دانلود و خرید کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین عباس شادلو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین اثر عباس شادلو

کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین

نویسنده:عباس شادلو
انتشارات:نشر وزرا
امتیاز:
۳.۹از ۱۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین

کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین نوشته عباس شادلو که توسط انتشارات وزرا منتشر شده است سعی می‌کند به شکلی اجماعی و کامل به ماجرای مک فارلین و مراودات پشت‌پرده عمل‌گرایان در دوره قدرت اکبر هاشمی رفسنجانی بپردازد.

درباره کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین

به طور خلاصه ماجرای مک فارلین به ارتباط پنهانی نماینده ایران و آمریکا و برخی مقامات اسرائیلی می پردازد که طی آن ایران باواسطه از آمریکا مقداری سلاح ضد تانک (موشک تاو TOW) و مقداری قطعه یدکی موشک ضد هواپیما هاوک (هاگ) HAWK خریداری کرد. طرف اصلی این روابط اکبر هاشمی رفسنجانی و طرف آمریکایی مک فارلین مشاور سابق امنیت ملی آمریکا بود.

گرچه نقد منصفانه حق طبیعی هر تحلیل‌گر سیاسی است و ممکن است نگارنده کتاب نیز نقدهای بسیاری بر عملکرد و سیاست‌های داخلی و خارجی اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان طرف اصلی هدایت مذاکرات داشته باشد، اما در کتاب  ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین نویسنده به بحث راجع به اخلاقیات، ارزش ها، اصول و امور مقدس یا بایدها و نبایدهای خاص نمی پردازد. بلکه از جنبه عملگرایی و از جنبه تاریخی به بررسی موضوع پرداخته است. شاید به لحاظ اصولی نقد فراوانی را بتوان بر فرماندهی جنگ در آن زمان وارد ساخت از جمله اینکه چرا سلاح آمریکایی با واسطه یا بدون واسطه یا با حضور دلالان و مقامات رسمی اسرائیلی خریداری می‌شود. یا این نقد که آیا با خرید محدود سلاح و تسلط و پیروزی موقت در جنگ قدرت های بزرگ چون آمریکا و شوروی اجازه پیروزی نسبی یا قطعی را به ایران می دادند. دیگر اینکه چنین روابطی چه تناسبی با شعار حاکمیت (مرگ بر آمریکا) که در افواه مردم جاری بود و جزئی از اصول نظام برشمرده می‌شد، داشت و آیا چنین اقدامی شائبه دورویی و فریب افکار عمومی توسط مقامات عالی‌رتبه را برنمی‌انگیخت و موجب بی‌اعتمادی نمی‌شد.

خواندن کتاب ایران گیت؛ ماجرای مک فارلین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

بازخوانی ماجرای مک فالین، برای تمام مردم به عنوان یک تجربه استثنایی در ایجاد رابطه یک کشور مستقل در برابر یک ابر قدرت می تواند به عنوان درس دیپلماسی در مقاطع تحصیلی تخصصی و حتی دانشگاهی عرضه شود و در عرصه‌های بین الملل به عنوان تجربه ای گران بها مورد استفاده قرار گیرد.



نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۹/۰۸/۱۷

کتاب ۳۲۰ از کتابخانه همگانی، این کتاب برای علاقه مندان به موضوعات تاریخ معاصر، جنگ تحمیلی و سیاست خارجی، خوب و جذاب است. مطالب بصورت مفصل و ریز آورده شده و در فصل های اولیه شرایط آن زمان جنگ با عراق

- بیشتر
MSadra
۱۳۹۹/۰۵/۰۲

﷽ برخلاف ادعای طولانی نویسنده مبنی بر بی طرفی و ذکر کردن همه وقایع،کتاب بیشتر ذکر احوال آیت الله هاشمی در آن سالهاست و فعالیت دیگران در مورد موضوع پوشش داده نشده. در طول مطالعه فصل مربوط به استراتژی جنگ مکررا(شاید در

- بیشتر
کاربر ۱۶۰۶۶۸۳
۱۳۹۹/۰۱/۲۹

کتاب خوبیست قسمتی از تاریخ کمتر مطرح شده ایران را روشن میکند.. با خواندن این کتاب بیشتر به مظلومیت رزمندگان هشت سال جنگ پی مبیرم که با دست خالی جنگیدند و وقتی از سوی مسولین وقت حمایت تسلیحاتی میشدند میتوانستند نتیجه

- بیشتر
⬛ INFINITE ⬜
۱۳۹۸/۱۰/۲۸

بهتر است به پرونده شش ضلعی سایت استراتژیست های جوان هم سری بزنید.

پیام
۱۳۹۸/۱۱/۱۰

کتاب جالبی است.

محمد
۱۴۰۱/۱۲/۰۲

بنظرم تحریم در جنگ خیلی دست بالا و دستاوردها جزیی گرفته هرچند درمورد جنگ نیست اما آمارهایی که از مبایسه والفجر۸ و بقیه عملیاتا میده که بخاطر سلاح های که از آمریکایی ها و بقیه گرفتند باعث قوی تر شدن پدافند

- بیشتر
علی اکبر غلامی
۱۳۹۹/۰۹/۱۸

با عرض سلام خدمت جناب امیرخانی و دست اندر کاران طاقچه باید اذعان کنم که انتخاب تحفه سفر به گونه ای که تحفه گیرنده را خوشحال کند خود هنر بزرگی است و تحفه جناب امیر خانی مورد پسند است اما نمی‌توان

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
تاریخ می‌آموزد که هیچ کس از آن نیاموخت.
سیّد جواد
کشورها دوستان یا دشمنان دائمی ندارند بلکه منافع دائمی دارند.
سیّد جواد
بعدها هنگامی که در سال ۱۳۸۱ آمریکا به بهانه سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد و صدام را سرنگون ساخت خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا از دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا پرسید چگونه شما هنگام جنگ ایران و عراق با آنکه می دانستید عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است از آن حمایت می کردید و چرا اکنون به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در صدد حمله به عراق هستید.
MSadra
«آمریکا با هواپیماهای آواکس خود که در عربستان مستقر کرده است، حرکات ارتش دلیر جمهوری اسلامی ایران را ضبط و به عراق گزارش می دهد و همچین با منحرف کردن سیستم های رادار اطلاعات غلط به جنگنده های ما می دهد.»
منمشتعلعشقعلیمچکنم
«به نظر من ایالات متحده به صدام کمک نمی کرد بلکه به جبهه ای که رو در روی ایران ایستاده بود کمک کرد.
MSadra
جالب اینکه هیئت ایرانی آلبرت حکیم را چنانکه در گزارش تاور نیز آمده است که بصورت گریم شده برای عدم شناسایی وارد مذاکرات شده بود، شناسایی می‌کند.
MSadra
همان‌گونه که بعدها آشکار شد، سلاح‌های ارسالی از سوی آمریکا در مواردی کهنه و معیوب و از رده خارج بودند که با قیمتی بالاتر نیز به ایران تحویل داده شدند و طبیعتاً این طرز معامله ناصادقانه نمی‌توانست با دغدغه ایجاد رابطه‌ای واقعی صورت گرفته باشد.
MSadra
مقامات آمریکایی خودشان را قانع کردند که در حال کمک به «میانه روهایی» هستند که قصد براندازی حکومت ایران را دارند. در عین حال میانه‌روها کسانی بودند که می‌توانستند عملیات نجات گروگان‌های آمریکایی در لبنان را مهندسی کنند.»(رمز عبور، آبان ۱۳۹۳، ص ۴۳).
MSadra
در مقابل حل مشکل هواپیمای ربوده شده آمریکایی تی دبلیو ای که با همکاری ما و سوریه حل شد، دلیل اهداف غیرصادقانه آمریکا آمریکا است. اگر آمریکا حسن نیت دارد به وعده قبلی عمل کند تا ما بتوانیم در این مسئله جدید اقدام نماییم.
MSadra
نقل معروفی از سیاستمدار برجسته قرن بیستم اروپا وجود دارد به این مضمون که کشورها دوستان یا دشمنان دائمی ندارند بلکه منافع دائمی دارند. که توصیه به دوری از هیجانات سیاسی و شعارزدگی و ایجاد روابط بر اساس منافع دائمی تعریف شده برای هر کشور است.
Death Angel

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۸۰ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۸۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان