دانلود و خرید کتاب سیر در بیراهه علی جعفری هُرستانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سیر در بیراهه

«سیر در بیراهه» نوشته علی جعفری هرستانی(-۱۳۶۳) و محمداسماعیل پسندیده پژوهشگران دانشگاع امام صادق(ع) است. این کتاب مروری است بر ماجرای قائم مقامی و انحراف و عزل آیت‌اللّه منتظری و مواضع امام خمینی (ره) در مقابل آن. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: ماجرای آیت‌اللّه منتظری را می‌توان از نمونه اقداماتی دانست که در آن تلاش شد برای جایگاه رهبری انقلاب و زعامت و ولایت شیعه، نسخۀ بدلی ارائه شود؛ چرا که از زمان اوج‌گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و مشخص‌شدن جایگاه رهبری در شکل‌گیری و تداوم نهضت، یکی از راه‌هایی که برای سرنگونی انقلاب اسلامی مورد توجه مخالفین قرار گرفت، ضربه واردکردن و ایجاد تزلزل یا انحراف در جایگاه و شخصیت رهبری انقلاب بود. سابقۀ تاریخی ایجاد چالش رهبری در انقلاب اسلامی به همان سال‌های ابتدایی تشکیل نهضت باز می‌گردد. حضرت امام(ره) از پیش از مبارزه، بر وحدت روحانیت تأکید داشت و همواره بر محوریت، رهبری و زعامت یک فقیه اصلح و پذیرش ولایت ایشان تأکید داشت. به همین جهت در دوران زعامت آیت‌اللّه حائری بر حوزۀ علمیه، ایشان را زعیم مسلمین می‌دانست و در دوران زعامت آیت‌اللّه بروجردی، تمام تلاش خود را برای تحکیم مرجعیت و زعامت ایشان به کار می برد. امام(ره) برای تحکیم زعامت و ولایت آیت‌اللّه بروجردی تلاش‌های زیادی نمود و دیگر مراجع را نیز به تبعیت از ایشان تشویق می‌نمود. حتی در مواردی که در مواجهه با رژیم شاه، نظر ایشان با نظر آیت‌اللّه بروجردی هم‌سو نبود، امام(ره) برای حفظ وحدت روحانیت و تضعیف‌نشدن زعامت آیت‌اللّه بروجردی، موضع مستقلی در مقابل ایشان اتخاذ نمی‌کرد. از این‌رو امام (ره) در زمان حیات آیت‌اللّه بروجردی، بیشتر در نقش مشاور سیاسی مورد اعتماد ایشان شناخته می‌شد و درست بعد از رحلت آیت‌اللّه بروجردی بود که امام(ره) احساس تکلیف شرعی نمود و به تقدیر روزگار، در موضع زعامت، ولایت و رهبری مسلمین قرار گرفت.

نظرات کاربران

مجید
۱۴۰۰/۰۲/۲۴

واقعا خوندن این کتاب بر همه مخصوصا جوانان لازمه تا ببینند که روح جمودیت و عدم بصیرت خوارج چگونه در شخصیت انقلابی و مرجعی که حاصل عمر امام (ره) است، حلول کرده و موجب گمراهی ایشان میگردد. خداوند همه ما را

- بیشتر
نازبانو
۱۳۹۸/۰۶/۰۱

عاااااالی و روان و جالب و دردناک، از این شخص میشه یاد گرفت حتی ممکنه در دوران سالمندی هم خطا کنیم.. امیدوارم همه این کتاب رو بخونند و جالب اینه ک منافقین و عوامل فتنه طرفدار منتظری اند... نخونده کتاب

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۷)
یکی از مصادیق این انتقادها، انتقاد از اعدام منافقین در زندان‌ها بود. در تابستان سال ۶۷ و پس از گزارشاتی که از زندان‌ها و اعمال منافقین در نقاط مرزی به حضرت امام رسید، معلوم گشت که هنوز در زندان‌ها کسانی هستند که به دنبال فرار از زندان و همکاری با منافقینی هستند که می‌خواستند با عملیات «فروغ جاویدان» وارد ایران گردند. تلاش این زندانیان برای خروج از زندان و ایجاد ناامنی در کشور و بحران‌سازی بود. در این اوضاع، بر حضرت امام حجت تمام شد که با توجه به اعتقادات باقی‌ماندۀ منافقین در زندان‌ها و تحرکات آنان، منافقینی که هنوز بر سر موضع نفاق خود پافشاری می‌کنند، و در زندان توبه نکرده، از اقدامات وحشیانۀ خود در کشتار مردم پشیمان نیستند، مصداق محارب هستند و مجازات آن‌ها اعدام است.
نازبانو
متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت‌اللّه آقای حاج شیخ حسین‌علی منتظری (ره) دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم‌الشأن گذشت و ایشان، مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل، امتحانی دشوار و خطیر پیش آمد که از خداوند متعال می‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند  و ابتلائات دنیوی را کفارۀ آن قرار دهد.
نازبانو
به هر تقدیر، آیت‌اللّه حسین‌علی منتظری در زمستان سال ۱۳۸۸ و پس از مردودی در امتحانی سخت، دار دنیا را وداع گفت. حتی تشییع جنازۀ آیت‌اللّه منتظری هم ملعبه‌ای برای فتنه‌گران مخالف انقلاب در فتنۀ سال ۱۳۸۸ گردید که البته با حضور انبوه مردم مذهبی، نتوانستند از مراسم آیت‌اللّه منتظری استفادۀ مدنظر خویش را آن‌گونه که می‌خواستند ببرند.
نازبانو
آیت‌اللّه منتظری کتاب خاطراتی را در سال ۷۹ منتشر ساخت که ضدانقلاب نتوانستند خوشحالی خود را از آن پنهان دارند و آن را بزرگ‌ترین ضربه به پیکرۀ جمهوری اسلامی توصیف کردند. به‌عنوان نمونه، صدای آمریکا در برنامۀ خود در ۲۶/ ۷۹/۹ شادی خود از انتشار کتاب خاطرات آیت‌اللّه منتظری را این‌گونه عنوان کرد: اما آیت‌اللّه العظمی منتظری، بزرگ‌ترین ضربه را روز دوشنبه گذشته با انتشار خاطرات ۶۰۰ صفحه‌ای، در جایگاهی در شبکۀ جهانی اینترنت که در بریتانیا اداره می‌شود، به پیکر جمهوری اسلامی وارد کرد.
نازبانو
این‌جانب درگذشت ایشان را به همۀ بازماندگان، به‌ویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسئلت می‌کنم. سیّد علی خامنه‌ای ۲۹ آذر ۱۳۸۸
نازبانو
وی سپس بسیاری از شعارهای انقلاب اسلامی را زیر سؤال برد و بر این اعتقاد بود که «بسیاری از شعارهایی که در این مدت دادیم، غلط بوده و خیلی از آن‌ها ما را در دنیا منزوی کرد و مردم دنیا را به ما بدبین کرد و هیچ لزومی هم برای این شعارها نداشتیم»، «ما شعارهایی دادیم که می‌دانستیم نمی‌توانیم آن‌را انجام دهیم شعارهایی دادیم که دنیا را از خودمان ترساندیم و فکر کردند که در ایران ما مردم را می‌کشیم».
نازبانو
آیت‌اللّه منتظری در مشهورترین سخنرانی انتقادی خود در سالگرد پیروزی انقلاب در سال ۶۷، در مورد شروع جنگ، عنوان کرد که بسیاری از شعارهایی که ما در جریان انقلاب و پس از پیروزی بر رژیم شاهنشاهی دادیم، تند بود و همین شعارها باعث آغاز جنگ از سوی عراق گردید. وی در این سخنرانی تأکید کرد: «دشمنان ما که این جنگ را تحمیل کردند آن‌ها پیروز از کار درآمدند».
نازبانو
اعدام مهدی هاشمی باعث شد که آیت‌اللّه منتظری از تمامی افراد و نهادهایی که در بررسی و اثبات جرائم و اعدام وی نقش داشتند، کینه به دل بگیرد و به‌دنبال فرصتی برای انتقام از آن‌ها برآید؛ وی از برخی از این افراد و نهادها در زمان قائم‌مقامی و از برخی دیگر پس از برکناری انتقام گرفت. پس از اعدام مهدی هاشمی، آیت‌اللّه منتظری در جلسات و نامه‌های خصوصی و بعضی سخنرانی‌های عمومی خود به انتقادهای تند و بعضاً بی‌پایه و مبنا، علیه نهادهای انقلاب پرداخت. سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، بیت امام مخصوصاً سیداحمد خمینی و حتی شخص حضرت امام، از افراد و نهادهایی بودند که گاه و بی‌گاه شاهد اتهامات بعضاً ناروایی علیه خود بودند.
نازبانو
رویگردانی از امام (ره) و دفاع از منافقین پس از اعدام سیدمهدی هاشمی اعدام سیدمهدی هاشمی تأثیر زیادی در برخورد آقای منتظری با مسائل انقلاب داشت؛ به گونه‌ای که ایشان را به چهره‌ای منتقد و معترض تبدیل کرد. البته وی تا مدت‌ها همچنان قائم‌مقام رهبری بود.
نازبانو
مشی حضرت امام (ره) در دوران حیاتشان، این نبود که نظر خود را بر مردم تحمیل کنند؛ بلکه تلاش می‌کردند که خود مردم به رشد و آگاهی لازم برسند و مسائل را متوجه شوند و از این‌رو در ماجراهای مشابه، از جمله نصب بازرگان به سمت نخست‌وزیری دولت موقت -که به پیشنهاد اعضای شورای انقلاب بود- و همچنین انتخاب بنی صدر -که از سوی مردم صورت پذیرفته بود- حضرت امام (ره) اگرچه بعد از افشای ماهیت آن‌ها اعلام کردند که از اول با انتخاب آنان مخالف بوده‌اند و نزدیکان امام (ره) هم بر این مخالفت ایشان اذعان دارند، اما با رأی و نظر مردم و مسئولان همراه می‌شدند. این امر، اگر چه هزینه‌هایی به دنبال داشت، اما باعث ایجاد سرمایه‌ای گران‌بها به نام بصیرت و آگاهی در مردم می‌شد که می‌توانست انقلاب اسلامی را در مقابل خطرات بیمه کند.
نازبانو

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان