دانلود و خرید کتاب بیست و دو روز نبرد مجید نداف
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب بیست و دو روز نبرد

کتاب بیست و دو روز نبرد اثری از مجید نداف است که به بررسی روند آزادسازی سنندج در طی سال‌های ۱۳۵۹ - ۱۳۵۷ می‌پردازد.

درباره کتاب بیست و دو روز نبرد

مجید نداف در کتاب بیست و دو روز نبرد، به بررسی بحران آفرینی گروه‌های ضدانقلابی می‌پردازد که سنندج را اشغال کردند. او همچنین روند اشغال و آزادسازی شهر سنندج را مورد بررسی قرار داده است. این اشغال با تعرض مسلحانه به پادگان سنندج در فروردین سال ۱۳۵۸ آغاز شد و راه‌حل‌های صلح طلبانه هم نتوانستند کاری از پیش ببرد. از این رو در سال ۱۳۵۹ عملیاتی برای آزادسازی سنندج طرح‌ریزی و اجرا شد. 

درگیری خونین نظامی که میان عناصر مسلح تجزیه طلب و رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی شکل گرفت و از تاریخ چهارم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ تا بیست و ششم اردیبهشت ۱۳۵۹ ادامه پیدا کرد، موضوع اصلی مورد بحث در این کتاب است.

کتاب بیست و دو روز نبرد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران و دوست‌داران تاریخ محلی را به خواندن کتاب بیست و دو روز نبرد دعوت می‌کنیم.

بخشی از کتاب بیست و دو روز نبرد

فرزند شیخ عثمان نقش بندی به نیابت از پدر حوزه فعالیتش را از مناطق اورامانات و مریوان تا داخل شهر سنندج وسعت داد و سعی کرد طیفی از صوفی مسلکان و سلطنت طلبان را حول محور حزبی به نام "آزادی خواه اسمی کردستان ایران" گرد آورد. این حزب در دوازده فروردین پنجاه و نه اعلام موجودیت کرد. همچنین تسویه حساب‌های درونی حزب دموکرات که با هدف کوتاه کردن دست کمونیست‌های محافظه کار ـ یعنی طیف طرف داران و وابستگان حزب توده که در رأس و بدنه حزب دموکرات کردستان بودند ـ صورت می گرفت تا آنجا پیش رفت که هم زمان با آزادسازی سنندج به انشعابی با نام “پیروان کنگره چهارم” انجامید. 

«حزب توده همواره از طرح عملکرد گروه های محارب در کردستان و رد یا تأیید صریح آن پرهیز می کرد و درحالی که آنان را نیروهای انقلابی و مترقی می خواند و مورد حمایت قرار می داد، آنان را مورد انتقاد نیز قرار می داد. در برخوردهای این حزب، حساب گروه های سلطنت طلب و مائوئیست ها جدا بود. حزب توده مرتب به افشای آنان و محکوم کردن صریح عملکردشان می پرداخت. 

در این میان، کومه له مائوئیست با مواضع ضدروسی، آشکارترین هدف سرزنش های حزب توده بود. برای حزب توده، کوبیدن کومه له این فایده را هم داشت که در افکار عمومی ترویج می کرد که واقعاً دلسوز نظام و طرف دار آن است و در مسائل کردستان بی تفاوت و بی طرف نیست. این حزب ضمن ارائه یک گزارش تحلیلی مفصل با عنوان “تاکتیک انقلاب و ضدانقلاب در کردستان”، با تأیید گروه‌های درگیر در این استان تأکید کرد: کومه له در حرف، حکومت عراق را محکوم می کند، ولی آماده جنگ با ارتش ایران، با تحریکات عراق در کردستان است. 

در ابتدای پیروزی انقلاب، با اتکا به کمک‌های مالی و تسلیحاتی این رژیم ضدخلقی، با تمام قوا جنگ برادرکشی را در کردستان تدارک دیده و تحریک کرده و در راه هرگونه گرایش به حل مسالمت آمیز مسئله کردستان، همراه با تأمین حقوق حقه خلق کرد به سنگ اندازی و کارشکنی اشتغال داشته است. گروهی که به جای مبارزه با امپریالیسم امریکا، مبارزه با حزب توده ایران و دیگر نیروهای سالم، مترقی و انقلابی را هدف خود قرار داده است و در نشریه مخفی تئوریک خویش، به صراحت اعالم کرده است ادامه جنبش [منظور جنگ برادرکشی است] در شرایط کنونی، حتماً منجر به سرنگونی رژیم امام خمینی می شود ...[ در شرایط جدید نیز هدفی درست مناسب با اهداف امپریالیسم امریکا و رژیم عراق در پیش گرفته است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۶۶ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۶۶ صفحه