دانلود و خرید کتاب دیوان عطار نیشابوری عطار نیشابوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیوان عطار نیشابوری اثر عطار نیشابوری

کتاب دیوان عطار نیشابوری

انتشارات:مرکب هنر
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دیوان عطار نیشابوری

کتاب دیوان عطار نیشابوری آثار فَریدالدّین ‌ابوحامِد‌ محمّد‌ عطار ملقب به عطار نیشابوری شاعر و عارف بلندآوازه نیمه دوم قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. عطار را یکی از بزرگترین عارفان تاریخ ادبیات ایران می‌دانند.

درباره کتاب دیوان عطار نیشابوری

در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای از شرح‌حال و زندگی عطار نیشابوری به قلم استاد بدیع‌الزمان فروزانفر آورده شده است و در ادامه اشعار عطار گردآوری شده است. استاد فروزانفر درباره عطار می‌گویند: «چنان‌که از مطالعه آثار عطار برمی‌آید، وی مردی بوده است مطلع از علوم و فنون ادبی و حکمت و کلام و نجوم و محیط بر علوم دینی از تفسیر و روایت احادیث و فقه و به اقتضای شغل خود بصیر در گیاه‌شناسی و معرفت خواص ادویه و آگاهی‌اش از مبادی طب نیز قابل‌انکار نیست. اطلاعش از علم نجوم هم انکارپذیر نیست و از آثارش برمی‌آید که به حل اسرار فلک و آگاهی از سیر چرخ و ستارگان عشقی داشته و در ستاره‌شناسی و نجوم کنجکاو بوده است.»

عطار علی‌رغم بیزاری از فلسفه و نقد فیلسوفان در حکمت طبیعی و الهی نیز قوی دست بوده و کتاب «اسرار نامه» اش چکیده عقاید و آرای اصحاب حکمت است.

محمدحسین بُشرویه‌ای مشهور به بدیع‌الزمان فروزانفر متولد ۱۴ شهریور ۱۲۷۶ در بُشرویه ور درگذشتهٔ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران است. ایشان ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه مشهوری در زمینه زبان و ادبیات فارسی بودند.

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری در نیمهٔ دوم قرن ششم و ربع اول قرن هفتم می‌زیسته است. او داروسازی و داروشناسی را از پدرش آموخت و در عرفان مرید سلسلهٔ خاصی از مشایخ تصوف نبود. مرگ عطار در سال ۶۱۸ هجری قمری در زمان حملهٔ مغول اتفاق افتاد او در نزدیکی دروازه شهر به دست سربازان مغول کشته شد و تمام آثارش سوزانده شد، آنچه امروز از عطار به ما رسیده است کتاب‌هایی است که از نسخه‌های اصلی رونویسی و به شهرهای دیگر برده شده بود. روز ۲۵ فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است.

مشهورترین منظومه‌ای که از این شاعر توانا به دست ما رسیده است، منظومه عرفانی منطق‌الطیر است که شاعر برای بیان مفاهیم عرفانی خود از نوع ادبی فابل یا داستان حیوانات استفاده کرده است. اما این شاعر توانا در غزل و قصیده هم بسیار توانا بوده و در این کتاب غزلیات، قصاید و ترجیع‌بندهای او را می‌خوانید. 

خواندن کتاب دیوان عطار نیشابوری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک فارسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دیوان عطار نیشابوری

تا به عمدا ز رخ نقاب انداخت

خاک در چشم آفتاب انداخت

سر زلفش چو شیر پنجه گشاد

آهوان را به مشک ناب انداخت

تیر چشمش که عالمی خون داشت

اشتری را به یک کباب انداخت

لب شیرینش چون تبسم کرد

شور در لؤلؤ خوشاب انداخت

تاب در زلف داد و هر مویش

در دلم صد هزار تاب انداخت

خیمهٔ عنبرینت ای مهوش

در همه حلقها طناب انداخت

شوق روی چو آفتاب تو بود

کاسمان را در انقلاب انداخت

شکری از لبت به سرکه رسید

سرکه را باز در شراب انداخت

عرقی کرد عارض چو گلت

نظرم بر گل و گلاب انداخت

روی ناشسته خوشتری بنشین

کاتشی روی تو در آب انداخت

از لب تو فرید آبی خواست

در دلش آتش عذاب انداخت

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۸۰۹ صفحه

حجم

۳٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۸۰۹ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان