دانلود و خرید کتاب اشراق محمدحسین بزی ترجمه غلامحسین انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اشراق اثر محمدحسین بزی

کتاب اشراق

معرفی کتاب اشراق

کتاب اشراق؛ فلسفه وجود از دیدگاه سهروردی نوشتهٔ محمدحسین بزی و ترجمهٔ غلامحسن انصاری رساله‌ای است کم‌حجم، گرانقدر، دقیق، روشن، پرمطلب و در عین حال خالی از مطالب زاید و بیهوده‌ای که معمولاً در پایان‌نامه‌های دانشگاهی به چشم می‌خورد. 

شركت چاپ و نشر بين الملل وابسته به سازمان تبليغات اسلامی از ابتدای تاسيس آن در اوايل دهه شصت شروع به چاپ و انتشار آثار دینی کرد و علاوه بر چاپ آثاری به زبان‌های خارجی از نويسندگانی چون علامه طباطبايی، استاد مطهری، شهيد بهشتی و ديگر علمای معاصر و نيز چاپ قرآن كريم به زبان‌های انگليسي، روسی، چيني، كتابهای بسياری به زبان فارسی در موضوعات فقه و علوم قرآنی، فلسفه و كلام اسلامی، عرفان اسلامی، تاريخ اسلام، سيره و شرح زندگی معصومان، فرهنگ جامع سخنان امامان (ع) و ديگر موضوعات چاپ و منتشر كرده است. همچنين فروشگاه كتاب اين شركت به عنوان بزرگترين مركز عرضه و توزيع كتب دينی در تهران فعاليت دارد.

شرکت چاپ و نشر بین‌الملل توانسته است در دو دهه اخیر جایگاه خود را بین کتاب‌خوان‌های متدین پیدا کند و به عنوان یک نشر مرجع برای کتاب‌های مذهبی در راستای رستگاری و آگاهی مسلمانان انقلابی قدم بردارد.

درباره محمدحسین بزی

محمدحسین بزی متولد ۱۹۷۱ در جنوب لبنان است و در سمت مدیر انتشارات دارالامیر بیروت، رئیس موسسهٔ خیریهٔ فرهنگی بنت جبیل، عضو اتحادیهٔ ناشران لبنان و ناشران عرب و عضو اتحادیهٔ نویسندگان لبنان و جمعیت شاعران بدون مرز فعالیت کرده است. 

درباره کتاب اشراق؛ فلسفه وجود از دیدگاه سهروردی

در این کتاب، گذشته و حال گردآوری شده است و مسائل قدیم را با شیوه‌ای جدید عرضه می‌دارد، و در نهایت، به بررسی مکتب‌های علمی فلسفی بغداد می‌پردازد؛ مکتب‌هایی که یک بار قوم مغول و اخیراً مغول‌های عصر حاضر یعنی امریکاییان آن را ویران کرده‌اند. از آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- الغزل و المسلح: دیوان شعر

- شاهد بلاشهاده

- اسرار من بغداد

- الوعد الصادق: روزشمار جنگ اسرائیل با لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی 

- ترجمهٔ کتاب‌های دکتر علی شریعتی به زبان عربی که ۲۹ جلد آن تا سال ۲۰۰۹ چاپ شده است.

- انتشار فصلنامه‌ای به نام «شریعتی» به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی

خواندن کتاب چگونه باید رئیس بود؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب اشراق؛ فلسفه وجود از دیدگاه سهروردی به علاقه‌مندان حوزه فلسفه قدیم ایران توصیه می‌کنیم.

بخشی از کتاب اشراق؛ فلسفه وجود از دیدگاه سهروردی

به عقید‌ه‌ٰ سهروردیُ افلاک یا مسیرهای محرک ستارگان، منتسب به امور قدسی و پرتوهای انوار قاهر هستند، و حرکت آن‌ها نمادی است از عشق به آفریدگار و پویش برای رسیدن به نورالانوار؛ و افلاک تفاوت زمانی ندارند و تفاوت آن‌‌ها در شدت و ضعف نور و نزدیکی و دوریشان از نورالانوار است. نظام هستی در جهان بالا و پایین، نظامی حرکتی و فراگیر است، و همهٔ قسمت‌های آفرینش در صعود و نزول، و مشاهده  اشراق به وسیلهٔ قسمت‌های آفرینش در سعود و نزول، و مشاهده و اشراق به وسیلهٔ عشق و قهر حرکت می‌کنند، و حرکتشان هماهنگ و بدون ناسازواری، نیرومند و پیوسته است. پس قهر و تسلط نورالانوار بعد از عبور از نورهای پایین به جسم انسانی می‌رسد.

در وجود انسان نیز عشق و اشتیاق به جهان نورانی و روشنی که از آن فرود آمده است، اوج می‌گیرد. بدین ترتیب قهر و تسلط، شوق و رضایت و قوت و ضعف با هم برخورد می‌کنند، و گرایشی روحی پدید می‌آید، که منشأ آن مبارزه بین ماده و معنی، سلب و ایجاد و تارکی و روشنایی است، تاجهان همواره شاهد ادامهٔ این حرکت مادی و روحی موجودات باشد.

شاید این فرآیند دیالکتیکی با آن دسته از آیات قرآن کریم سازگار باشد، که برای همهٔ مظاهر جهان جفت و قرینه‌ای ذکر می‌کند، مثل نور و ظلمت، گرما و سرما، بالا و پایین و... این علاقه و وابستگی فراگیر به عشق و قهر، ارتباط انسان با خدا را نیز شامل می‌شودو سهروردی از این ارتباط و علاقه به قهر و تسلط نورالانوار بر انوار پایین و شعق و اشتیاق انسان به رسیدن به نورالانوار تعبیر می‌کند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان