دانلود و خرید کتاب فراز و فرود مزدک فتانه احمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فراز و فرود مزدک اثر فتانه احمدی

کتاب فراز و فرود مزدک

نویسنده:فتانه احمدی
انتشارات:نشر تیرگان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فراز و فرود مزدک

کتاب فراز و فرود مزدک نوشته فتانه احمدی است. کتاب فراز و فرود مزدک را نشر تیرگان منتشر کرده است و به تاریخ حضور مزدک و قیام او در دوران حکومت خاندان ساسانی می‌پردازد و اطلاعات جذابی در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ قرار می‌دهد.

درباره کتاب فراز و فرود مزدک

جنبش مزدکی که اشرافیت جامعه ساسانی را متزلزل ساخت. به دلیل بیداری مردم آن زمان بود ، باید گفت که اساسی‌ترین علت بیدادگری جوامع بشری گردآمدن ثروت با امتیازات ناشی از آن در دست توانگران و محروم ماندن زیر دستان می باشد در جامعه ساسانی گذار از طبقه ای به طبقه دیگر نامیسر بود . تبار و خواسته معیار اصالت سرشت و گوهر انسان و پایه اجتماعی به شمار می‌رفت پادشاهی و دین دو همزاد ودو بنیاد جدایی ناپذیر بودند که از دسترنج روستاییان و پیشه وران، در رفاه و تنعم زندگی می‌کردند. این ستم‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بی‌تردید سبب ناخشنودی مستمندان می‌گردید و در این میان کسانی سر برآوردند که نارضایتی خود را نسبت به توانگران و مستبدان آشکارا نشان دادند. 

ساسانیان قوانین را برای پاسبانی خانواده و دارایی وضع کرده بودند و به این وسیله می‌خواستند امتیاز طبقات را با دقت هرچه تمامتر حفظ کنند و هر فردی را در در جات اجتماعی به مقامی معلوم تخصیص دهند. از قضا در اواخر قرن پنجم میلادی اساس و بنیان این نظام اجتماعی به واسطه فتنه مزدک در معرض تهدید قرار گرفت. موقعیت و وضع سیاسی زمان نیز سبب شد این جریان انقلابی در کشور ایران پیشرفت نماید و این کشور را در هنگام پیش آمدهای ناگواری که نتیجه مغلوبیت پیروز بود دچار ویرانی نماید. بدون تردید می‌توان گفت که در دوره اول حکومت قباد منافع شاه و ملت در یک مورد با هم مشترک بود و آن این بود که نیروهای این دو قدرت اجتماعی می‌توانستند به یکدیگر کمک کنند . این نفع مشترک عبارت از تنزل موقعیت بسیار مستحکم نجبای بزرگ بود که به وسیله سوخرا تا حدی ضعیف شده بود . اوضاع نیز برای یک چنین انقلابی بسیار مناسب بود . شاهنشاهی ایران در دوره پیروز پس از جنگ نا فرجام با هیاطله ناتوان و حتی محدودتر شده بود دشواری‌های اقتصادی، خشکسالی، گرسنگی و فشار روز افزون سیاست‌های مالیاتی، تمام اینها موجب بروز یک قیام شد. موقعیت و وضع سیاسی زمان پیروز تا قباد سبب شد تا بنیان نظام اجتماعی با جنبش مزدک در معرض تهدید قرار بگیرد. اوضاع نابسامان زمان پیروز از جمله قحطی هفت ساله و تهیدستی – شکست در جنگها و پرداخت خراج سبب بروز قیام اجتماعی و جنبش همگانی گردید. 

این کتاب زمینه‌های اجتماعی- اقتصـادی - سیاسـی جنـبش مزدکی، منشا آیین مزدکی، سیر تاریخی جنبش مزدکی و اصول فلسفی و اجتماعی مزدک را به شکل کامل و جامع بررسی می‌کند و تمام ابعاد این واقعه تاریخی راب رای مخاطبین علاقه‌مند روایت می‌کند. نویسنده با روایتی ساده و خوش ساخت و ذکر مستندات تاریخی، درک تاریخ را آسان می‌کند.  

خواندن کتاب فراز و فرود مزدک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران

آرش
۱۴۰۲/۰۵/۲۱

مزدک از مهمترین و شاخص ترین شخصیتها در تاریخ ایران است که نادیده گرفتن او ممکن نیست. چندین کتاب خوب در باب وی در بازار کتاب موجود است و این کتاب یکی از بهترین های آنهاست.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۷۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

حجم

۵۷۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

قیمت:
۲۴,۰۰۰
تومان