دانلود و خرید کتاب مدیریت کلاس درس احمد مرادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مدیریت کلاس درس

کتاب مدیریت کلاس درس نوشته احمد مرادی و وجیهه حیدری‌فر است. کتاب مدیریت کلاس درس را انتشارات آذرفر منتشر کرده است و به معلمان مخصوصا معلمان جوان کمک می‌کند بتوانند کلاس درسشان را اداره کنند.

درباره کتاب مدیریت کلاس درس

هدف کلی این کتاب بررسی نقش و اهمیت شیوه‌های مدیریت کلاس و مهارت‌های ارتباط با دانش آموز در جهت تحقق اهداف آموزشی است.

کلاس درس به عنوان یک گروه یا نظام اجتماعی دارای همه ویژگی‌های سیستم‌های اجتماعی است که مورد توجه صاحب نظران علوم رفتاری قرار دارد. مدیریت کلاس بر عهده معلم است که قبل از آموزش یا هر گونه اقدام تربیتی و رفتاری باید کلاس درس را جهت تحقق اهداف، مدیریت نماید. مدیریت کلاس درس چون سایر مدیریت‌ها مستلزم کارکردهایی چون طراحی و سازماندهی، هماهنگی و رهبری، کنترل و نظارت و ارزشیابی است که بدلیل در هم تنیدگی، این کارکردها از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند. امروزه، از مهم‌ترین چالش‌های یک معلم در کلاس، ارتباط مؤثر و صحیح با فراگیران است از طرف دیگر ارتباط معنا دار، کلید اجرای موفقیت آمیز بسیاری از شیوه‌های مدیریت در کلاس است.  

مدیریت کلاس درس عبارت از رهبری کردن امور کلاس درس از طریق تنظیم برنامه درسی، سازماندهی مراحل کار و منابع، سازماندهی محیط به منظور بالا بردن کار نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیش بینی مسائل با لقوه است.

مهمترین دغدغهٔ معلمان مبتدی، از ادارهٔ کلامی و یا به تعبیری مدیریت ادارهٔ کلاس درس ناشی می‌شود، برقراری نظم و کنترل کلاس و تدریس موفق، مجموعه نگرانی‌های این گونه معلمان است بنابراین آگاهی از مفهوم مدیریت کلاس و راهبردهای آن، راهی برای رفع این نگرانی هاست. در تعریف مدیریت کلاس درس گفته شده است: «مدیریت کلاس درس ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است» بر این اساس می‌توان استنتاج کرد، مهارت‌های مدیریت کلاس درس، سنگ بنای کل موفقیت در تدریس است. این کلاس سعی دارد بهترین آموزش‌ها را به معلمان ارائه کند. 

خواندن کتاب مدیریت کلاس درس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام معلمان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب مدیریت کلاس درس

در تعریف مدیریت کلاس درس گفته شده است: «مدیریت کلاس درس ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است.» بر این اساس می‌توان استنتاج کرد، مهارت‌های مدیریت کلاس درس، سنگ بنای کل موفقیت در تدریس است. این امر به ویژه در کلاس‌های درس مدرسه‌های ایران که مملو از دانش آموزانی است که گاهی شمار آنان بالاتر از حد استاندارد است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از مدیریت تعریف‌های زیادی شده است که بر اساس اهمیت کاربرد آن‌ها در رفتار کلاسی به برخی اشاره می‌شود. یکی از تعاریف قابل قبول مدیریت در امر رفتار کلاسی این تعریف است

مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیلهٔ دیگران. در این تعریف، رفتار آمرانهٔ معلم و همچنین خود محوری وی مورد انتقاد قرار می‌گیرد با توجه به این تعریف، معلم بایستی یک راهنمای خوب باشد ولی کارها توسط خود دانش آموز انجام شود و آنها در امر یادگیری فعال باشند. بدیهی است که هر چه مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی و در امر یاد گیری بیشتر باشد، رشد مهارت‌های گوناگون در آنان بیشتر می‌شود، و متکی به خود می‌گردند و اعتماد بنفس در آنان رشد می‌کند

مفهوم مدیریت آنچنان که در دنیای اقتصاد بکار میرود بیانگر نقش سرپرستی وکنترل کننده درارتباط با کارکنان است؛ ازاین رو می‌توان با کمی‌تسامح این تعریف را در مدیریت آموزش و کلاس درس به کاربرد. مدیریت کلاس بیشتر یک برنامه انضباطی است که شامل باورها و ارزشهای معلم، راجع به انضباط میشود

مدیریت کلاس را ایجاد و حفظ نظم اجتماعی، به منظور آرامش و یادگیری بهتر تعریف میکند. به بیان او این واژه با اندک خوش بینی برابر با انضباط است «درمان بدرفتاری‌ها و اختلالاتی که درمحیط آموزش رخ میدهد » ولفگانگ و گلیکمن دریک تعریف جامع از مدیریت کلاس آن را دارای سه جنبه اساسی می‌دانند؛ به گفته آنها مدیریت کلاس، کلیه تلاشهای معلم برای سرپرستی فعالیتهای کلاس است که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانش‌آموزان ویادگیری است؛ بنابراین مدیریت کلاس، انضباط را در بر می‌گیرد ولی محدود به آن نیست تعاریف زیر بیشتر به برداشتی که ما از مدیریت کلاس داریم نزدیک است:

مدیریت کلاس عبارت اند از هنر به کار بردن دانش تخصصی و بهره گیری از مهارتهای کلاس داری در هدایت دانش آموزان به سوی اهداف مطلوب و مورد نیاز دانش آموز و جامعه».

نظرات کاربران

S
۱۴۰۱/۰۳/۱۴

خیلی عالیه. در مورد شغل معلمی بهت توضیح داده که چه برخوردی داشته باشی. چطوری تدریس کنی و.... راهکارهای متفاوتی ارائه داده خطاهای معلم رو بیان کرده با خوندن این کتاب. میتونی شناخت کلی از شغل معلمی داشته باشی.

کاربر 162100
۱۴۰۱/۱۰/۰۶

کتاب خیلی خوبی بود در زمینه تدریس و کلاس داری

پروین
۱۴۰۲/۱۰/۱۴

کتاب مفید و کاربردی هستش استفاده کنید

محسن
۱۴۰۱/۰۶/۰۴

برای به دست آوردن نگاه کلی و درک خوبی از کلاس داری خوبه. نکات خوب و دسته بندی های چند روش مدیریت کلاس رو آورده و راهکارهایی و پیشنهادهایی در زمینه کلاس داری و نحوه‌ی مدیریت کلاس ارائه داده. ولی

- بیشتر
Alireza
۱۴۰۲/۱۰/۰۱

این کتاب حاوی مطالب بسیار ارزشمندی در رابطه با اداره کلاس درس و مدیریت آن دارد و به نظر من جا داشت که کاربردی تر و با مثالهایی موقعیت های مختلف مورد بررسی قرار میگرفت و نکته دیگر پیشرفت تکنولوژی

- بیشتر
کاربر ۳۳۹۳۴۲۰
۱۴۰۰/۰۸/۱۹

خیلی عالی و کاربردی بود ممنونم. فقط در متنش غلط املائی و کمبود حروف در کلمات زیاد به چشم میخورد. در کل خیلی خوب و کمک کننده بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیلهٔ دیگران. در این تعریف، رفتار آمرانهٔ معلم و همچنین خود محوری وی مورد انتقاد قرار می‌گیرد با توجه به این تعریف، معلم بایستی یک راهنمای خوب باشد ولی کارها توسط خود دانش آموز انجام شود و آنها در امر یادگیری فعال باشند.
elisa313
جلب توجه دانش آموزان از آن استفاده می‌نماید بدین صورت که وقتی کلاس شلوغ میشود معلم طنین شادی صدای خود را کم کرده و بغض صدایش را افزایش می‌دهد و با این روش به کلاس نظم می‌بخشد.  ۲-  کم وزیاد کردن تن صدا به منظور جلب توجه شاگردان و وادار کردن آنها به گوش دادن، معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند، نوسانات صدای خود را کم و زیاد نماید تا دانش آموزان شنونده فعالی شوند.  ۳-حرکت‌های معلم بین حرکتهای معلم وتوجه شاگردان رابطه مستقیم وجوددارد، هر چه حرکات هدفمند معلم و حرکت کردن  به آخر کلاس و بر گشتن و حرکات پایین کلاس معلم بیشتر باشد، معلم بر کلاس مسلط تر خواهد داشت و شاگردان بیشتر به او توجه خواهند کرد ودر نتیجه
S Darabi

حجم

۸۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۹ صفحه

حجم

۸۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۹ صفحه

قیمت:
۳۴,۰۰۰
تومان