دانلود و خرید کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل بهمن نامور مطلق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل اثر بهمن نامور مطلق

کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل

معرفی کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل

کتاب الکترونیکی «اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل» نوشتهٔ بهمن نامور مطلق و بهروز عوض‌پور در انتشارات موغام چاپ شده است. این کتاب به بررسی نظریات ژرژ دمزیل در باب اسطوره و اسطوره‌شناسی می‌پردازد. هرچند که دومزیل زبان‌شناس و محقق ادیان و تمدن‌ها، به‌ویژه ادیان و تمدن‌های هندواروپایی نیز بود، اما مهم‌ترین ویژگی علمی دومزیل اسطوره‌شناسی وی است.

درباره کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل

 ژرژ دومزیل شخصیتی چند وجهی دارد و از نسل محققان بزرگ به شمار می‌آید. او یکی از برجسته‌ترین اسطوره‌شناسان قرن بیستم و به طور کلی تاریخ دانش اسطوره‌شناسی به حساب می‌آید که تاثیر عمیقی بر این دانش به ویژه بر اسطوره‌شناسی تطبیقی به جای گذارده است. نظریه‌ٔ کنش‌گرایانه‌ٔ وی به خصوص کنش‌های سه‌گانه در جوامع هندواروپایی موجب دگرگونی‌های بنیادین در عرصه‌ٔ این دانش شد. دومزیل با ارائه‌ٔ این نظریه دانش اسطوره‌شناسی را از فیلولوژی مستقل کرد و توانست این دانش را از بن‌بست‌های نظری بزرگی که دچار شده بود خارج کند. این نظریه بر سه‌گانه‌ٔ کنش‌های این جوامع یعنی شهریاری، سلحشوری و پیشه‌وری استوار گردیده است.

کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به اسطوره و اسطوره‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومزیل

یکی از موضوعات بحث برانگیز مرتبط با نظریه و روش‌ اسطوره‌پژوهی دومزیل ارتباط وی با ساختارگرایی است. و از این‌جاست که به نظر می‌رسد این ارتباط که وضعیتی مبهم دارد نیاز به تاملی هر چند کوتاه داشته باشد. همان طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره شد دومزیل در برهه‌ی سوم از زندگی علمی خود روش لغت‌شناسانه‌ای را که از پژوهشگران قرن نوزدهم به عاریت گرفته بود کنار گذاشت و روش دیگری که خود ابداع کرده بود یعنی روش کارکرد‌شناسانه و کنش‌شناسانه را در تحقیقات خود مورد استفاده قرار داد که در این روش نوین محقق جای بررسی تطبیقی واژه‌ها از بررسی تطبیقی کارکردها و کنش‌ها بهره می‌جست. گذار از لغت به کارکرد روایی که تحول بسیار بزرگی بود دومزیل را به سوی روایت‌شناسی اسطوره‌ای سوق داد. و این در حالی بود که این گذار پیش‌تر در زبان‌شناسی نیز به صورت از نشانه به متن صورت گرفته بود. از طرفی درست در همین دوران موضوع ساختار و زمینه‌های ساختارگرایی مطرح شده بود که این نیز به نوبه‌ی خود بر پذیرش و استقبال از این روش کمک می‌کرد. و از این‌جا بود که دومزیل بر این اساس از آن پس ‌کوشید تا ساختارهای روایی اسطوره‌های هندواروپایی را مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. و نتایج حاصل از این مهم بسیار چشم‌گیر شد. چنان که بر پژوهش پژوهشگران در این حوزه تاثیر بنیادینی نهاده و نظر عموم محققان برجسته را نیز نسبت به خود او و این روش مبدعانه‌اش دچار تغییرات اساسی کرد.  

نظرات کاربران

کاربر 1067502
۱۴۰۲/۰۸/۱۲

سلام من از طریق لپ تاپ کتاب رو خریدم میخوام روی گوشی هم داشته باشم، چکار باید بکنم؟

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۴۱ صفحه

حجم

۶٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۴۱ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان