دانلود و خرید کتاب پرتوی ایزدی بانو: جایگاه و مقام زن در ایران باستان ایرج رامتین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پرتوی ایزدی بانو: جایگاه و مقام زن در ایران باستان اثر ایرج رامتین

کتاب پرتوی ایزدی بانو: جایگاه و مقام زن در ایران باستان

معرفی کتاب پرتوی ایزدی بانو: جایگاه و مقام زن در ایران باستان

«پرتوی ایزدی بانو: جایگاه و مقام زن در ایران» نوشته ایرج رامتین( -۱۳۲۹)، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران است. این کتاب، جلد سوم از مجموعه «شناسنامه مردم ایران زمین» است به زنان نامدار در ایران باستان می‌پردازد. این کتاب با بررسی دوره‌های تاریخی، ادبی و اسطوره‌ای در دوران ایران باستان، به بررسی جایگاه اجتماعی، تاریخی و ادبی زن در ایران باستان می‌پردازد. در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: «زن ایرانی وارث فرهنگی دوازده هزار ساله است و این تمدن دیرپا که خود در آن بیش از مردان و نه کم از ایشان، نقش داشته است، حق و جایگاه ویژه‌ای به او می‌دهد که به جا و رواست. بانوی ایرانی در جامعه دارای احترام است. واژه «کدبانو» نه به معنای بانوی خانه که در کنار کدخدا به معنای رئیس خانه به کار می‌رفته و نشان دهنده این احترام است؛ در حالی که در همان دوران در یونان زن از سوی شوهر به بردگی داده می‌شد. در طول حیات بشری اولین و بزرگترین تحول در زندگی انسان‌ها، انقلاب کشاورزی است بانوان ایرانی سربازان غیور انقلاب کشاورزی بوده‌اند؛ زیرا در دوران شکارگری و غارنشینی بشر، وظیفه مردان حراست از خانواده و حریم شکارگاه و تهیه غذا به‌وسیله شکار بوده است و وظیفه زنان مراقبت از فرزندان، آتش و جست‌وجو و یافتن میوه و دانه‌های خوراکی جهت کمک به تغذیه خانواده، و در همین جست‌وجو است که زنان با طریقه‌ی رویش گیاهان، کاشت و درو غلات، و سپس اختراع سنگ سایش، آسیای خانگی «دسداس» و سفال سازی در طول سده‌ها، آشنا شده و کشاورزی و تمدن بشری را پایه‌گذاری می‌کنند. در واقع تمدنِ کشاورزی و مدنیت از آغاز مرهون بانوان ایرانیست. در دوران بلوغ فکری بشر و شروع تاریخ و در طی آن نیز بانوان ایرانی - به شهادت تاریخ - همواره با مرد خویش و همدوش جامعه در مبارزه با سختی‌های زندگی و بهتر ساختن سبک و روش معیشت و هم‌زیستی با ملل دیگر، هم گام و هم رزم بوده‌اند.» در این کتاب از نگارگری‌های حجت‌الله شکیبا از بانوان ایرانی بهره برده شده است.

نظرات کاربران

wolf 26
۱۴۰۰/۰۴/۳۱

اونقدری ک اسمش مخاطب رو جذب میکنه محتوا اصلا جالب نیس...شخصیت زن رو در کنار مرد داره زیبا و بزرگ نشون میده خیلی خیلی کم شخصیت خود زن بعنوان یک شخصیت مستقل و زمام دار بررسی کرده...یا در نقش مادر

- بیشتر
تسنیم
۱۳۹۷/۰۵/۲۳

لطفا رایگانش کنید🙏

آریابُد
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

درود بر بانوان ایران زمین

بیات
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

چقد تاثیر گذار بود این کتاب

nnnn
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

سلام لطفا یه کتاب جنایی خوب معرفی کنید ممنون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
بانوی ایرانی را می‌شناسیم. بانوی ایرانی دوازده هزار سال تمدن و فرهنگ را در این سرزمین کهن پشت سر گذاشته است تا آن که شخصیت امروزین خود را بیابد. شش هزار سال از زندگی این انسانِ کامل دوازده هزار ساله با بانوی زرتشتی مشترک است. در کیش مزدیسنی مقام زن از هر لحاظ با مرد برابر بوده و تا «پرتو ایزدی» بالا برده شده است، لقب بانو در واژه اصلی «دیتا باغیانو» و به معنای پرتو ایزدی است. زن ایرانی وارث فرهنگی دوازده هزار ساله است و این تمدن دیرپا که خود در آن بیش از مردان و نه کم از ایشان، نقش داشته است، حق و جایگاه ویژه‌ای به او می‌دهد که به جا و رواست. بانوی ایرانی در جامعه دارای احترام است
معجزه ی سپاسگزاری
هرودوت مورخ یونانی در کتاب کوروش‌نامه‌ی خود، بخش بزرگی از تربیت و آموزش سیاسی کوروش بزرگ را به مادرش، شهبانو ماندانا نسبت می‌دهد و او را می‌ستاید.
آریابُد
همای یا همای چهرآزاد دختر بهمن پسر اسفندیار و سی و دو سال شهبانوی ایران بود، در شاهنامه‌ی حضرت فردوسی همای زنی توانمند و در حکومت دادگر و مهربان به مردم خود بود و دوران فرمانروایی او با آسایش و آرامش مردم ایران توام بوده است.
|قافیه باران|
پرتو حق است زن، معشوق نیست خالق است او گوییا مخلوق نیست
|قافیه باران|
تک زنی و تک شوهری رسم و آیین مذهبی مردمان در دوره‌ی ساسانی بود و فقط پادشاهان حق داشتند چند همسر اختیار کنند و پس از ایشان شاهزادگان و برخی از مردان بلند پایه دو یا چند همسری بوده‌اند.
|قافیه باران|
یوتاب (درخشنده و بی‌مانند) او خواهر «آریوبرزن یا آریا برزن» سردار نامی ارتش داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی بوده است. سردار بانو یوتاب در هنگام هجوم اسگندر گجستک (ملعون) به ایران، همراه با برادرش آریابرزن فرماندهی بخشی از ارتش را به عهده داشت.
|قافیه باران|
در دوره‌ی مادرسالاری، واحد خانواده به طایفه‌ی مادر تعلق داشت. شوهر وارد خانواده‌ی زن می‌شد و در صورت ناتوانی و داشتن معایب دیگر، زن می‌توانست او را طرد نماید. شوهر به طایفه‌ی مادری پایبندی نشان می‌داد. اداره کنندگان امور خانه و سازمان دهندگان امر تولید، زنان بودند.
|قافیه باران|
هرودوت مورخ یونانی در کتاب کوروش‌نامه‌ی خود، بخش بزرگی از تربیت و آموزش سیاسی کوروش بزرگ را به مادرش، شهبانو ماندانا نسبت می‌دهد و او را می‌ستاید.
|قافیه باران|
استفاده از مجرای فاضل‌آب در شهرها، از ابتکارات ایرانیان می‌باشد. بقایای سیستم تصفیه فاضل آب، جدیداً در یافته‌های باستان‌شناسی شهر شوش با قدمت ۴۵۰۰ ساله کشف شده است.
|قافیه باران|
پرورش گل از چند هزار سال پیش در ایران رایج بوده است و ایرانیان در زمستان و در سرزمینهای سردسیر خود نیز گل پرورش می‌دادند و اولین پرورش‌دهندگان گل در جهان هستند و این به واسطه وجود آتشکده‌ها بود که در تمام سال روشن بودند و پرورش گل‌های زیبا در گرمخانه‌های مجاورِِ آتشگاهها امکان‌پذیر می‌گردید.
|قافیه باران|

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۳۱,۵۰۰
تومان