دانلود رایگان کتاب اهداف قیام حسینی ابوالقاسم علیان‌نژادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اهداف قیام حسینی اثر ابوالقاسم علیان‌نژادی

کتاب اهداف قیام حسینی

معرفی کتاب اهداف قیام حسینی

کتاب اهداف قیام حسینی نوشتهٔ ابوالقاسم علیان‌نژادی (روحانی و پژوهشگر دینی) است که در انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع) منتشر شده است.

درباره کتاب اهداف قیام حسینی

شیعیان به امام حسین علیه‌السلام و یارانش عشق می‌ورزند و در عزای ایشان اشک می‌ریزند و مردان، زنان، پیران، جوانان و حتّی کودکان عزاداری می‌کنند. حتّی بسیاری از غیر مسلمانان نیز در این امر با مسلمانان شریک می‌شوند.

اما چرا و به چه دلیل؟ چون اسوه شجاعت و شهامت و آزادی و نمونهٔ کامل شهادت در راه خدا بوده است. امّا هدف آن حضرت از این قیام و آن شهادت چه بوده است؟ تا ما هم از آن سرور آزادگان الگو بگیریم و عزاداری‌ها و زیارت‌هایمان مصداق «عارفا بحقّه» باشد. این کتاب به سؤال بالا پاسخ می‌گوید و اهداف قیام حسینی را با استناد به خطبه‌ها و سخنان آن حضرت و تواریخ کربلا با زبانی ساده برای همگان روشن می‌سازد. در کتاب اهداف قیام حسینی مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) درباره اهداف قیام حسینی را گردآوری شده است.

خواندن کتاب اهداف قیام حسینی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌‌مندان به درک تفکرات امام حسین (ع) پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اهداف قیام حسینی

«اهداف پروردگار از منظر قرآن:

برای توضیح بیشتر آنچه گفته شد به سراغ کلام وحی رفته، و آیاتی از قرآن مجید را به عنوان نمونه متذکر می‌شویم. توجّه فرمایید:

۱. هدف از خلقت جهان هستی

خداوند متعال در این مورد، در آیه ۱۲ سوره طلاق می‌فرماید:

«(اللهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الاَْرْضِ مِثْلَهُنَّ یتَنَزَّلُ الاَْمْرُ بَینَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللهَ عَلَی کلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللهَ قَدْ أَحَاطَ بِکلِّ شَیْءٍ عِلْمآ)؛ خداوند همان کسی است که هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها را؛ فرمان (و تدبیر) او در میان آنها پیوسته فرود می‌آید تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست و اینکه علم خدا به همه چیز احاطه دارد».

هدف از آفرینش آسمان‌ها و زمین دو چیز است: نخست اینکه بدانیم خداوند قادر بر انجام هر کاری است و این مطلب با مطالعه در مخلوقات الهی در دریاها و خشکی‌ها و جنگل‌ها و آسمان‌ها و کهکشانها و درون وجود خود انسان، و پرده برداشتن از شگفتی‌ها و اسرار آن روشن می‌شود.

دیگر اینکه بدانیم خداوند بر همه چیز احاطه دارد و هیچ چیز از دید او مخفی و پنهان نمی‌ماند.

۲. هدف از خلقت ستارگان

در آیه ۵ سوره یونس در مورد خلقت کواکب وستارگان آسمان چنین آمده است:

«(هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَالْقَمَرَ نُورآ وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللهُ ذَلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یفَصِّلُ الاْیاتِ لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ)؛ او کسی است که خورشید را روشنایی‌بخش، وماه را نورافشان قرار داد؛ و برای آن منزلگاه‌هایی مقرّر کرد، تا عدد سالها و حساب (زمان) را بدانید؛ خداوند این را جز به‌حق نیافریده؛ او آیات (خود را) برای گروهی که آماده درک حقایقند، شرح می‌دهد».

هدف از آفرینش خورشید و ماه استفاده بندگان، بلکه تمام موجودات، از نور آنهاست. علاوه بر اینکه یک نوع تقویم طبیعی است که در دسترس همگان است، و همه مردم اعم از باسواد و بی‌سواد می‌توانند با استفاده از آن حساب روزها و ماه‌ها و سالها را داشته باشند.»

نظرات کاربران

S
۱۳۹۷/۰۱/۳۱

اهداف قیام حسینی* اصلاح امت امربه معروف و نهی از منکر احیای سنت پیامبر(ص) حمایت از حق و مبارزه با باطل تشکیل حکومت اسلامی اجرای عدالت افشای چهره منافقان امتحان گسترده مسلمین مقام شفاعت عظمی ابتدا هدف از آفرینش جهان هستی، انسان، ستارگان،و سپس هدف از بعثت انبیاء و هدف

- بیشتر
ali__2003
۱۴۰۱/۰۵/۱۶

ان‌شاءالله که توفیق داشته باشیم به نکاتی که در کتاب گفته شده عمل کنیم

امیر
۱۳۹۵/۰۵/۰۲

عالی بود البته به نظر من یکی از مهمترین اهدافی در این کتاب ذکر شده ، دفاع از حق و مبارزه با باطل بود ، و اینکه تو این راه چهره منافق ها رو میشه تشخیص داد. من یک درس

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
در روایات آمده که امام حسین علیه السلام هنگام وداع با حرم جدّش لحظاتی در خواب فرو رفت و در عالم رؤیا این سخن را از جدش شنید: «اِنَّ لَکَ فِی الْجَنَّةِ دَرَجاتٌ لاتَنالُها اِلّا بِالشَّهادَةِ؛ برای تو مقامی نزد خدا تعیین شده که جز با شهادت به آن نمی‌رسی».
S
همه ما به امام حسین علیه السلام و یارانش عشق می‌ورزیم و در عزایش اشک ماتم می‌باریم و بر سر و سینه می‌زنیم، مردان، زنان، پیران، جوانان و حتّی کودکان در این عشق مقدّس شریکند، و حتّی بسیاری از غیر مسلمانان نیز در این امر با ما شرکت می‌کنند. او را در مشکلات شفیع خود بر درگاه خداوند قرار می‌دهند، تربت پاکش را می‌بوسیم، مرقدش را زیارت می‌کنیم، و خاک درش را توتیای چشم خود می‌سازیم. امّا چرا و به چه دلیل؟ چون اسوه شجاعت و شهامت وآزادی و نمونه اتمّ (کامل) شهادت در راه خدا بوده است. امّا هدف آن حضرت از این قیام و آن شهادت چه بوده است؟ تا ما هم از آن سرور آزادگان الگو بگیریم و عزاداری‌ها و زیارت‌هایمان مصداق «عارفآ بحقّه» باشد. این کتاب به سؤال بالا پاسخ می‌گوید و اهداف قیام حسینی را با استناد به خطبه‌ها و سخنان آن حضرت و تواریخ کربلا با زبانی ساده برای همگان روشن می‌سازد.
مهدی فیروزان
ما شیعیان آن حضرت در ایران، در پرتو مجالس سوگواری محرم‌ها و تاسوعاها و عاشوراها و اربعین‌ها به لطف خدا توانستیم حکومت اسلامی تشکیل دهیم. باید در پاسداری از آن و رفع کاستی‌هایش از جان و دل بکوشیم.
السلام علیک یاقمربنی هاشم
در حدیث ارزشمندی از حضرت علی علیه السلام می‌خوانیم: «وَمَا أَعْمَالُ آلْبِرِّ کلُّهَا وَ آلْجِهَادُ فِی سَبِیلِ آللّهِ، عِنْدَ آلاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْی عَنِ آلْمُنْکرِ، إِلاَّ کنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی؛ (بدانید) تمام اعمال نیک وحتّی جهاد در راه خدا در برابر امر به ‌معروف و نهی از منکر همچون قطره‌ای است در مقابل یک دریای پهناور».
السلام علیک یاقمربنی هاشم
یکی دیگر از اهداف نهضت عاشورا، احیای سنّت پیامبر عالی قدر اسلام، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله است. امام حسین علیه السلام می‌فرماید: «اَدْعُوکمْ اِلی کتابِ الله وَسُنَّةِ نَبِیهِ صلی الله علیه و آله فَاِنَّ السُّنَّةَ قَدْ اُمِیتَتْ وَ اِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ اُحْییتْ، وَ اِنِ اسْتَمِعُوا قَوْلی وَ تُطِیعُوا اَمْرِی، اَهْدِکمْ سَبِیلَ الرَّشادِ؛ شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دعوت می‌کنم چرا که سنّت رسول خدا صلی الله علیه و آله را میرانده و بدعت‌ها را احیا کرده‌اند و اگر دعوتم را اجابت کرده، و کلامم را بشنوید و دستوراتم را عمل کنید، شما را به راه رشد و تقوا هدایت خواهم کرد
negin
جالب اینکه وقتی با برادران اهل سنّت در مورد جنایت‌های مختلف معاویه و یزید و دیگر ظالمان بنی‌امیه سخن گفته می‌شود با این جمله که: «آنها مجتهد بوده و مطابق فتوای خود عمل کرده‌اند، و مجتهد نیز ممکن است اشتباه کند!» تمام جنایات آنها را توجیه می‌کنند. امّا براستی آیا می‌توان با چنین توجیه مضحکی چنان جنایات وسیع و گسترده و کم‌سابقه‌ای را توجیه کرد؟ آیا عقلای جهان چنین توجیهاتی را می‌پذیرند؟
ali__2003
امروز که مسلمانانی با وفا و قوی الایمان وجود دارند، و حاضرند تمام هستی خود را در راه امام حسین علیه السلام تقدیم کنند، چرا سخن از اهداف امام علیه السلام و تشکیل حکومت اسلامی در سرتاسر کره زمین، و یا آماده ساختن جهان برای حکومت حضرت مهدی علیه السلام گفته نمی‌شود؟
ali__2003
خوانندگان محترم! عزاداران عزیز! مراسم عزاداری باید هر چه باشکوه‌تر برگزار گردد، و سال به سال پردامنه‌تر و وسیع‌تر شود، تا تعظیم شعائر الهی به معنای واقعی کلمه صورت پذیرد. امّا باید همه عزیزان از اهداف امام حسین علیه السلام مطلع وآگاه شوند، باید بدانیم آن حضرت برای احیای حق و از بین بردن باطل قیام کرد تا در این مسیر گام برداریم، هرگاه با این هدف امام علیه السلام آشنا باشیم و در اختلاف بین نزدیک‌ترین فرد به ما با دیگری، بدانیم حق با فرد غریب است جانب او را خواهیم گرفت و رابطه را بر ضابطه مقدّم نخواهیم کرد. اگر قضات ما این درس را از مکتب عاشورا بگیرند حاضر نخواهند شد در هیچ‌گونه اختلافی، کوچکترین حکمی بر خلاف حق صادر کنند، هر چند تهدید یا تطمیع شوند.
ali__2003
مبارزه امام حسین علیه السلام با جهل و نادانی: امام حسین علیه السلام برای بیداری و آگاهی مردم قیام کرد، امّا آن قدر خواب آنها عمیق و جهل و ناآگاهیشان ریشه‌دار بود که جز خون قلب امام علیه السلام و یاران وفادارش این آفت مهم را از مزرعه اسلام دور نساخت.
السلام علیک یاقمربنی هاشم
هر چه بیشتر با اهداف قیام سرور و سالار شهیدان آشنا شویم آثار عملی آن در زندگی روزمره ما آشکارتر خواهد بود.
السلام علیک یاقمربنی هاشم

حجم

۵۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

حجم

۵۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

قیمت:
رایگان