دانلود و خرید کتاب باران خوبی ها علیرضا پناهیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب باران خوبی ها اثر علیرضا پناهیان

کتاب باران خوبی ها

انتشارات:بیان معنوی
امتیاز:
۴.۸از ۱۵۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب باران خوبی ها

کتاب باران خوبی ها نوشته علیرضا پناهیان است. انسان ترجیح می‌دهد توصیه نشنود گویا برایش توصیف قابل درک‌تر و راحت‌تر است. امیرالمؤمنین (ع) این کار را در مشهورترین و بهترین خطبهٔ اخلاقی نهج‌البلاغه، یعنی «خطبهٔ متقین» به درخواست یکی از یاران عارف خود به نام «همّام» انجام داده است.

در این خطبه هیچ توصیه‌ای وجود ندارد، و از ابتدا تا انتها توصیف است. حضرت در این خطبهٔ شریف که از نظر زیبایی، سبک، مخاطب، جامعیت و تأثیرگذاری کم‌نظیر است، به «توصیف» فضائل و زیبایی‌های اهل تقوا پرداخته است.

کتاب باران خوبی ها بخش اول از شرح این خطبه توسط استاد پناهیان است که در جلسات هفتگی در مسجد دانشگاه تهران برای دانشجویان ارائه شده و اکنون پس از تنظیم و بازنویسی توسط واحد پژوهش مؤسسهٔ بیان معنوی منتشر شده است.

خواندن کتاب باران خوبی ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که به دنبال شناخت بهتر آیین و سخنان امیرالمونین هستند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب باران خوبی ها

لزوم «آموزش» همگان در حوزهٔ مباحث اخلاقی

در حوزهٔ مباحث اخلاقی، گاهی انسان مواعظی را می‌شنود یا تذکراتی را دریافت می‌کند. گاهی اوقات هم نیاز است که انسان در این زمینه آموزش ببیند. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که از آموزش در حوزهٔ مباحث اخلاقی مستغنی هستیم و نیاز ما در این حوزه بر اساس همان قضاوت‌های عامیانه‌ای که داریم برطرف می‌شود؛ در حالی که نکته‌های دقیق زیادی در این حوزه وجود دارد که درک آنها نیازمند تأملی فراوان و برخورداری از نگاهی دقیق است.

هدف ما از بررسی فرازهای خطبهٔ همّام، صرفاً بیان مواعظی اخلاقی برای ارتقاء تربیتی خودمان نیست. بلکه علاوه بر این فایده، به دنبال این هستیم که با توجه به ریزه‌کاری‌های متعددی که در جای‌جای این خطبهٔ نورانی از امیرالمؤمنین (ع) وجود دارد، به کنکاشی عمیق و موشکافانه در خصوص گزاره‌های اخلاقی مطرح شده در این خطبه بپردازیم تا هم نیاز فکری‌مان برآورده شود و هم اقناع اندیشه را به دنبال داشته باشد.


نظرات کاربران

𝐑𝐄𝐙𝐀
۱۳۹۹/۰۸/۲۵

کتاب بسیار خوب و عالی هستش کتاب فاخری دیگر از استاد پناهیان واقعا عالی و محشره حتما‌ بخونین دوستان‌اینو

حسین(ع) همه جا با ماست
۱۳۹۹/۰۸/۲۸

به عشق آقای پناهیان می خرمش همه باهم عششق است پناهیان. تا صفحه 35 خوندم و دیگه طاقتم تموم شد.خطبه حمام رو از اینترنت خوندم و فقط اشک می ریختم. این کتاب عاالیه...

msani
۱۳۹۹/۰۸/۲۸

نگاه جامع شبکه ای و تحلیل دقیق استاد وقتی بر روی خطبه جاودانه و اعجاب انگیز امیر المومنین علیه السلام انجام شود نتیجه می ناب خواهد بود،حتما از دست ندهید....

رضا نون
۱۳۹۹/۰۸/۲۷

بعد از حدود ۱۰ سال از زمان سخنرانی های حاج اقا بالاخره کتاب رو منتشر کردند. توی کتابهایی که درباره خطبه همام و شرحش نوشته شده بنظرم خیلی متفاوت تر و امروزی تر هست و بصورت کاربردی درباره تک تک

- بیشتر
۱۳۹۹/۰۹/۰۱

من نسخهـ چاپیـ کتابـ رو خریداریـ کردمـ عاااالیـ و به شدتـ پیشنهاد میشهـ🌱✅

محیا
۱۳۹۹/۰۹/۰۱

سلام لطفا کتاب به این خوبی رو وارد طاقچه بی نهایت بکنید..ممنون🍃

محمدصادق
۱۳۹۹/۰۹/۰۹

شاید بهترین انتخاب برای طرح بسیاری از مباحث کاربردی زندگی، خطبه متقین امیرالمؤمنین علیه السلام بود. ادبیات روان و رسا و در عین حال مختصر نویسنده عزیز، به ضمیمه ی مصادیق و مثال های جذاب روزمره، ارزش این کتاب رو

- بیشتر
S. Mohammad Zare
۱۳۹۹/۰۸/۲۴

باران خوبی های پناهیان یکی از بهترین مطالب اخلاقی ای بوده که واقعا ازش بهره بردم

sajad
۱۳۹۹/۰۸/۲۶

با خواندن این کتاب انگار داشتم فیلم نگاه می کردم اینقدر زیبا روان و جذاب و مفید و و و خیلی حال داد 😍❤🌹 دلم گیر کرده در صفحه های 188تا 191

sh313
۱۳۹۹/۰۹/۰۶

بی صبرانه منتظر جلد بعدی این کتاب هستم.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۹۶)
اگر از علت دین‌داری من سؤال کنند، می‌گویم: «من از ترس جهنم و عذاب قبر است که دین‌داری می‌کنم!» ولی اولیای خدا، از بس خدا زیباست دین‌داری می‌کنند. جهنم و قبر هم هست، ولی آن دلیلی که آنها را وادار به دین‌داری می‌کند، زیبایی خداست. جهنم آنها هم جایی است که از دیدن زیبایی خدا محروم باشند.
کویر
انسان‌ها معمولاً از شنیدن «توصیه» زود خسته می‌شوند. حتی برخی از آن فرار می‌کنند. اما «توصیف» این‌گونه نیست؛ به‌ویژه اگر توصیف خوبی‌ها باشد. شاید هیچ چیزی به اندازهٔ توصیف خوبی‌ها نتواند انسان‌ها را برای حرکت و اقدام به شوق آورد و به آنها انگیزه و ارادهٔ کافی ببخشد.
صائب
امیرالمؤمنین (ع) هم می‌فرماید: «شما به عمل به چیزهایی که می‌دانید محتاج‌تر هستید از دانستن چیزهایی که نمی‌دانید.»
علیرضام
«شما به چیزهایی که می‌دانید عمل کنید، خدا چیزهایی را که نمی‌دانید به شما نشان خواهد داد.»
کاربر ۲۵۹۵۴۸۴
امام صادق (ع) می‌فرماید که حضرت داوود (ع) به فرزندش حضرت سلیمان (ع) گفت: «یا بُنَی، لَوْ أَنَّ الْکلَامَ کانَ مِنْ فِضَّةٍ کانَ ینْبَغِی لِلصَّمْتِ أَنْ یکونَ مِنْ ذَهَب؛ فرزندم! اگر سخن گفتن از نقره باشد، شایسته است که سکوت از طلا باشد.»
🌱ehsan
یکی از بزنگاه‌هایی که چشم باعث خرابی انسان می‌شود، حس کنجکاوی است. کنجکاوی یکی از پشتوانه‌های نگاه است که چشم را به کارکرد بدش نزدیک‌تر می‌کند. به صورت طبیعی نوعی کنجکاوی در وجود انسان هست که سبب می‌شود انسان به هر چیزی نگاه کند. همین کنجکاوی انسان را گرفتار نگاه حرام هم خواهد کرد. به این سادگی که نمی‌توان تعفّن نگاه حرام را درک کرد تا خود را متقاعد کنیم که از آن چشم بپوشیم. اما یک راه عملی برای جلوگیری از نگاه حرام این است که کنجکاوی نکنیم. باید در مقابل کنجکاوی بی‌دلیل خودمان بایستیم و بگوییم که اصلاً نمی‌خواهم از همه چیز باخبر باشم!
کویر
ساده‌ترین روش برای شناخت آدمی، زبان اوست؛
محمدرضا میرباقری
یکی از دوستان آزاده نقل می‌کرد که در دوران اسارت به مرحوم ابوترابی گفتم: «شما چقدر صبر دارید، چرا عصبانی نمی‌شوید؟» ایشان فرمود: «ممکن است شما یک دفعه‌ای چینی صحبت کنید؟!» من با تعجب گفتم: «نه، ممکن نیست، چنین چیزی خیلی بعید است.» ایشان فرمود: «عصبانی شدن برای شما باید این‌قدر بعید باشد. مؤمن که عصبانی نمی‌شود، مؤمن که از کوره در نمی‌رود.»
محمدرضا میرباقری
هرچند گناه کردن خیلی بد است، ولی خود ارتکاب گناه می‌تواند زمینه‌ای باشد که اگر با توبه همراه شود، بهرهٔ بزرگی به انسان برساند که همان شکستن خود است.
محمدرضا میرباقری
ویژگی دیگر این خطبه این است که «توصیفی» است نه «توصیه‌ای». این خطبه به جای اینکه دیگران را به تقوا داشتن «توصیه» کند، متقین را «توصیف» می‌کند. توصیه کردن برای کسی که آمادگی ندارد، فایدهٔ چندانی نخواهد داشت. البته توصیه بسیار ضروری است، ولی اثربخش بودنِ توصیه به دلیل پیش‌زمینه‌های فراوانی که نیاز دارد، دیریاب است. اما بیان همان توصیه‌ها به صورت توصیفی آسان‌تر در دل انسان‌ها نفوذ و رسوخ کرده و دیرتر از دل او برخواهد خاست.
erfan erfan

حجم

۱۷۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱۷۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۱۳,۰۰۰
۷,۸۰۰
۴۰%
تومان