دانلود و خرید کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما سارا غفوریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما اثر سارا غفوریان

کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما

امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما

کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما نوشته سارا غفوریان است. کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما را انتشارات نسل روشن منتشر کرده است که به اقتباس در سینما می‌پردازد.

درباره کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما

آشكار است كه در بحث اقتباس، دو عنصر وجود دارد؛ یكی منبع اقتباس و دیگری اثر اقتباسی. یكی دهنده و دیگری گیرنده. شیئی نور می‌دهد و شیء دیگری نور می‌ستاند. روند اقتباس در حوزه هنر در واقع به معنای تولید هر از هر است. منبع اقتباس برای فیلم عموماً از ادبیات داستانی و دراماتیک کلاسیک هستند.

اقتباس از آثار معاصر، رویدادهای تاریخی، قصه‌ها و افسانه‌های عامیانه، شعر، روایات و زندگینامه و حتی خود سینما و دیگر فیلمنامه‌ها نیز مرسوم است و فیلمنامه‌نویس بسته به هوش ذاتی‌اش آن را به اثری با ارزش و ماندگار در جهان هر تبدیل می‌کند و هویت جدید و مستقل آن اثر، واقعه و یا حکایت اولیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر مورد مکتوب و غیرمکتوبی توان آن را دارد که با توجه به خلاقیت اقتباس کننده‌اش، به عنوان منبع اقتباس انتخاب و اثر اقتباسی تولید شود. به طورکلی منابع اقتباس برای تصویر را می‌شود به چند دسته تقسیم کرد:

۱. اقتباس از داستان، شخصیت‌های داستان و... برای نگارش فیلمنامه )اقتباس از ادبیات( اقتباس از ادبیات شامل داستان کوتاه، منایشنامه، رمان و ... است.

۲. اقتباس از شیوه‌های بازیگری (اقتباس از تئاتر)

۳. اقتباس از شیوه‌های کارگردانی فیلم (اقتباس از سینام)

۴. اقتباس از شیوه‌های فیلم برداری و نورپردازی (اقتباس از عکاسی)

۵. اقتباس از درونمایه و مضامین به کارگرفته شده در موسیقی (اقتباس از موسیقی)

۶. اقتباس از شیوه‌های رنگ آمیزی و طراحی صحنه (اقتباس از نقاشی و معامری)

۷. اقتباس از وقایع تاریخی، سیاسی و اجتماعی

۸. اقتباس از افسانه‌های قدیمی

۹. اتوبیوگرافی

این کتاب به انواع اقتباس‌های سینمایی می‌پردازد. 

خواندنن کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به سینما پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما

اگرچه اولین اقتباس های سینمایی به سال‌های آغازین پیدایش سینما با آثار ژرژ مه لیس برمی‌گردد، اما بعد از ظهور سینمای ناطق در جهان، به دلیل ورود کلمه به سینما و عدم گسترش یافتن مبحث فیلمنامه‌نویسی، ادبیات و آثار ادبی بیش از گذشته به سینما راه یافتند. همچنین عده‌ای معتقدند که فیلمنامه غیراقتباسی خوب، بسیارکم است و هر روز تعداد زیادی از سینماگران، بیش از گذشته به اقتباس از ادبیات داستانی و دراماتیک پرداخته‌اند. بعدها اقتباس به عنوان یک ژانر مستقل تعریف شد و به همین دلیل دخل و تصرف کارگردان در اثر نیز بیش شد و آثار اقتباسی شکل هنری‌تری به خود گرفته و سینمای اقتباسی جایگاه خود را در آثار سینمایی جهان پیدا کرد و جزو بهترین‌ها شد. حتی در جایزه سینمایی بزرگی مانند اسکار، بخش جایزه فیلمنامه اقتباسی ایجاد شد.

لیندا سیگر؛ نویسنده و مشاور فیلمنامه‌های هالیوود اعتراف میکند ۸۵% کل فیلم‌های برنده جایزه اسکار و همچنین ۴۵% کل فیلم‌های تلویزیونی آمریکا و اکثر فیلم‌های مطرح سال‌های اخیر نیز اقتباسی هستند. با این حساب می‌توان گفت نویسندگان بسیاری از طریق اقتباس برای سینما، به ثروت و شهرت رسیدند و کسانی مانند والتر نیومن؛ نویسنده توانمند که به این مقوله توجه نشان ندادند، از قافله ی پیشرفت عقب و گمنام باقی ماندند.                                            

نظرات کاربران

کاربر 7881416
۱۴۰۲/۱۰/۲۲

من نسخه ی چاپی این کتاب و خوندم واقعا لذت بردم از نثر روان و درک تاریخ سینما

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۴ صفحه

حجم

۱۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۴ صفحه

قیمت:
۳۷,۵۰۰
تومان