دانلود و خرید کتاب اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی محمدرضا فلاح‌شیروانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی اثر محمدرضا فلاح‌شیروانی

کتاب اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی

معرفی کتاب اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی

اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی کتابی نوشته محمدرضا فلاح شیروانی است که در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به چاپ رسیده است.

انقلاب شکوهمند اسلامی تنها با پشتیبانی یک اندیشه و فکر نیرومند میسر شد. هرچند انتظار می‌رفت دانش‌های اسلامی از این انقلاب پشتیبانی کرده باشند ولی واقع این است که همان‌طور که هم‌اکنون با خلأ تئوریک مواجه هستیم، دانش‌های ارزشمند اسلامی خود را به آستانه‌ی نیازهای سرِ صحنه‌ی این انقلاب طوفنده نرسانده است. این درحالی است که انقلاب اسلامی واقعاً با انضباط و تسلط بالا مدیریت شد و به پیروزی رسید؛ واضح و مبرهن است که این خلأ، توسط یک کانون فکری پر شده است.

حضرت امام(ره) برای شکل‌گیری این خیزش عظیم، عقلانیت و اندیشه‌ای نیرومند و متکی به دانش‌های حوزوی به میدان آورد.

این نوشتار در پی تقریری فاخر از این اندیشه و جریان‌شناسی مرتبط با این اندیشه‌ٔ حیات‌بخش و پاسخگو است.

 خواندن کتاب اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علتقه‌مندان به کتاب‌های سیاسی و عقیدتی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

 بخشی از کتاب اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی

دانش‌ها کارشان انضباط‌بخشی به حرکت‌های انسانی است. دانش‌ها به واسطهٔ آن که از مسیر ایده تا یک قاعدهٔ علمی، چکش بسیار خورده‌اند، در بازه‌های زمانی کوتاه از تبدّل بسیار در امان هستند. علاوه بر آن، بر مقدمات و منطق نسبتاً نیرومندی متکی‌اند و در تحلیل‌ها و توصیه‌ها از قوت مناسبی برخوردارند و واقعاً توان راه‌گشایی دارند. دانش‌ها می‌توانند در انسان کشش‌ها و خواست‌های مشخص، ثابت و نیرومندی پدید بیاورند و به او امکان پیگیری سامان‌مند یک خواسته تا مطلوب نهایی را بدهند. وقتی اقدامات انسان، گسترده و دارای میدانی وسیع می‌شود و از طرف دیگر کش‌دار و دارای بازهٔ زمانی طولانی می‌گردد، احتیاج بیشتری به یک کانون نیرومند انضباط‌بخش پیدا می‌شود.

از یک زاویهٔ دیگر و به تعبیر دیگر می‌توان گفت: علم مایهٔ توانایی و قدرت است. با دانش، مقدورات انسان وسعت بسیار پیدا می‌کند و ضرورت آن نیز به اندازهٔ گستره‌های وسیع اجتماعی گسترش می‌یابد، به ویژه اگر این اقتدارات و مقدورات در سطح گستردهٔ حرکت یک ملت و دایرهٔ وسیع خیز تمدنی، ملاحظه و مطالبه شود.

«علم وسیلهٔ قدرت است؛ یکی از مهم‌ترین مؤلّفه‌های قدرت ملّی، عبارت است از دانش.»

«حقیقتاً کشوری که دستش از علم تهی است، نمی‌تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی این است. علم، عزت می‌بخشد.

جمله‌ای در نهج‌البلاغه هست که خیلی جملهٔ پرمغزی است. می‌فرماید: «العلم سلطان»، علم اقتدار است. «سلطان»؛ یعنی اقتدار، قدرت. «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه»؛ علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به چنگ آورد، می‌تواند تحکم کند؛ می‌تواند غلبه پیدا کند؛ هر کسی که این اقتدار را به دست نیاورد، «صیل علیه»؛ بر او غلبه پیدا خواهد شد؛ دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می‌کنند؛ به او تحکم می‌کنند. این واقعیت را ملت ایران در یک دورهٔ طولانی، با پوست و گوشت و استخوان خودش لمس کرد.»۶

نبرد تمدنی

حضرت امام تا با فریاد «اسلام در خطر است»، قیام خود را شروع کرد، آگاهان حوزهٔ تمدن‌پژوهی و سیاست‌مداران هشیار، به‌ویژه آنها که آگاهی مؤثری از دین اسلام و سوابق آن داشتند، فهمیدند که این ورود، یک ورود تمدنی است و این درگیری در یک سطح تمدنی بسته شده است. این نوع درگیری با ورود صدها مثل مصدّق، امکان حاصل آمدن نداشت.۷ هر نزاعی ولو وسیع و پرتأثیر، در سطح یک نزاع تمدنی تعریف نمی‌شود، کما این که مشاهده می‌کنیم بین خود ممالک غربی، نزاع‌های طاقت‌فرسایی برقرار است، در حالی‌که همگی در شمار اعضای قطعی این تمدن محسوب می‌شوند؛ نه هیچ‌گاه از چارچوب معنایی و محتوایی آن تمدن خارج شده‌اند، نه شاید لحظه‌ای از این درگیری‌های جدی دست برداشته‌اند. لذا می‌توان با غرب، در دل تمدن غربی بر سر منافع ملی خود، سفت و پایدار درگیر شد ولی متاع تمدنی بدیعی با تعریف تمدنی نوین به میدان نیاورد.


منطق فهم دین
علی اکبر رشاد
تأملی در مناسبات اندیشه و دانش
محمدرضا فلاح‌شیروانی
والعصر، گفتارهایی درباره علم دینی
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
زندگی مطلوب طلبه
محمدرضا فلاح‌شیروانی
مکتب امام خمینی (ره) به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی
محمدرضا فلاح‌شیروانی
بینش علمی
محمدرضا فلاح‌شیروانی
پنج رویکرد مادر در مکتب امام رحمه الله علیه
محمدرضا فلاح‌شیروانی
تقریری تفصیلی از پنج رویکرد مادر در مکتب امام
محمدرضا فلاح‌شیروانی
روش‌شناسی نقد احادیث
علی نصیری
درآمدی بر دیدگاه‌ها و باورداشت‌های اسلامی - انقلابی
محمدرضا فلاح‌شیروانی
حیات معرفتی مسلمان مسئول
محمدرضا فلاح‌شیروانی
درآمدی بر لایه های دانش
محمدرضا فلاح‌شیروانی
هوای ملکوت
محمدرضا فلاح‌شیروانی
طرح راهبردی انقلاب اسلامی (جلد اول)
محمدرضا فلاح‌شیروانی
برنامه ریزی ماموریت گرا و برنامه ریزی منابع محور
محمدرضا فلاح‌شیروانی
مبارزه پیروز
سیدمحمد بهشتی
برای هم بودن
محمدرضا فلاح‌شیروانی
مقام مردم
محمدرضا فلاح‌شیروانی
جایگاه عزم
محمدرضا فلاح‌شیروانی

نظرات کاربران

بخشی
۱۳۹۹/۱۲/۲۸

نزدیک چند ماه این کتاب را که حجم کمی دارد، مباحثه می کردیم. با فکر و دقت نظر نوشته شده و برای ما پرنکته بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
«از قرن هجدهم به بعد هر تحوّل اجتماعی اتفاق افتاده، بسط مدرنیته بوده، امّا انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد.»
مهدی تکلو
«امامِ عظیم‌الشّأن ما در دنیای اسلام این را نشان داد که ۱. فقه اسلام - یعنی مقرّرات ادارهٔ زندگی مردم - در کنار ۲. فلسفهٔ اسلام - یعنی تفکّر روشن‌بینانه و عمیق و استدلالی - و ۳. عرفان اسلام - یعنی زهد و انقطاع إلی اللّه و دامن برچیدن از هواهای نفسانی -، چه معجزهٔ بزرگی می‌تواند بیافریند.»
سيدمجتبی
مردم در بافتی از بحران و مشکلات اقتصادی و غیره قیام کردند، اما مشکلات اقتصادی ایران در این دوران، آن‌قدرها بزرگ نیست که مردم در دسته‌های صدهزار نفری و میلیونی به خیابان‌ها بریزند و در مقابل مسلسل‌ها سینه سپر کنند. در مورد این پدیده است که باید صحبت کرد. ... در نهایت با در نظر گرفتن تمام مشکلات اقتصادی، هم‌چنان باید ببینیم که چرا مردم قیام کردند و گفتند: دیگر این وضع را نمی‌خواهیم.
سيدمجتبی

حجم

۴۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۶ صفحه

حجم

۴۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۶ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان