دانلود رایگان کتاب صوتی جزیره مثنوی؛ مرد بقال و طوطی با صدای علیرضا شریعتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی جزیره مثنوی؛ مرد بقال و طوطی اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی

دانلود و خرید کتاب صوتی جزیره مثنوی؛ مرد بقال و طوطی

معرفی کتاب صوتی جزیره مثنوی؛ مرد بقال و طوطی

کتاب صوتی جزیره مثنوی ؛ مرد بقال و طوطی نوشتهٔ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی است. علیرضا شریعتی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده و نوین کتاب گویا آن را منتشر کرده است. این اثر صوتی حاوی یکی از جلدهای کتاب‌های «مجموعهٔ جزیرهٔ مثنوی» است.

درباره کتاب صوتی جزیره مثنوی ؛ مرد بقال و طوطی

علیرضا شریعتی در کتاب صوتی جزیره مثنوی ؛ مرد بقال و طوطی یکی از حکایت‌های اثر جاودان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی در «مثنوی معنوی» را روایت می‌کند. این گوینده برای سهولت ادراک مخاطبان از توضیحات تکمیلی برای شرح بیشتر حکایت بهره گرفته است. شریعتی در این کتاب صوتی به روایت نخستین داستان این اثر سترگ می‌پردازد.حکایت، همان قصه و داستان است که به زبانی اصیل‌تر و قدیم‌‎تر نوشته شده و دوست‌داشتن آن هم سن‌وسال نمی‌شناسد. برای همین است که ما کتاب صوتی جزیره مثنوی ؛ مرد بقال و طوطی را به هر کسی توصیه می‌کنیم و برای مخاطب آن قائل به مرزبندی خاصی نیستیم. این داستان از دفتر اول مثنوی هم با صدای علیرضا شریعتی روایت شده و شما را به شنیدن ترغیب می‌کند. یک ویژگی ممتاز این کتاب صوتی این است که می‌تواند یک بهانهٔ خوب برای آشناکردن نوجوانان با ادبیات کهن فارسی باشد؛ چراکه حکایاتی مربوط به قرن‌ها قبل، با شیواترین شکل ممکن بیان شده و فهم آن برای همگان ساده و ممکن است.

«مجموعهٔ جزیرهٔ مثنوی» به چه پرداخته است؟ «مصحف ثانی» نامی است که بسیاری از صاحب‌نظران برای کتاب «مثنوی معنوی» برگزیده‌اند. این کتاب که یکی از مهم‌ترین آثار عرفانی و تعلیمی ادبیات فارسی به شمار می‌رود، دربرگیرندهٔ ۲۶۰۰۰ بیت از سروده‌های مولاناست که در ۶ دفتر گنجانده شده است. مولوی برای حکایت‌های شیرین و آموزنده‌ای که از خلال این ابیات روایت می‌کند، از قالب شعری مثنوی بهره گرفته است. جلال‌الدین همایی، ادیب و پژوهشگر معاصر، این اثر را از جهت پرمغزی و نغزگفتاری با آثاری همچون گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌سنگ دانسته است. مولوی به‌مدت ۴ سال با «شمس تبریزی» حشرونشر داشت و این آمدوشد تأثیری شگرفت و حیرت‌آور از این ۲ شاعر و عارف نامدار بر زندگی یکدیگر گذاشت؛ چنانکه گفته شده است هر کجا در این ۶ دفتر اشارتی به آفتاب و خورشید شده، شاعرْ پیر و مراد خود شمس تبریزی را در خاطر داشته است.

عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد از جمله کسانی بوده‌اند که هر یک با استفاده از دانش و پژوهش خود در این حوزه، تصحیح‌های گوناگونی را از این اثر ارائه دادند. سوای آن، مثنوی معنوی با وجود گذشت قرن‌های بسیار از سرایش آن، بارها و بارها بازنویسی و اقتباس شده و همچنین به زبان‌های دیگر ترجمه شده است. پژوهشگران نامداری همچون جعفر شهیدی و بدیع‌الزمان فروزانفر آثار ارزشمندی را در تحلیل و شرح این اثر به رشتهٔ تحریر درآورده‌اند. اهمیت این شاهکار ادبیات عرفانی تا حدی است که رشته‌ای تخصصی تحت‌عنوان «مولوی‌پژوهی» به رسمیت شناخته می‌شود. علیرضا شریعتی در هر یک از قسمت‌های «مجموعهٔ جزیرهٔ مثنوی» آثار شناخته‌شدهٔ این اثر گرانقدر را انتخاب کرده و به زبانی امروزی بازنویسی کرده است. هر قسمت از این مجموعه به یکی از حکایت‌های مثنوی اختصاص دارد.

شنیدن کتاب صوتی جزیره مثنوی ؛ مرد بقال و طوطی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران ادبیات کلاسیک ایران و قالب داستان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی جزیره مثنوی ؛ مرد بقال و طوطی

مرد بقالی در دکان خود طوطی سبزرنگ خوش‌سخن و خوش‌نوایی داشت که به مشتریان لطیفه می‌گفت و با ایشان شوخی می‌کرد.

بود بقالی و وی را طوطی خوش نویی سبز گویا طوطی

در دکان بودی نگهبان دکان نکته گفتی با همه سوداگران

یک روز موقعی که مرد بقال در دکان نبود، طوطی هنگامی که از این سوی دکان به سوی دیگر می‌جهید، بالش به شیشه روغن گل گرفت و شیشه افتاد و شکست. روغن نیز بر زمین ریخت و هدر رفت. وقتی بقال آمد و روغن ریخته‌شده را دید، چنان خشمگین شد که با چوبی بر سر طوطی زد. کاکل او را ریخت و سر طوطی بیچاره کل شد.

همین کار بقال باعث شد طوطی از نطق بیفتد. طوطی دیگر حرف نزد و مرد بقال که از کار خود سخت پشیمان شده بود، از شدت اندوه ریش خود را می‌کند و می‌گفت:

دست من بشکسته بودی آن زمان چون زدم من بر سر آن خوش زبان

برای دوباره به سخن‌درآمدن طوطی، نذر و نیازها کرد.

نظرات کاربران

Mahdi MR
۱۴۰۱/۱۱/۲۱

کوتاه مختصر مفید بسیار عالی 🙏🏻✨

کاربر ۸۴۱۹۷۸
۱۴۰۲/۰۳/۰۱

حقیقتاً این حکایات کوتاه درمانگر روح انسان است، رحمت به روح این بزرگوار...

fataneh
۱۴۰۱/۱۱/۲۳

عالی عالی👌🏻

fatiiii
۱۴۰۱/۱۱/۲۱

هم داستان و هم گویندگی عالی بود👌

کاربر ۴۷۰۴۶۵۹
۱۴۰۲/۰۳/۰۵

بسیار عالی

shahyad
۱۴۰۲/۰۳/۲۷

بسیار روان و ساده و دلچسب.

کاربر 5924251
۱۴۰۱/۱۱/۲۱

عالی ممنونم

•نسرین‌طلا•
۱۴۰۲/۱۰/۰۹

سودمند و زیبا 💗

sogol
۱۴۰۲/۰۹/۱۲

خوانش بسیار دلنشین و داستانی بسیار آموزنده.

mmovahhed
۱۴۰۲/۰۸/۲۵

عالی

زمان

۷ دقیقه

حجم

۷٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۷ دقیقه

حجم

۷٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
رایگان