان و بسیاری موارد دیگر. 

نظرات کاربران

کاربر 3858119
۱۴۰۰/۰۹/۲۸

داستان واقعی واقلا عالیییی من که کیف کردم خوندم

کاربر ۴۷۳۱۵۱۰
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

داستانهای نوشته شده تنها متعلق به کهگیلویه و بویراحمد نیست ،این داستان‌ها من که یک دختر بختیاری هستم از مادربزرگم شنیدم و مادربزرگم از مادرشان و الی آخر .داستان‌های گفته شده در خوزستان و چهارمحال و بختیاری هم رواج دارد

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۵۴ صفحه

حجم

۵٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۵۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان