دانلود کتاب صوتی لیلی و مجنون با صدای ویدا امین‌پور + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی

دانلود و خرید کتاب صوتی لیلی و مجنون

معرفی کتاب صوتی لیلی و مجنون

کتاب صوتی لیلی و مجنون مجموعه شعری از نظامی گنجوی شاعر و داستان‌سرای پارسی‌گوی ایرانی است که در سده‌ی ششم هجری (دوازدهم میلادی) می‌زیست. این مثنوی عاشقانه بن‌مایه‌ی افسانه‌های فولکور و اشعار قدیمی را داشته که می‌تواند به درک تفاوت‌های فرهنگی اعراب و ایرانیان کمک کند. این قصه‌ی عاشقانه که در وزن عروضی ایراد شده، داستان دو دلداده‌ای است که با فراز و نشیب‌های بی‌شماری مواجه می‌شوند و برای وصال به یکدیگر سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کنند.

نسخه صوتی این منظومه با صدای ویدا امین‌پور، محمد نوروزی و صابر موسوی توسط انتشارات شنیدار منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب صوتی لیلی و مجنون

لیلی و مجنون دو دلداده‌ای بودند که در روزگاران قدیم عاشق یکدیگر می‌شوند و برای رسیدن به هم با مصائب بی‌شماری مواجه می‌شوند. حکیم نظامی گنجوی در این شعر داستان دو دلداده‌ی عرب به نام قیس و لیلی را شرح می‌دهد. این منظومه مشهورترین داستان عاشقانه‌ی ادبیات کلاسیک دوره‌ی اسلامی را شکل می‌دهد.

حدود سال‌های ۳۵۰ تا ۵۵۰ هجری قمری، ابوبکر والبی افسانه‌ای با همین عنوان به زبان عربی نوشت که در برخی از نسخه‌های خطی نیز ترجمه‌ی فارسی آن به چشم می‌خورد. اخستان ابوالمظفر شروانشاه، پسر منوچهر که از شاهان دودمانی محلی در شروان ناحیه‌ای در قفقاز بود، ترجمه‌ی کتاب ابوبکر والبی را خواند و از آن‌جایی که از پیش از آن خسرو و شیرین را نیز خوانده بود، به این فکر افتاد تا از نظامی بخواهد که لیلی و مجنون را به نظم در بیاورد. علی‌رغم اینکه نظامی علاقه‌ی چندانی به این کار نداشت، سرانجام به اصرار این پادشاه و تشویق فرزندش این منظومه را نوشت. بر خلاف منظومه‌های قبلی که سال‌ها زمان می‌بردند تا سروده شوند، نظامی این منظومه را تنها در چهار ماه سرود. این منظومه که در سال ۵۸۴ سروده شده و در سال ۵۸۸ بازبینی شد، سومین منظومه‌ی نظامی گنجوی است که بیش از ۴۵۰۰ بیت را دارا می‌باشد.

نظامی گنجوی که امروزه یکی از مهم‌ترین شاعران ادبیات کلاسیک به حساب می‌آید با انتشار اثر لیلی و مجنون سرآغازی شد تا مثنوی‌های بی‌شماری بعد از او در دوره‌های طولانی ایجاد شود. مقلدهایی چون امیر خسرو دهلوی، نورالدین عبدالرحمن جامی و در دوره‌ی صفوی شاعرانی چون هاتفی خرجردی، هلالی جغتایی از جمله کسانی بودند که روایت‌هایی از این داستان ارائه کردند و هر یک تا اندازه‌ای خود را صاحب رأی دانسته‌اند.

خلاصه کتاب صوتی لیلی و مجنون

اگرچه نام لیلی و مجنون پیش از نظامی گنجوی در اشعار و ادبیات فارسی به چشم می‌خورد، اما اولین بار این نظامی بود که به صورت منظومه‌ای واحد در زبان فارسی از آن نام‌ها استفاده کرد. لیلی و مجنون، دختر و پسر نابالغی بودند که عاشق یک‌دیگر می‌شوند. لیلی دختری زیبا از قبیله‌ی عامریان و قیس پسری از دیار عرب بود که پس از آنکه عاشق لیلی شد، او را مجنون خطاب کردند. این دو دلداده در راه مکتب با یکدیگر آشنا شدند و در ابتدا عشقشان را مخفی کردند اما طولی نکشید که راز عشقشان به همه جا نقل مکان کرد.

پدر لیلی مردی مشهور و ثروتمند بود و حاضر نبود که دختر زیبایش را به فردی بی‌سرو پا بدهد. خانواده‌ی پسر به خواستگاری دختر رفتند و با مخالفت قبیله‌ی عامریان مواجه شدند. بعد از آنکه این خانواده‌ی عرب به نتیجه‌ نرسیدند، کشمکش‌هایی میان دو قبیله در می‌گیرد که در نهایت منجر به جنگ‌هایی بین آن‌ها می‌شود. لیلی را به مردی از قبیله‌ی بنی‌اسد می‌دهند و عروسی مفصلی برگزار می‌کنند، اما لیلی اجازه نمی‌دهد که شوهرش ابن‌سلام به او نزدیک شود. ابن‌سلام بیمار می‌شود و بعد از مدتی از دنیا می‌رود و داستان صحبت‌های عاشقانه‌ی لیلی و مجنون بار دیگر گرما می‌گیرد. اما دیری نمی‌گذرد که چراغ عمر لیلی نیز خاموش می‌شود و مجنون آن‌قدر برای لیلی زاری می‌کند که خود نیز با او همراه می‌شود.

درباره نظامی گنجوی

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی گنجوی و حکیم نظامی در سال ۵۳۵ هجری قمری در شهر گنجه به دنیا آمد. خیلی زود پدرش را از دست داد و به وسیله‌ی دایی مادرش بزرگ شد و تحت حمایت او تحصیل نمود. با بررسی اشعار او می‌توان دید که از دوران کودکی به فنون ادب، تاریخ، قصص و همچنین نجوم نیز علاقه داشته و در تحصیل علم تلاش می‌کرد. دوران زندگی او همزمان با دوره‌ی حکومت اتابکان آذربایجان و موصل و شروانشاهان بود. تمایل او بیشتر به عرفان و زهد بود و همین امر موجب شد که تا حدی از وابستگی به دربارهای سلطنتی فاصله بگیرد. همه‌ی عمر خود را در گنجه در زهد و عزلت به سر برد و تنها در سال ۵۸۱ به دعوت سلطان قزل ارسلان به سی‌ فرسنگی گنجه رفت و با او ملاقات کرد.

سرانجام نظامی گنجوی در فاصله‌ی سال‌های ۶۰۲ تا ۶۱۲ در گنجه درگذشت. شهر گنجه در شمال غربی جمهوری آذربایجان قرار داشته و از شهرهای تاریخی قفقاز به حساب می‌آید. او به عنوان صاحب سبک در داستان‌سرایی ادبیات پارسی شناخته می‌شود. از آثار بی‌نظیر این شاعر بزرگ می‌توان به خمسه یا پنج‌گنج اشاره کرد که در حوزه‌ی ادبیات غنایی قرار می‌گیرد. کارهایی همچون مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه از اثرات برجسته‌ی ایشان است.

شنیدن و دانلود کتاب صوتی لیلی و مجنون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب لیلی و مجنون صوتی که به گویندگی ویدا امین پور، محمد نوروزی و صابر موسوی صورت گرفته است می‌تواند یکی از بهترین دریچه‌ها برای ورود به عرصه‌ی دنیای کلاسیک در ادبیات ایران کهن باشد. از آن‌جا که ایران کشوری است که قدمتی بسیار طولانی و فرهنگی بسیار غنی را در خود جای داده است، داستان‌های عاشقانه‌ی آن نیز از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار است. شنوندگان این اثر می‌توانند با فرهنگی از مردم ایران آشنا شوند و با استفاده از تراژدی‌های عاشقانه و اساطیری که به خوبی با فرهنگشان منطبق است بسیاری از مسائل احساسی و عاطفی را درک کنند و از آن‌ها در جریان زندگی استفاده کنند. لیلی و مجنون همچنین دارای اندرزهای بسیار پر مغزی است که خواننده پس از آن با دیدی بهتر می‌تواند مسائلی را که در زندگی با آن درگیر است، درک و فهم کند.

چرا باید لیلی و مجنون صوتی را بشنویم؟

شنیدن ادبیات کلاسیک ایران یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر ایرانی برای آنکه بتواند بستری را که در آن زیست می‌کند بهتر بشناسد برای خود واجب می‌کند. شاید بسیاری از افراد فرصت کافی برای مطالعه‌ی آثار کلاسیک در وزن‌های عروضی را نداشته باشند و یا حتی نتوانند به خوبی از پس خواندن وزن‌ها بر بیایند. شنیدن آن علاوه بر اینکه می‌تواند موجب نگاهی شفاف‌تر به لغات و عبارات شعر شود، حتی می‌تواند آهنگ وزن‌های عروضی را نیز در ذهن خوانندگان تقویت کرده و آن‌ها را با موسیقی کلاسیک ایران بهتر آشنا کند. هر ایرانی برای آنکه بتواند با ادبیاتی که در بستر آن زیست می‌کند بهتر آشنا شود و بتواند محیط پیرامونش را بهتر بشناسد ناچار است تا به سراغ آثار کلاسیک در ادبیات ایران برود. نظامی گنجوی یکی از این مهم‌ترین گنیجنه‌های آثار کلاسیک ایران به حساب می‌آید و مطالعه آثار او را می‌توان با شنیدن کتاب صوتی لیلی و مجنون شروع کرد.

معرفی نویسنده
نظامی گنجوی
ایرانی

نظامی گنجوی -که امروزه یکی از ارکان ادبیات فارسی به شمار می‌رود- نه‌تنها شاعری منحصربه‌فرد، بلکه از سرآمدان روزگار خود در زمینه‌ی علوم عقلی و نقلی، از فلسفه‌ و کلام تا فقه و ادبیات عرب و حتی نجوم بوده و این تبحر در شعر او نیز نمود یافته است. در واقع نظامی را می‌توان حکیمی دانست که آتش نهفته در جانش، شاعری‌اش آموخت و از او داستان‌سرایی قهار ساخت که روایات منظومش سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل گشت و تاریخ ادبیات غنایی پارسی را به پیش و پس‌ازخود تقسیم کرد.

نظرات کاربران

محمد شریعتی
۱۳۹۸/۱۲/۰۴

بسیار زیبا و هنرمندانه اجرا شده داستان کامل لیلی و مجنونِ نظامی، به این صورت که قسمت‌هاییش به طور خلاصه به نثر روان بیان میشه و قسمت‌های زیبای اون به صورت شعر اجرا میشه. برای افرادی که وقت کافی ندارند ولی

- بیشتر
آرمان میرزاخانی
۱۳۹۹/۰۱/۱۳

بسیار عالی. پیشنهاد میکنم حتما این اثر را حتی اگه داستانش را میدانید بخوانید یا بشنوید.

مستاجر
۱۳۹۸/۱۰/۱۸

31- ممنون. عالی بود👌

سوفیا
۱۳۹۸/۱۲/۲۰

عالی بود توصیه میکنم که بقیه هم گوش کننن

زینب
۱۴۰۰/۱۱/۲۷

این اولین تجربه من از یک کتاب صوتی بود و بنظرم این فایل انقدر خوب بود که ترغیب شدم از کتاب های صوتی بیشتر استفاده کنم ممنون از ساختن این تجربه خوب در مترو و اتوبوس برای بار دوم و سوم هم به

- بیشتر
ariandokht
۱۳۹۸/۱۰/۱۸

بسیار زیبا و ارزش شنیدن دارد

محمد محسن اله پرست
۱۳۹۹/۰۶/۰۸

عالی

کاربر 1009576
۱۳۹۹/۰۱/۰۱

بسیار بسیار عالی و زیبا بابت ساخت این اثر دلنشین از شما ممنون و سپاس گذارم.

عماد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴

زیباترین کتاب صوتی که تا الان شنیدم. تمام!

ilya
۱۴۰۰/۰۶/۱۶

عالییییییییییی

زمان

۱ ساعت و ۵ دقیقه

حجم

۵۹٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۱ ساعت و ۵ دقیقه

حجم

۵۹٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۱۹,۰۰۰
۹,۵۰۰
۵۰%
تومان