دانلود و خرید کتاب روزگار سخت ماریو بارگاس یوسا ترجمه مهدی سرائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روزگار سخت اثر ماریو  بارگاس یوسا

کتاب روزگار سخت

انتشارات:نشر نیماژ
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۲۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب روزگار سخت

کتاب روزگار سخت رمانی اثر نویسنده مشهور پرویی، ماریو بارگاس یوسا است. این داستان به مداخله‌ ایالات متحده‌ آمریکا در گواتمالا و مشکلات سر راه دولت خاکوبو آربنز در سال‌های نیمه‌ قرن بیستم می‌پردازد. 

این کتاب را که به عنوان نقطه اوج دوباره آثار یوسا می‌دانند، با ترجمه مهدی سرائی از روی متن اسپانیایی می‌خوانید. 

درباره کتاب روزگار سخت

روزگار سخت جدیدترین رمان ماریو بارگاس یوسا، نویسنده‌ پرویی، است. این کتاب در اکتبر ۲۰۱۹ به‌ زبان اسپانیایی منتشر شده است و ترجمه آن نیز از روی متن اسپانیایی انجام گرفته است. یوسا در این کتاب به مداخله‌ ایالات متحده‌ آمریکا در گواتمالا و مشکلات سر راه دولت خاکوبو آربنز در سال‌های نیمه‌ قرن بیستم می‌پردازد. او به عنوان رییس‌جمهوری باور داشت با ترویج دموکراسی و سرمایه‌داری آمریکایی در کشورش، می‎تواند گواتمالا را به مدلی برای پیشرفت دیگر کشورهای آمریکای لاتین تبدیل کند. این رویای او به حقیقت نپیوست و در این مسیر ایالات متحده نقشه‌های دیگری برای او داشت...

برخی منتقدان معتقدند که یوسا از سال ۲۰۰۲ به این سو یعنی پس از انتشار رمان «سور بز»، در سراشیب عمر نویسندگی قرار گرفته بود. اما او دوباره موفق شد با نوشتن روزگار سخت به دوران اوج برگردد. در انتهای کتاب نیز مصاحبه‌ای از نویسنده با روزنامه‌ ال‌پاییس موجود است که در آن او از صفر تا صد شکل‌گیری این رمان و نگارش آن صحبت کرده است.

کتاب روزگار سخت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به آثار یوسا را به خواندن کتاب روزگار سخت دعوت می‌کنیم.

درباره ماریو بارگاس یوسا 

خورخه ماریو پدرو وارگاس یوسا نویسنده، سیاستمدار و روزنامه‌نگار پرویی است که در ایران با نام ماریو بارگاس یوسا شناخته می‌شود. او در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در شهر آریکوپیا کشور پرو در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. او یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکا لاتین به شمار می‌رود و برای آثار جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. جایزه همینگوی، جایزه سروانتس  در سال ۱۹۹۴ و نوبل ادبیات در سال  ۲۰۱۰.

آثار یوسا، تصویری از دوران معاصر کشور پرو و تعامل مردم پرو با رویدادهای این کشور و جهان را به نمایش می‌گذارد. بارگاس یوسا، به مانند بسیاری از نویسندگان آمریکای لاتین، زندگی سیاسی پرشوری داشته است. او در آغاز گرایش‌های چپ داشت، اما به تدریج به سوی لیبرالیسم گرایش پیدا کرده و از منتقدان جریان انقلابی آمریکای لاتین به رهبری فیدل کاسترو شد. بخشی از این انتقادهای او متوجه گابریل گارسیا مارکز، دوست سابقش بوده است. یوسا، مارکز را به سبب پشتیبانی از فیدل کاسترو، به چشم‌پوشی از حقیقت متهم کرده بود.

ماریو بارگاس یوسا که اکنون در دهه ۸۰ زندگی خود به سر می‌برد هنوز کنشگری فعال و پویا است و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، لاتین‌تباران را برای رای دادن علیه ترامپ فراخواند. او هم‌اکنون به دعوت دانشگاه پرینستون به عنوان استاد مهمان در این دانشگاه به تدریس مشغول است. 

بخشی از کتاب روزگار سخت

دکتر بوررو لاماس بسیار کند، گویا باید به‌زور کلمات را از دهانش بیرون می‌کشیدی، گفت: «افرن، باید سؤالی رو بهم جواب بدی. ما با هم می‌رفتیم دبیرستان حضرت مریم و به‌رغم دیدگاه‌های مزخرف سیاسی‌ت، تو رو از بهترین دوستانم می‌دونم. امیدوارم به حرمت همین دوستی طولانی، بهم دروغ نگی. تو بودی که دخترمو باردار کردی؟»

دید که رنگ صورت دکتر افرن گارسیا آردیلس مثل گچ سفید شد. پیش از پاسخ گفتن چند بار دهان خود را باز و بسته کرد. سرانجام با لکنت زبان و دستانی لرزان گفت: «آرتورو، نمی‌دونستم حامله شده. بله، من بودم. بدترین کاریه که تا حالا کرده‌م. به خدا قسم که هرگز دست از سرزنش خودم برنمی‌دارم.»

«مردک پست‌فطرت، اومده بودم بکشمت اما اون‌قدر چندش‌آوری که نمی‌تونم.»

و زد زیر گریه، با هق‌هقی که سروسینه‌اش را می‌لرزاند و اشکی که صورتش را خیس می‌کرد. تقریباً یک ساعت باهم بودند و زمان خداحافظی نه باهم دست دادند و نه به رسم مألوف، به پشت هم ضربه زدند.

دکتر بوررو لاماس به‌محض اینکه رسید خانه مستقیم رفت به اتاق‌خواب دخترش که از روز غش کردنش در مراسم در آن زندانی شده بود.

پدر بی‌آنکه بنشیند ـ عادت داشت ایستاده حرف بزند ـ از کنار در و با لحنی که انتظار شنیدنِ پاسخی از آن برنمی‌آمد با او صحبت کرد: «با افرن حرف زدم و به توافق رسیدیم. باهات ازدواج می‌کنه تا بچه‌ت مثل توله‌هایی که سگ‌ها گوشه خیابون پس می‌ندازن به‌دنیا نیاد و برای خودش اسم خانوادگی داشته باشه. مراسم ازدواج توی مزرعهٔ کوچیک چیچیکاستِنانگو برگزار می‌شه. با پدر روحانی اویوآ صحبت می‌کنم که خطبه عقد رو بخونه. خبری از مهمون نیست. از طریق روزنامه مطلع می‌شن و هدایاشون رو براتون ارسال می‌کنن. تا اون موقع تظاهر می‌کنیم خانواده‌ای متحدیم. بعد از ازدواج با افرن، دیگه تو رو نخواهم دید، بهت فکر نخواهم کرد و به‌دنبال راهی خواهم بود تا از ارث محرومت کنم. تا اون موقع، بدون اینکه پاتو از خونه بیرون بذاری توی این اتاق زندانی خواهی بود.»

ازدواج همان‌طوری که گفت انجام شد. ازدواج ناگهانی دکتر افرن گارسیا آردیلس با دختری پانزده‌ساله، بیست و هشت سال کوچک‌تر از خودش، به نقل محافل و شایعات تبدیل شد و شهر گواتمالا را در بهت ‌و حیرت فروبرد. همه می‌دانستند علت ازدواج مارتیتا بوررو پارا این است که پزشک او را باردار کرده، چیزی که درباره آن مرد، با عقایدی چنان انقلابی، عجیب نبود. تمام مردم دلشان برای دکتر بوررو لاماس می‌سوخت، مردی که از آن پس کسی لبخندش، حضورش در جشن‌ها و ورق‌بازی‌اش را ندید.

مراسم ازدواج در مزرعه کوچک و دورافتاده پدر عروس در خارج از چیچیکاستِنانگو برگزار شد، مکانی که در آن قهوه کشت می‌شد. پدر عروس یکی از شاهدان بود و دیگر شاهدان نیز تعدادی از کارگران مزرعه بودند و ازآنجاکه سوادی نداشتند، دربرابر دریافت چند کِتزال، با کشیدن چند خط امضا کردند. حتی جام شرابی هم برای نوشیدن به سلامتی زوج جوان در کار نبود.

زن و شوهر به شهر گواتمالا بازگشتند و مستقیم به خانه افرن و مادرش رفتند. تمامی خانواده‌های ثروتمند می‌دانستند که دکتر بوررو به عهد خود وفادار خواهد ماند و دیگر دختر خود را ملاقات نخواهد کرد.

مارتیتا در نیمه دوم ۱۹۵۰ میلادی، وقتی هفت‌ماهه باردار بود، پسری به‌دنیا آورد.

معرفی نویسنده
عکس ماریو  بارگاس یوسا
ماریو بارگاس یوسا

ماریو بارگاس یوسا در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در شهر آرکیپا واقع در جنوب پرو به دنیا آمد. خانواده‌ی یوسا از طبقه‌ی متوسط بود. پدرش ارنستو کارمند یک شرکت هوانوردی و مادرش دورا که از خانواده‌ای سیاست‌پیشه بود، چندی پیش از تولد او از یکدیگر جدا شدند. پدر یوسا پس از جدایی با زنی آلمانی وارد رابطه شد و ماریو پس از طلاق والدینش نزد خانواده‌ی مادری‌اش در آرکیپا رفت تا با آن‌ها زندگی کند. چندی بعد پدربزرگش به کنسول‌گری افتخاری پرو در بولیوی خوانده شد تا بار سفر به کوچابامبا بندد.

نظرات کاربران

Mostafa
۱۳۹۹/۱۱/۲۶

یوسا، تبحر در احضار روح تاریخ در ساحت رمان دارد. شاهکارهایی مانند: 《جنگ آخر زمان》، 《سور بز》، 《گفتگو در کاتدرال》 را به همین صورت نوشته است. بعد از چند تجربه نه چندان خوب، این کتاب بازگشت یوسا به اوج است.

- بیشتر
Seyyed Hashem Ghoreishi
۱۴۰۰/۰۴/۲۷

لطفا کد هایی که لازم ندارید و اینجا میزارید رو وقتی استفاده شدن بردارید...

نیما
۱۴۰۰/۰۹/۱۲

یوسا استاد مسلم روایت داستان های انقلاب ها و کودتا ها در آمریکای مرکزی و جنوبی در این داستان از زاویه دید چند نفر به کودتای نظامی منجر به سقوط دولت مردمی آربنز و حوادث بعد از آن در گواتمالا

- بیشتر
آیدا
۱۴۰۰/۰۳/۲۵

لطفا به بی نهایت اضافه کنین، ممنونم

muhammad shirkhodaei
۱۳۹۹/۱۲/۱۸

سللم.کتاب خوبی است البته نه به خوبی و جذابیت کار های قبلی نویسنده مثل سوربز یا جنگ آخر الزمان اما نویسنده در این کتاب حرف های مهم و ایده های جالب توجهی راجع به رابطه ی آباء لیبرالیسم و فرزندان

- بیشتر
Navid alizade mohajer
۱۴۰۲/۰۹/۲۶

جالب بود

Mahmoud nazerian
۱۳۹۹/۱۱/۲۷

تخفیف ۸۰ درصد S99QSECVAS1TQ

M Bahmani
۱۴۰۰/۰۵/۲۸

اسم های خارجی و سخت باعث گم شدن در بین داستان‌ها میشه و با فرهنگ ما هم تناسبی نداره. در کل ارزش خرید و مطالعه نداره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
چه ساده‌لوح بود که همیشه فکر می‌کرد ایالات متحده، در راستای سیاست مدرنیزاسیون، برای خروج گواتمالا از عقب‌افتادگی بهترین حامی او خواهد بود.
محمدرضا
«دقیقاً در کدام لحظه آمریکای لاتین خود را به گا... داده بود؟»
صاد
واقعیت آن است که در شب ۱۸ ژوئیهٔ ۱۹۴۹ (روز کشته شدن آرانا) شورشی نظامی به‌وقوع پیوست که لرزه بر اندام دولت آربالو انداخت و حتی در برخی ساعات تا آستانهٔ فروپاشی نیز پیش رفت. در آن شب، هنگی متشکل از گارد افتخار، نیروی هوایی و رکن چهارم ارتش، به سرکردگی ژنرال کاستیو آرماس، مقابل پایگاه‌های مهم دولت مستقر شد. دیگر پادگان‌ها و نیروهای نظامی به وزیر دفاع، خاکوبو آربنز، وفادار ماندند که رهبری مقاومت در برابر این شورش را برعهده داشت. تبادل آتش صورت گرفت، از هر دو جبهه کشتگانی برجای ماندند و در اوقاتی از شب نیز نتیجهٔ این نبرد نامشخص بود. کارلوس مانوئل پیسر، که مسئولیت هیئت‌های تبلیغی ـ فرهنگی در دولت آربالو را برعهده داشت، گروه‌های غیرنظامی را، به سرکردگی ماریو مندز مونتِنگرو، سازمان‌دهی کرد تا به نظامیان برای مقابله با شورش طرف‌داران آرانا کمک کنند. سپیده‌دم، نیروهای شورشی تسلیم و رؤسای آن‌ها به سفارت‌های کشورهای خارجی پناهنده شدند و این اقدام براندازانه سرکوب شد.
esrafil aslani
استفادهٔ درست، آگاهانه و زیرکانه از عادات سازمان‌یافته و عقاید تودهٔ مردم اصل مهمی در جامعهٔ دموکراتیک محسوب می‌شود. افرادی که این مکانیسم ناشناختهٔ جامعه را در کنترل دارند دولت پنهانی تأسیس می‌کنند که قدرت واقعی در کشور ما محسوب می‌شود .
MahShid Pourhosein
آربنز وقتی متقاعد شد چیزی برای انجام باقی نمانده و تکذیب‌های خودش و وزیرانش گرهی از کارش باز نمی‌کند و آن کمپین تبلیغاتی یاوه‌گو دروغش را بر حقیقت تحمیل کرده نگران مشکل دیگری شد: ارتش. آن پروپاگاندا باید به کار دشمن داخلی انقلاب می‌آمد تا نظامیان را اغوا کند، میزان وفاداری آن‌ها به دولت را کاهش دهد و برای کودتا زمینه‌چینی کند.
محمدرضا
موضوعی که تاکنون به‌طور چشمگیری خیلی خوب پیش رفته بود کمپینی بود که در رسانه‌ها به‌راه افتاده بود و دولت آربنز را به تبدیل کردن گواتمالا به پایگاهی ساحلی در دریای کارائیب برای اتحاد جماهیر شوروی و برنامه‌ریزی جهت تصاحب کانال پاناما متهم می‌کرد. اما این کار دولت ایالات متحده و سازمان سیا نبود، بلکه کار یونایتد فروت و مدیر تبلیغات نابغه‌اش، ادوارد ال.برنِیز، بود. کاستیو آرماس با گوش دادن به رادیو دهانش از حیرت باز مانده بود که چگونه تبلیغات می‌تواند جامعه‌ای را آبستن آرایی با چنین سویه‌های متفاوت همچون ترس و امید کند. در این مورد، به بهترین نحو عمل شده بود
محمدرضا
می‌دونی نتیجه‌گیری من از تمام بلاهایی که سرم اومد و همهٔ وقایعی که به این کشور گذشت چیه؟ دیدگاهی بسیار پست دربارهٔ ذات بشر. به‌نظر می‌رسه در عمق وجود همهٔ ما هیولایی نهفته‌س که منتظر زمان مناسب برای نمایان شدن و به‌بار آوردن ویرانیه.
پریسا
تأثیرات پیروزی کاستیو آرماس برای دیگر کشورهای آمریکای لاتین، به‌ویژه گواتمالا، نیز کم نبود. تا دهه‌ها بعد، در این کشورها جنگ‌های چریکی، تروریسم و دیکتاتوری‌های نظامی که به کشتار و شکنجه و غارت کشورشان مشغول بودند و بازگشت به دموکراسی را تا نیم قرن بعد به تعویق انداختند رواج داشت. بر اساس نظرات موافقان و مخالفان، مداخلهٔ ایالات متحده در گواتمالا مردم‌سالاری را در این قاره برای دهه‌های متمادی به‌تعویق انداخت و هزاران نفر را به‌کشتن داد و در سراسر آمریکای لاتین افسانهٔ انقلاب مسلحانه و سوسیالیسم را در میان مردم رواج داد. دست‌کم جوانانی از سه نسل کشته شدند و برای رؤیای دست‌نیافتنی خود دیگران را به‌کشتن دادند، حتی بسیار افراطی‌تر و تراژیک‌تر از اقدام خاکوبو آربنز.
محمدرضا
بعدها وقتی تهدید نظامی کاستیو آرماس با حمایت ایالات متحده در دورنمای کشور پدیدار شد، حقوق بشر، آزادی بیان و حق انتقاد در برابر بقای دولتش به دغدغه‌های کم‌اهمیت‌تری مبدل شدند. شبی خاکوبو آربنز و ماریا ویلانوا در کنار هم آرمیده بودند و در تاریکی گفت‌وگو می‌کردند. ناگهان به همسرش گفت: «احتمال داره گوله‌برفی که از بالای کوهی به‌حرکت درمی‌آد تبدیل به بهمن بشه.» بله، واقعیت داشت. بومیان بالاخره از خواب بیدار شده بودند، اما صبر و تحمل نداشتند و می‌خواستند یک‌شبه همه‌چیز را اصلاح کنند. اما واقعاً بومیان و جمعیت بزرگ کشاورزان پشت پردهٔ آن حملات بودند یا کار گروهک آشوبگران شهری بود؟ شاید هم زمین‌داران و هشت‌پا پشت این قضایا بودند تا بعدها دولت را به افراط‌گرایی محکوم کنند؟
محمدرضا
مواردی که ادوارد ال.برنِیز در آن جلسهٔ به‌یادماندنی هیئت‌مدیرهٔ یونایتد فروت در بوستون گفت سرتاپا تحقق یافتند و گذشت زمان نظریهٔ ارائه‌شده توسط وی را تأیید کرد که قرن بیستم قرن ظهور تبلیغات در نقش ابزار بنیادین قدرت و استفادهٔ صحیح از افکار عمومی چه در جوامع دموکراتیک و چه در جوامع اقتدارگراست.
شیوا

حجم

۳۵۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۳۵۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان