دانلود و خرید کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق رسول افضلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق اثر رسول افضلی

کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق

معرفی کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق

کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق اثری از رسول افضلی و امیر محسن زادگان است. این کتاب به بررسی مواضیع نظامی و دیدگاه‌های امام خمینی می‌پردازد و آن را از منظر صاحب‌نظران داخلی بررسی می‌کند. 

درباره کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق

رسول افضلی و امیر محسن زادگان در کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق ابتدا نگاهی بر این پدیده انداختند و لایه‌های مختلف این جنگ را بررسی کردند. با این بررسی‌ها نمی‌توان نقش امام خمینی و نظراتشان را نادیده گرفت. به این ترتیب در این کتاب فلسفه‌ منطق، سیاست‌ها، استراتژی‌ها و مواضع نظامی ایشان بررسی می‌شود. اما آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که ما به عنوان پژوهشگران باید فلسفه این جنگ را دریابیم و آن را با جنگ‌های مشابه دیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم پاسخی منطقی بر پرسش‌های مطرح شده داشته باشیم.

کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر دوست دارید با مواضع نظامی امام و دیدگاه‌های ایشان نسبت به دفاع از کشور و ... آشنا شوید، کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق گزینه خوبی برای شما است. خواندن این اثر را به علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های سیاسی نیز پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق

دفاع در اندیشه نظامی امام خمینی

اندیشه نظامی به بنیادهای فکری و نگرش های فلسفی یک صاحب نظر درباره ابعاد و جنبه های مختلف نظامی گری به ویژه ماهیت جنگ و دفاع اطلاق می شود. اندیشه نظامی غالباً ارتباط مستقیمی با مواضع نظامی و نوع مدیریت نظامی فرد دارد. از این رو رویکردهای فکری و اندیشه‌ای رهبران درباره موضوعات مختلف نظامی، یکی از محورهای اصلی تعیین کننده استراتژی‌های نظامی آنها است. 

بنیاد اندیشه امام خمینی مبتنی بر شریعت اسلام است و سایر حوزه های معرفت شناسی وی براساس آن معنا می یابد. بر همین اساس هسته اصلی اندیشه نظامی امام، حفظ اسلام ازطریق فرایند حکومت داری و حراست و گسترش مسالمت آمیز آن می‌باشد. شکل گیری حکومت اسلامی با هدف پاسداشت شریعت اسالم اولین سطح اندیشه نظامی امام است. هدف اصلی از تشکیل حکومت، حفظ اسلام و شریعت اسلامی می‌باشد. حراست از اسالم و گسترش اسلام، سطوح دوم و سوم اندیشه نظامی امام اند که در پیوند با حفظ حکومت اسالمی ازطریق دفاع یا جنگ معنا می‌یابند.

گسترش حکومت اسلامی که در فقه سیاسی اسلامی از اهداف اصلی اسلام است، به معنای گسترش مسالمت آمیز آن ازطریق امر به معروف و تقویت روابط دوستانه با سایر ملل می باشد. گسترش حکومت اسلامی ازطریق نظامی گری در قالب اندیشه جهاد ابتدایی و مربوط به دوره امام معصوم است و گسترش حکومت اسالمی در دوره غیبت و در زمان حکومت والیت فقیه در قالب اندیشه جهاد دفاعی معنا می یابد. درواقع در اینجا اندیشه محوری در تقویت و گسترش حکومت اسلامی، دفاع از کیان اسلام و مرزهای اسلامی است و با نظامی گری مبتنی بر تجاوز میانه‌ای ندارد. 

وی در فقه سیاسی خود دو نوع جهاد را شناسایی کرده است. جهاد ابتدایی و دفاعی. جهاد ابتدایی جهاد از نوع امر به معروف است که فقط در زمان حضور امام معصوم واجب می شود. جهاد دفاعی یعنی جهاد در مقابل تجاوز دشمن نیاز به حضور امام معصوم ندارد و در زمان نائب امام نیز بر همه مردم واجب می‌گردد. از نظر امام این تجاوز ممکن است به صورت تجاوز مستقیم نظامی یا غیرنظامی به صورت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ظاهر می شود. بر همین اساس امام ستیز دائمی با استکبار را از نوع جهاد دفاعی دانسته است. 

با وجود این، برخی از مکاتب فکری غرب، به اشتباه، اندیشه‌های نظامی امام را بدون توجه به مبانی فقهی و درک مفاهیم بومی آن، جنگ محور تصور کرده‌اند. برای مثال در رویکرد واقع گرا (رئالیستی) که جنگ و صلح صرفاً در قالب موضوع منافع ملی قابل تحلیل است، اندیشه‌های نظامی دفاعی امام با محوریت جنگ ارزیابی می‌شود. طرف داران این رویکرد که به طور عمده نویسندگان خارجی‌اند، با توجه به جنبه‌های فراملی اندیشه امام که مربوط به جهان اسلام یا دفاع از اسلام است، نظام فکری وی را جنگ طلبانه می‌دانند. از این منظر، اندیشه های امام در قالب چند موضوع قابل بررسی است: دفاع از مسلمین، دفاع دربرابر استیلای سیاسی بیگانگان، دفاع از وحدت کشورهای اسلامی، دفاع از حق و عدالت، دفاع از منافع بین المللی جهان اسلام، گسترش نفوذ اسلام در جهان، مقابله با کافران و ستمگران، مبارزه دائمی با استکبار جهانی و قطع ریشه‌های فساد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۵۶ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۵۶ صفحه